Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-11, 14:52   #21
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.950
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg får ikke lese artikkelen herfra.

Men er ikke dette de samme reglene som for bidrag? Altså, et barn over 18 år har fortsatt rett til bidrag fra samværsforelder så lenge h*n går på videregående, og bidraget går rett til barnet. Flytter barnet ut fra begge foreldre har barnet rett til bidrag fra begge.

Hvis alle regler i forhold til dette fortsatt gjelder, finnes det et tak på hva man kan forlange at foreldre betaler, bidragsevnen.

Jeg trodde dette gjaldt alle 18-åringer, enten foreldrene er skilt eller ei, jeg. Eller det var det jeg ikke helt forsto.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 14:53   #22
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

For de fleste foreldre, som har en standard latslamp av en ungdom, så vil det vel lønne seg stort å gi h*n 8112 i måneden og slippe å bruke en krone mer.

Det tror ikke jeg. Hvis man ikke selger huset og sånt da, og dermed får mindre utgifter. I de 8000 ligger jo barnets andel av husstandens boutgifter også.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 14:53   #23
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men man stoler vel på at 18-åringen har et fornuftig forhold til det hele.

Jo'a. Men dette var likevel ikke noe morsom lesing. Det er ille nok å leve med at han ønsker å flytte før han er ferdig med videregående.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 14:55   #24
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg trodde dette gjaldt alle 18-åringer, enten foreldrene er skilt eller ei, jeg. Eller det var det jeg ikke helt forsto.

Ja, men regelverket de støtter seg til er vel det at alle med barn under videregående utdannelse har plikt til å forsørge dem. Når de begynner å snakke om begrep som underholdskostnad så er det ihvertfall på vei inn i bidragsregelverket. Man betale bidrag til barn man ikke bor sammen med - også når barnet ikke bor sammen med den andre forelderen heller.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 14:55   #25
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men hva gjør man da, dersom man har et barn som genuint ønsker å flytte hjemmefra når han fyller 18? Nekte han det i frykt for at han skal komme med slike krav?

Man kan jo si til 18-åringen at om det kommer slike krav så er det de siste pengene den 18-åringen ser. Man kan snakke om at man skal støtte så mye man greier og heller støtte i en lengre tidsperiode.

Men om et av mine barn hadde kommet med krav på den måten der så hadde jeg forbannet meg på at den dealen skulle de ikke kommet godt ut av. Fader heller, så usolidarisk, da hadde jeg vært usolidarisk tilbake og jeg har mange fler penger å være usolidarisk med.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 15:23   #26
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.839
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Jeg forstår enda ikke at dette kan stemme jeg.
Regner med dette gjelder for alle over 18, ikke bare de med skilte foreldre?
Nå er ikke vi i den situasjonen før om 7 år da, men har et vennepar som "krangler" litt med datteren deres som var 18 i begynnelsen av denne måneden.
Hun vil flytte ut, for å kunne leve uten å forholde seg til foreldrenes regler hjemme. (Ala normal leggetid i ukene, ikke fester hjemme i helgene.)
Hun har ikke jobb, men vet tydligvis ikke om dette da, for da hadde hun garantert brukt det.
Finner hun ut av dette og benytter seg av det, må da foreldrene selge huset for å betale for datteren? De er nettopp flyttet inn i nybygd hus og har den gjelden de kan, og meget stramt budsjett hver måned.
De hadde aldri i livet hatt sjans å betale 8000 kr i mnd.
Hva da? Tvinger systemet dem til å selge for å leie til datteren er ferdig med videregående da?

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 15:26   #27
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Ja, jeg skjønner det heller ikke. 8000 i måneden hadde vippet oss fullstendig av pinnen.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 15:52   #28
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Hvis man skal ha økonomisk ansvar for myndige barn burde man jammen kunne få lov til å bestemme i spørsmål der barnets handling påvirker familieøkonomien såpass drastisk. Dessuten burde man vel også kunne kontre kravet med søknad om forlenget barnetrygd, da?

Forresten: Pappa betalte bidrag ut videregående for meg. (Foreldrene mine var skilt.) Men da var det snakk om 800,- eller noe. Ikke hele regninga. Jeg måtte fortsatt jobbe ved siden av skolen osv. og hadde nok ikke på langt nær et beløp som det er snakk om her. Så det er ikke akkurat nytt at sånt kan gjøres, men å ta utgangspunkt i kostnader synes jeg blir feil for såpass store barn. Det er jo tross alt stor forskjell på en treåring og en attenåring ang. hva de kan få til selv.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 15:57   #29
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Hvis man skal ha økonomisk ansvar for myndige barn burde man jammen kunne få lov til å bestemme i spørsmål der barnets handling påvirker familieøkonomien såpass drastisk. Dessuten burde man vel også kunne kontre kravet med søknad om forlenget barnetrygd, da?

Forresten: Pappa betalte bidrag ut videregående for meg. (Foreldrene mine var skilt.) Men da var det snakk om 800,- eller noe. Ikke hele regninga. Jeg måtte fortsatt jobbe deltid osv. og hadde nok ikke på langt nær et beløp som det er snakk om her. Så det er ikke akkurat nytt at sånt kan gjøres, men å ta utgangspunkt i kostnader synes jeg blir feil for såpass store barn. Det er jo tross alt stor forskjell på en treåring og en attenåring ang. hva de kan få til selv.

Helt enig med deg. Det virker som dagens 18-åringer ikke skal ta ansvar for sine valg, og systemet legger opp til det også.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 16:02   #30
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.614
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jo'a. Men dette var likevel ikke noe morsom lesing. Det er ille nok å leve med at han ønsker å flytte før han er ferdig med videregående.

Det er vel ikke stort du kan gjøre. Som en liten trøst, det kan jo gå bra også. Det gjorde det med meg.

Dette skulle jeg ha visst når jeg flyttet hjemmifra før jeg var ferdig med vgs. Jeg betalte for meg hjemme før jeg flyttet og fikk bedre råd av å flytte.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 16:04   #31
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Helt enig med deg. Det virker som dagens 18-åringer ikke skal ta ansvar for sine valg, og systemet legger opp til det også.

Jepp. Tillært hjelpeløshet satt i system.
Vi snakker om krav-mentalitet osv. i dag. Hvordan tror man det blir i neste generasjon da?

Hvorfor er man så redd for å ansvarliggjøre neste generasjon? Er de spesielt skjørere enn oss?

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 16:08   #32
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Jeg skjønner at mamma og pappa kom billig ut av det med meg siden jeg ikke visste om dette da jeg flyttet hjemmenfra i 1.klasse på vgs.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 16:08   #33
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Dette stemmer og det er samme som vanlig bidrag.
Kostnaden skal deles på begge foreldre ihht deres inntekt da. Og ungdommen får dette til fradrag på finansiering fra lånekassen tror jeg. (Jeg tror det blir inntekt.) Da slipper man å dekke bøker, bilførerkort, bil, fritidsaktiviteter, lommepenger osv da.

  Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 16:13   #34
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Også er jeg enig med Esme. Om poden krever det her uten at jeg har råd til det og mens han har full anledning til å bo hjemme vel og merke - da er det nada igjen etterpå. Og jeg har jævlig mye mer penger enn de 200 k dette i verste fall koster meg for å si det sånn.

  Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 16:14   #35
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.959
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Hvor mye lavere utgifter i heimen kan man regne med om en 18-åring flytter ut? Man kan ikke regne økning av utgiftene på 8000 kroner hvis man får dette kravet mot seg, for det koster unektelig å ha en ungdom boende hjemme også. Men hvor mye, det aner jeg ikke. Uansett høres denne saken og mulighetene NAV gir hårreisende ut.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 16:15   #36
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.839
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dette stemmer og det er samme som vanlig bidrag.
Kostnaden skal deles på begge foreldre ihht deres inntekt da. Og ungdommen får dette til fradrag på finansiering fra lånekassen tror jeg. (Jeg tror det blir inntekt.) Da slipper man å dekke bøker, bilførerkort, bil, fritidsaktiviteter, lommepenger osv da.

Men hvem i alle dager betaler 8000 kr i mnd for ungdommene hjemme da?
Men det nevnes stadig bidag. Dette gjelder vel alle 18 åringer som går på skole? Om foreldrene er skilt eller gift?

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 16:18   #37
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.614
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Hvor mye lavere utgifter i heimen kan man regne med om en 18-åring flytter ut? Man kan ikke regne økning av utgiftene på 8000 kroner hvis man får dette kravet mot seg, for det koster unektelig å ha en ungdom boende hjemme også. Men hvor mye, det aner jeg ikke. Uansett høres denne saken og mulighetene NAV gir hårreisende ut.

Jeg betalte alle mine klær selv og alt jeg gjorde selv pluss at mamma fikk i hvert fall halvparten av det jeg tjente. Så hun tapte på at jeg flyttet hjemmifra. Jeg tjente på det før jeg fikk en mye bedre økonomi etterpå.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 16:19   #38
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Herlighet, hvor mange år kan de da i verste fall bruke på videregående utdanning for å skvise foreldrene? 8000 kan fullstendig velte lasset i endel familieøkonomier.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 16:21   #39
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.959
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Var jeg bortskjemt? Jeg betalte aldri noe hjemme, fikk litt ukepenger (ikke altfor mye) for oppgaver i heimen, og fikk det mest nødvendige av klær, skolebøker osv.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 16:23   #40
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Sønnen min betaler ikke noe hjemme så lenge han går på videregående. Det skulle bare mangle, mener jeg. Etter videregående hadde jeg uansett nærmest kastet han på dør. Men at jeg plutselig skal få 8000 mer i månden å rutte med fordi han flytter ut? I think not.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
foreldre, leie, nav


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no