Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-15, 10:22   #21
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.520
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Du har jo sett gjesterommet vårt. To voksne mennesker har ikke plass til både seng og klesskap der altså.

Hvor stort er det? Vi har plass til både seng og klesskap på soverommet vårt, men ikke mye annet.

Vi har en vegg med garderobeskap, i fotenden av senga, og når dørene er åpne er det kanskje 30 cm fra dør til seng.

Så har vi 33.5 cm på hver side av senga (nøyaktig målt i forbindelse med nattbordshopping).

Det er jo ikke mye plass, men vi henger jo ikke der inne akkurat. Så det er null problem.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 10:23   #22
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.969
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Jeg ville også tatt utleieleiligheten i bruk i noen år. Kjellerstue er gull verdt synes jeg. Det er fint for ungene å ha et eget sted å se film, spille, etterhvert ha fest osv. Et ekstra bad vil jeg også tro kan være greit med to tenåringsjenter i hus. Vi har nå bare ett og jeg gleder meg til å få innredet et til.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 10:25   #23
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.944
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Hvor stort er det? Vi har plass til både seng og klesskap på soverommet vårt, men ikke mye annet.

Vi har en vegg med garderobeskap, i fotenden av senga, og når dørene er åpne er det kanskje 30 cm fra dør til seng.

Så har vi 33.5 cm på hver side av senga (nøyaktig målt i forbindelse med nattbordshopping).

Det er jo ikke mye plass, men vi henger jo ikke der inne akkurat. Så det er null problem.

En seng på 1.20 tar to tredeler av rommet. Jeg tror at det ville være plass til et smalt dobbelt klesskap (som ville blokkert deler av vinduet) uten at det kolliderte med døren.


Det er ikke en mulihget.

Men å erstatte sengen med en god sovesofa og sette inn en tv der er en mulighet. :vurderer:

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 10:27   #24
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.581
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Hm. Det var en interessant tråd, og jeg har ikke har tenkt på det med stort hus som stort forbruk. (Og er heller ikke sikker på om jeg skjønner hva som menes med det, hvis jeg skal være ærlig.)

Vi har 210 kvm, og leier ut 70 av dem. Vi har nå nettopp blitt fire i familien, som altså bor på 140 kvm, og det synes vi er for trangt. Så vi tenker å overta utleiedelen etterhvert. Det er ikke fordi vi har så mange ting, for det har vi ikke. Men vi liker å ha rom rundt oss, tror jeg, og både mannen og jeg trenger å være for oss selv ganske mye.

Så, tilbake til HIs spørsmål, så hadde vel altså jeg tenkt som Blå gjør selv, og tatt over utleiedelen, hvis utleieinntektene ikke var viktige.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 10:32   #25
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.944
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Interessant Pepper Lemon.

For meg er det helt innlysende at stort hus er stort forbruk. Både det at man bruker mer penger på hus når man har et stort hus. For oss som bor i byer der det er press både på priser og på plass, så bruker vi ressurser som kunen vært delt når vi har stor plass. I mitt eksempel er det nå seks personer som bor i mitt hus og om jeg gjør det jeg har litt lyst til blir det bare fire. Og det vil si at det er en-to studenter som ikke får en rimelig og sentral leilighet.

Miljøargumentet er jo at vi bruker mer ressurser på oppvarming for eksempel om vi bruker mer plass.

Og bolig er et veldig synlig forbruk og statussymbol. Vi bor i et veldig blandet nabolag og det er klart at det gjør litt vondt inni meg når jentene har klassekamerater der familier med fire barn bor i en treromsleilighet og jeg synes at det er litt kjedelig å ikke ha en ekstra stue.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 10:39   #26
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.917
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Vi er fire på 140 kvm, og kan ikke tenke oss større. To stuer, tre soverom, to bad og ett stort vaskerom. Stuen nede er med lerret, projektor og dobbel sovesofa til gjester, ekstra bad og toalett over gangen.

Jeg tror dere har råd til å være uten leieinntekten noen år mens barna er tenåringer. Med to inntekter og belåning innenfor det anbefalte, er det en justering til redusert forbruk.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 10:39   #27
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.342
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Jeg hadde helt klart brukt utleiedelen sjøl for noen år. Jeg er vokst opp i enebolig med 100 kvadrat bruksareal, en stue og tre små soverom på fire personer. Vi hadde aldri gjester hjemme da vi var tenåringer. Mannen min er vokst opp med kjellerstue og hadde nok oftere besøk. Sjøl har vi to stuer, to kjellerstuer og en vinterhage, pluss fem små soverom og to bad. Det er helt klart mer enn vi trenger, og vi kjøpte huset mer på grunn av hagen enn antall rom, men jeg synes det er deilig. Huset har plass til både tenåringer med besøk, far og hund OG en ekstremintrovert mor. Vi har ikke noe særlig til feriebudsjett, da.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 10:47   #28
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.319
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Vi har latterlig stor plass, litt "det blidde bare sånn", og så syns vi også det er helt vidunderlig deilig. Det er en av de største forbruksluksusene vi har, og nok der jeg har mitt største karbonavtrykk.

Vi har mye besøk, og det er veldig godt å kunne ha det uten at det er noe bry. Det er vel hovedgrunnen til at jeg syns det er godt med den ekstra plassen. Ellers hadde jeg blitt gal av å ha besøk her en uke i slengen, tror jeg, slik vi ofte har.

Vi har ikke hatt noe veldig behov for denne "ungdomsstuen", men det kommer kanskje.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 10:49   #29
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.353
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Jeg har dårlig samvittighet så det griner etter for å ha kjøpt halvt hus på 120m2, siden vi jo egentlig klarte oss helt fint på 65m2. (To voksne, to store gutter, en baby, en diger hund.)

Jeg døyver på samvittigheten ved å love på tro og ære å være energibevisst, og ved å ha sneket inn idéen om at vi da kan huse et flyktningesøskenbarn når babyen har blitt litt større.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 10:49   #30
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.869
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Vi har latterlig stor plass, litt "det blidde bare sånn", og så syns vi også det er helt vidunderlig deilig. Det er en av de største forbruksluksusene vi har, og nok der jeg har mitt største karbonavtrykk.

Vi har mye besøk, og det er veldig godt å kunne ha det uten at det er noe bry. Det er vel hovedgrunnen til at jeg syns det er godt med den ekstra plassen. Ellers hadde jeg blitt gal av å ha besøk her en uke i slengen, tror jeg, slik vi ofte har.

Sånn cirka dette.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 10:49   #31
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Ungene her har veldig små rom så jeg synes det er helt fantastisk å kunne sende de opp til loftsstua som har tv, ørten leker, playstation og dvd-spiller. Jeg er veldig glad i ro i hovedstua for å si det sånn. Hele etasjen med stue/kjøkken/gang er åpen, det er ingen dører som kan lukkes, så det å kunne lukke døra til loftet er veldig greit.

Vi har veldig lite overnattingsbesøk av familie og venner, da. Vi har sovesofa og enkeltseng på loftsstua, men det brukes strengt tatt ikke. Kanskje én gang i jula.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 10:52   #32
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.800
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Vi har alltid hatt veldig stort behov for en "ungdomsstue", vi har virkelig savnet et sted hvor vi kunne ha sluppet å sitte midt oppi ungenes spilling, f.eks. Men det vi har hatt råd til å kjøpe, har vi ikke villet ha. Og det vi ville ha, hadde vi ikke råd til. Så da ble vi heller boende. Vi har stor usjenert veranda på 35 kvm, og mannen blånektet derfor å flytte til rekkehus og ha naboen for tett innpå seg.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 10:53   #33
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.871
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Vi har tatt vår del i bruk. Det er deilig med plass til overnattingsgjester og besøk til ungene uten at de må være i stua.

Vi ofrer dyre ferier og generelt forbruk. Jeg er ikke sikker på om barna er enig i at plass kommer foran iphone. Jeg tror ikke de ser at prisen for å kunne ha besøk når de vil og kunne holde på her hjemme er mindre forbruk. Vi har så vi greier oss, men kjøper ikke dyre ting og reiser sjelden på ferie som koster.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 11:12   #34
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Jeg hadde nok tatt i bruk kjellerstua til ungdomstida. Vi skal ha kjellerstue slik at barna/ ungdommene kan ha besøk der, det er helt nødvendig siden vi er snart seks stykker, det vil si at alle ungene skal dele rom. Vi HAR kjellerstua i dag og, men har dessverre brukt den til oppsamling av rot under renovering og slikt. Nå holder vi på å gjøre den i stand til bruk da, og det blir digg. Rett og slett.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 11:34   #35
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.902
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Sant nok. Men det går an å ha klesskap et annet sted, og ha bare seng på soverommet.

Er deres eget rom stort nok til å ommøbleres til å fungere delvis som oppholdsrom/kontor? For i så fall er jo kanskje en tredje mulighet at dere voksne kan bruke det rommet litt mer til oppholdsrom når jentene bruker stuen.

Det gjorde vi en del der vi bodde før. Ungene hadde bittesmå rom, uten plass til å leke flere sammen på. Da fikk jeg inn en liten pult på soverommet vårt der jeg kunne sitte og se på TV/surfe/lese mens ungene fikk bruke stua til filmkveld eller legobygging med venner.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 11:40   #36
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.510
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Jeg skjønner behovet for flere sosiale soner, slik at man ikke sitter oppå hverandre. Vi er tre stykker på 79 kvadrat, og har i grunn greit med plass, men vi har veldig dårlig utnyttet plass. Det er et gammelt hus med dårlig planløsning. Det eneste stedet alle kan oppholde seg på dagtid er i stua, og det blir fort litt slitsomt. Romet til Hiawata er for trangt til å ha venner på, for trangt til en dobbeltseng slik at vi ikke kan bytte rom, og vårt rom er for trangt til å sette inn en ekstra pult.

Sånn sett ønsker vi oss ett rom til, evt. kunne bygge ut kjøkkenet slik at det også går an å sitte der.

I deres tilfelle tror jeg at jeg hadde omgjort gjesterommet, det er jo et ubrukt rom store deler av tiden, og det krever adskillig mindre enn å ta hybeleiligheten. og skulle det ikke funke så er det ikke en stor investering det ikke går an å endre på.

Jeg syns du gjør deg mange fine tanker om det å leie ut!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 11:45   #37
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.558
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Er hele kjelleren utleie? Er det mulig å bygge et bad til, uten å ta av utleiedelen? Jeg tipper behovet for to bad er (eller blir snart) større enn behovet for ekstra stue.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 11:51   #38
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Vi bort fem stykker på ca 120 kvm. To bad, men ingen kjellerstue. Fire soverom. I sommer flyttet guttene sammen på ett soverom, mens vi satte inn sovesofa og liten tv på det siste soverommet. Da har mannen og jeg et sted å trekke oss tilbake dersom ungdommen trenger stua - eller ungdommen har et sted å henge dersom vi har stua. Ekstrarommet er knøtt lite, men vi fikk akkurat presset inn en stor, god sovesofa. Guttenes rom er også lite, så de må ha klesskap andre steder (en på vårt soverom, og en på ekstrarommet) hvis det skal være igjen plass til litt leker, skrivepult osv. Vi har forøvrig også ei lita loftstue, men det er åpent ned til hovedstua, og dermed ikke noe sted å «trekke seg tilbake». Den brukes som kontor, lagringsplass og lekeplass for minstemann.

Vi har vurdert å kjøpe noe større, men behovet vil kun være der veldig få år (eldste blir vel bare hjemme tre år til).

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 11:56   #39
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Vi har 160kvm og 5 soverom på 5 personer. To av ungene deler rom slik at de får en tv/lekestue i tillegg. Det er stort nok for oss, vi bodde på 100kvm og 3 soverom med de samme 4 ungene tidligere. Men det skal jeg innrømme at var lovlig trangt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 11:59   #40
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.925
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Bor på 120 m2 med to unger og ei bikkje. Ungene har hvert sitt ikke veldig store soverom. I tillegg har de kjellerstue og jeg holder på å innredes gamerom i kjelleren i tillegg. Jeg er mer enn fornøyd med plassen vi har og selv om jeg er vokst opp i stor enebolig, bygget stor enebolig selv oh har bodd i huge bløtkakehus i USA, så lengter jeg ikke tilbake til det. Tvert i mot - når ungene flytter ut skal jeg bytte ut rekkehus med lettstelt leilighet.

Jeg synes forøvrig at det å innrede gjesterom med en (sove)sofa og tv er en god ide.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no