Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Beltestol til 8-åring

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-12, 00:42   #21
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Beltestol til 8-åring

Ta forrestem og sjekk det med isofix i bilen. Mamma har en 2005-modell Suzuki Ignis, og den har isofix.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 07:19   #22
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.973
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beltestol til 8-åring

Har sjekket nå og det er faktisk isofix.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 09:22   #23
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Beltestol til 8-åring

Ja, se der ja. Da anbefaler jeg en beltestol med isofix, da slipper du å måtte feste beltestolen med beltet hver gang du skal kjøre uten barn, slik man bør. Vet mange er veldig slepphendte på det, men det slipper man å tenke på med isofix.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 12:12   #24
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beltestol til 8-åring

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Römer Kid = Britax Kid


.. og de har vi 2-3 av.


Opprinnelig lagt inn av emin, her.

Ja, se der ja. Da anbefaler jeg en beltestol med isofix, da slipper du å måtte feste beltestolen med beltet hver gang du skal kjøre uten barn, slik man bør. Vet mange er veldig slepphendte på det, men det slipper man å tenke på med isofix.

Jeg kjenner ikke til disse. Festes ikke barna med belte uansett? Våre stoler festes på en måte samtidig med barna.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 12:16   #25
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.973
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beltestol til 8-åring

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg kjenner ikke til disse. Festes ikke barna med belte uansett? Våre stoler festes på en måte samtidig med barna.


Jo, men i biler uten isofix skal egentlig beltestolene festes med bilens belte når det ikke sitter barn i det slik at det står fast ved en eventuell kollisjon.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 12:44   #26
Rose
Bør lage seg en tittel selv
 
Rose sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.456
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Sv: Beltestol til 8-åring

8 åringen vår sitter på britax kid plus i min bil og maxi cosi rodi tror jeg det heter i faren sin bil. Jeg liker best kid plus sitt.

__________________
Rose
Rose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 14:33   #27
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Beltestol til 8-åring

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Jo, men i biler uten isofix skal egentlig beltestolene festes med bilens belte når det ikke sitter barn i det slik at det står fast ved en eventuell kollisjon.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 18:34   #28
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Beltestol til 8-åring

Opprinnelig lagt inn av Rose, her.

8 åringen vår sitter på britax kid plus i min bil og maxi cosi rodi tror jeg det heter i faren sin bil. Jeg liker best kid plus sitt.

Vi har forresten maxi cosi rodi hos mamma. Og jeg også foretrekker kid'n. Han har samme sete hos pappan som hos meg -britax kid plus.
Det er virkelig et fantastisk sete.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 13:32   #29
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Beltestol til 8-åring

Vi har akta rally, han fyller ni til våren, er ca 135-140 cm lang, sitter helt greit i setet sitt.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 17:29   #30
Leandra
Superduperaktiv
 
Leandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 667
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Sv: Beltestol til 8-åring

Hmm.. er det bare mine snart 9 åringer som sitter på pute i bilen? Faktisk lenge siden vi sluttet med beltestoler, ble veldig trangt baki bilen med to stoler og tre barn( en ungdom) veldig trangt.. Trodde de fleste gikk over til å bare bruke pute når barnet var så stort, ser at det er vanlig her vi bor. Ser sjelden barn over 8 år på annet enn pute her. Selvfølgelig er jeg klar over at de sitter best sikret i en beltestol, men hvordan er egentlig de reglene igjen. Går det på vekt eller høyde, eller begge deler? Det er jo på grunn av sikkerhetsbeltet at de må sitte på noe som får dem opp i høyden, og det er jo godkjent med pute? men husker ikke fra når? Mine er 141 høy og ca 30-33 kg..

__________________
Leandra stolt mamma til 3 ungdommer❤️❤️❤️
Leandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 17:42   #31
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beltestol til 8-åring

Min bruker pute med rygg siden det er helt klart sikrest. Med bare pute har han ingen som helst beskyttelse mot en evt sidekollisjon og det kan gå hardt ut over skallen til gutten. Jeg har 2 beltestoler og en bakovervendt i bilen uten at det er for trangt.
Ser at også her er det vanlig å hoppe over beltesolen og evt gå over til pute, men for oss er det uaktuelt så lenge vi har mulighet til å bruke stol.

Reglene er at barn skal sikres frem til de er 135 cm. Vektgrensene på beltestolene er som regel 36 kg.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 17:56   #32
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.973
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beltestol til 8-åring

Her i huset har guttungen enda en tendens til å sovne i bilen, spesielt om vi kjører langt og da er det kjekt å ha noe å støtte hode mot, vi har pute i den bilen som brukes til å hente på SFO med, men da er det snakk om 2km på vei med maks 40km/t.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 23:37   #33
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Beltestol til 8-åring

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Min bruker pute med rygg siden det er helt klart sikrest. Med bare pute har han ingen som helst beskyttelse mot en evt sidekollisjon og det kan gå hardt ut over skallen til gutten. Jeg har 2 beltestoler og en bakovervendt i bilen uten at det er for trangt.
Ser at også her er det vanlig å hoppe over beltesolen og evt gå over til pute, men for oss er det uaktuelt så lenge vi har mulighet til å bruke stol.

Reglene er at barn skal sikres frem til de er 135 cm. Vektgrensene på beltestolene er som regel 36 kg.

Signerer Kun pute er ikke god nok sikring i mine øyne, og Størsta brukte derfor beltestol til hun vokste ut av den og var høy nok til å sitte rett i setet uten ekstra sikring, hvilket var i vår da hun bikket 150 cm i en alder av 9,5 år.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 08:37   #34
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 13.028
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beltestol til 8-åring

Nå har du sikkert kjøpt sete, men vil bare legge til at Britax Kid+/Fix er setet med lengst rygg målt fra stump til beltefører. Det er faktisk stor differanse på de ulike beltestolene, og det fører jo igjen til at man kanskje slutter tidligere med beltestol enn nødvendig. Her har begge barna på 7 og 9 år Britax Kid+ samt at vi har en liggende i bilen til venner som sitter på.

Leandra: Her er det også mange som har sluttet med beltestol, men det er ikke til å komme fra at pute ikke beskytter barnet godt nok både når det gjelder hode og kropp. Sidekollisjoner er også en av de kollisjonene som det skjer mest av. BaSafe har sluttet å produsere puter da dette ikke er godt nok sikringsutstyr. Man skal kunne gå rett bra beltestol og over til vanlig sikring med belte. Snuppa her er 9 år og snart 140 cm, men sitter godt i beltestolen fortsatt. Den skal ikke tas bort før hun vokser ut av den lengdemessig. Vi kjøpte nå ny bil hvor det viktigste kriteriet var at det var 3 fullverdige seter i 2.seterad slik at man fint kan ha plass til tre seter. Vi måtte ha god tid for å få inn tre beltestoler i var gamle Opel Astra, men det gikk

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 09:26   #35
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.708
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beltestol til 8-åring

Er det bare på grunn av at man ikke skal ha flygende sete uten barn i at man velger isofix? Vi skal snu 07 gutten nå og trenger ny beltestol. I ene bilen har vi isofix og tenkte å kjøpe kidfix der. Men så kommer kidplus på tilbud til -40% denne uken så da vil det bli nesten halvparten av en Kidfix. Om det bare er for å feste sete når barnet ikke er med kjøper jeg heller en sånn: http://butikk.naf.no/concord-isofix-...81/33697464524

I den andre bilen hvor vi har Kidplus allerede har vi det festet med en sånn:http://butikk.naf.no/cybex-fixing-be...20/33697464524

Jeg liker at man kan justere breden på sete på kifplus sete. Det kan man jo ikke på isofix sete.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 09:32   #36
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.679
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beltestol til 8-åring

Isolde: Det er i alle fall uhyre praktisk med sete med isofix, så man ikke glemmer å feste det hvis barnet ikke er med.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 09:47   #37
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.708
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beltestol til 8-åring

Men det finnes jo fester sånn som jeg viser over her som er mye billigere enn 1000kr og som gjør samme nytte. For sete må jo være festet.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 10:04   #38
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 13.028
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beltestol til 8-åring

Isolde: Hvordan fester du de remmene for å holde på plass beltestolen? I nakkestøtten? Vi har isofix i den nye bilen, men ikke isofixfester på beltestolene til barna. Og som du sier - MYE rimeligere å kjøpe slike fester enn nye stoler

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 10:06   #39
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 13.028
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beltestol til 8-åring

Nå så jeg at det var en egen festeanordning for isofix. Jaja, det kan jo være noen andre som vil vite svaret på det jeg spurte om over

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 10:11   #40
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.824
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beltestol til 8-åring

Jeg mener det er Maxi Cosi Rodi vi har til Guttungen og, og han er veldig fornøyd med setet sitt.

Og han har lært seg å leve med at han antakelig er eneste niåringen i området som ennå sitter i sete. Han har nemlig en pedagogmor, som veldig upedagogisk ble oppgitt og sprakk litt, da han hoppet ut av bilen, foran lekeplassen på skolen, her en morgen, og ble møtt av to kamerater som temmelig hånlig utbrøyt: "Sitter du i sete!? det har vi slutta med for lenge siden, altså!"

Vel, det var da jeg temmelig så upedagogisk satte øya i ungene og sa: " Guttungen sitter i sete fordi mammaen og pappaen hans er så utrolig glade i ham og ikke orker tanken på at han skal bli skadet eller dø om noen kræsjer i bilen vår!"



Ja ja, det er ikke blitt nevt i ettertid, og Guttungen sjøl er fornøyd, så da sier vi det er greit med sete en god stund til, vi. (Har en bitteliten sprett av en unge.)

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no