Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bonde skjøt hund

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-14, 21:06   #21
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.942
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Hundeeier har anmeldt bonden. Jeg skjønner hvorfor.

Bonden har anmeldt hundeeier for skade på eiendom. Det skjønner jeg derimot ikke. Hvilken skade har han forvoldt? Det kommer ikke fram i artikkelen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 21:06   #22
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Det er en innrømmelse av at hunden ikke angrep, men påstanden om at hunden jaget sau står så vidt jeg ser ved lag.

Sauer kan bli jaget til døde også om de får panikk.

Hva som har skjedd her vet vi ikke, men at ikke hunden har jaget finnes det ingen innrømmelse av.

At bonden har opptrådt galt synes jeg ut i fra det jeg har lest.
At hundeeieren også har opptrådt galt er også innlysende. Bondens handling er langt over streken, men jeg håpet at hundeeiere innser alvoret med å slippe hunder.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 21:08   #23
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hundeeier har anmeldt bonden. Jeg skjønner hvorfor.

Bonden har anmeldt hundeeier for skade på eiendom. Det skjønner jeg derimot ikke. Hvilken skade har han forvoldt? Det kommer ikke fram i artikkelen.

Bonden oppdaget visst et omkommet lam dagen etter hendelsen og klandrer hundeeieren.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 21:09   #24
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.942
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Bonden oppdaget visst et omkommet lam dagen etter hendelsen og klandrer hundeeieren.

Åh. Jeg fikk inntrykk av at det var en gang tidligere.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 21:10   #25
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.959
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Det finnes ingen unnskyldning for å skyte hunden. Når det er sagt, jeg kan forstå at det kan rakne litt for folk som er avhengig av at folk overholder båndtvang når jeg ser hvor utrolig mange hundeeiere som regelrett driter i alt som heter båndtvang. Jeg tror aldri jeg har snakket med en hundeeier som ikke mener at at akkurat h*n har en god grunn for å la sin hund gå løs på visse steder og tider på tross av båndtvang. Det gjør meg sint.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 21:10   #26
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Men du har ikke lov å skyte en hund utenom nødverge. Og man skal prøve å kalle på hunden først for å få den under kontroll.

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 21:17   #27
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Jeg synes hendelsen er helt forferdelig trist for hunden og hundeeier. Skyte en 13 mnd gammel gjeterhund, nei han har ikke lov til å gjøre dette uten å bevise at hunden var en klar trussel og fare for sauene osv osv. Jeg er også hundeeier.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 21:27   #28
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hundeeier har anmeldt bonden. Jeg skjønner hvorfor.

Bonden har anmeldt hundeeier for skade på eiendom. Det skjønner jeg derimot ikke. Hvilken skade har han forvoldt? Det kommer ikke fram i artikkelen.

Det lurte jeg også på. Blod på bakken kanskje?!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 21:27   #29
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Forsøke å kalle på og roe ned en hund under angrep vet jeg ikke helt om jeg hadde turt selv om det høres fint ut. Her var det vel ikke angrep, så hundeeier var langt over streken. Men jeg fatter ikke at båndtvang ser ut til å være fremmedord på b for mange. Det er veldig mange som slipper hundene, også utenfor det de har oversikt over, og som mener at det må være helt innenfor.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 21:34   #30
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.959
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Jeg synes forøvrig det hadde vært på sin plass i avisartikkelen med et kritisk spørsmål ang. dette med båndtvang til hundeeier. Selv omjeg som sagt synes bonden har gått for langt.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 21:37   #31
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Jeg synes jo det var sjarmerende med "dette er en gjeterhund og de tar ikke sau, det burde bonden ha sett". Det kan godt være det stemmer, men det er liksom ikke bare å slippe løs fremmede gjeterhunder heller.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 21:38   #32
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.942
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Han er visst ikke bonde heller, hevder andre bønder på Sola.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 21:45   #33
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Det lurte jeg også på. Blod på bakken kanskje?!

I lenken til artikkelen i Rogalands avis står det litt mer om bondens versjon med tanke på dette.

Ikke at det høres særlig holdbart ut med tanke på forsvar for det han har gjort, men det høres også rart ut at hundeeier har hatt skikkelig kontroll på hunden hele tiden også. Denne bonden har vel ikke for vane å skyte hunder og at han skulle gå ned og skyte hvis ikke jagingen har skjedd i det hele tatt? Jo det kan jo hende hvis bonden er helt gal, men det høres virkelig ille ut.
Ville bonden lagt merke til hunden og hundeeieren hvis hunden var helt i ro i fordragelighet med sin eier? Bonden må vel i det minste ha sett at hunden gikk løs?

Fire medier med ulike biter av historien og veldig ulike historier fra de involverte. Hva som virkelig har skjedd er ikke lett å vite.

Skyte hunder gjør man likevel ikke uten i ekstremsituasjoner og jeg synes ikke dette høres ut som en ekstremsituasjon.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 21:45   #34
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Han er visst ikke bonde heller, hevder andre bønder på Sola.

Hva er han da? Eier han ikke sauene heller?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 21:48   #35
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.942
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hva er han da? Eier han ikke sauene heller?

Er visst registrert som eiendomsutvikler.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 21:48   #36
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.868
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Jeg har ingen personlig erfaring, men jeg har hørt fra folk som har klaget på hundehold at det kan være svært vanskelig å komme noen vei. Det dreier seg da om tilfeller der hundene er til sjenanse for folk eller andre dyr.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:00   #37
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Er visst registrert som eiendomsutvikler.

Ja, men sauebønder er sjeldent kun sauebønder. Han eier jorda og eier sauene, gjør han ikke?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:15   #38
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.942
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ja, men sauebønder er sjeldent kun sauebønder. Han eier jorda og eier sauene, gjør han ikke?

Det aner jeg ikke. Men mannen leste noe om andre bønder som var sure fordi han kalte seg bonde, så noe må de ha vært irritert over, ihvertfall.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:17   #39
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.573
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Helt ærlig. Dersom man velger å ha hunden sin løs på annenmanns grunn, der det endatil går dyr på beite. Da er det ikke veldig syndt på hundeeier.
Det er et KJEMPE problem i mer tettbydge strøk med hunder som jager og dreper sau.
Så at det rakner for en saueeier i ny og ne kan jeg faktisk forstå.
Om det er skjedd lovbrudd fra saueeiers side vil tiden vise, det er det ingen av oss som kan spekulere i. At hundeeier har gjort noe galt er det ingen tvil om. Dessverre fikk det fatal utgang. Men kanskje andre hundeeiere kan lære av det? Eller må flere hunder skytes først?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 22:19   #40
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.942
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Jøss, Floksa. Var det siste der en trussel?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no