|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
02-05-23, 22:19 | #21 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
|
Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Mange av de mest konservative statene har jo ikke bare kokko abortlover, men også valglover og valgkretser som hinder den fargede befolkningen spesielt, og fattige generelt, i å få avlagt stemme. |
03-05-23, 08:58 | #22 |
Shake it out!
|
Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Enda en ting som ikke funger i USA - lønninger. Her eksemplifisert med restarurantbransjen:
03-05-23, 09:21 | #23 |
|
Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Roe, ikke Joe vs Wade. |
03-05-23, 12:36 | #25 |
Tidsklemma
|
Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?
Ja, debattene blir fort veldig polarisert.
03-05-23, 15:09 | #26 |
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Det er noe av utfordringen. Jeg er ikke ubetinget positiv til abort helt frem til uke 23/24 i svangerskapet. Jeg regner meg allikevel ikke som noen abortmotstander, men slike nyanser kommer ikke frem.
04-05-23, 08:01 | #27 |
Tidsklemma
|
Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Jeg lurer på når de skal begynne å vurdere strengere våpenlover der borte, jeg. Det hjelper fint lite med blanke plastposer når mødrene står å skyter på hverandre på parkeringsplassen. :himler:
04-05-23, 10:52 | #28 |
Lesende
|
Og kun hvis foreldrene har råd til komplisert og dyr behandling hvis det trengs under graviditeten eller fødselen. Har de ikke penga er det helt greit å la barn og/eller den gravide dø av komplikasjoner. |
08-05-23, 16:33 | #29 |
Bork bork bork
|
Tipper dette er i henhold til planen.
08-05-23, 16:58 | #30 |
Shake it out!
|
Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Kan vi snakke om «sangen» Trump har spilt inn hvor han leser pledge of allegiance og etter på synger folk som ble dømt etter 6. januar-stormingen nasjonalsangen. På telefon. Fra fengselet. Den ble visstnok spilt på denne republikaner-samlingen de har årlig (og som jeg har glemt hva kalles) etterfulgt av intervjuer med «politiske ganger», som de som har sonet/soner for stormingen kaller seg.
08-05-23, 17:36 | #31 |
Lesende
|
Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Jeg er slett ikke sikker på om jeg vil vite hva du snakker om. |
09-05-23, 10:50 | #32 |
Introvert optimist
|
Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Jeg veksler mellom å håpe at Trump blir kandidaten igjen sånn at han kan slås grundig fordi alle andre enn superfansen skyr ham som pesten, og frykte at han skal bli valgt igjen fordi Biden bare er for gammel og Harris ikke er populær. Jeg synes hele landet er bare fullt av pest eller kolera. Det er jo helt 1. verdenskrigs skyttergraver over hele fjøla.
24-05-23, 09:56 | #33 |
Shake it out!
|
Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?En skole i Florida forbyr diktet til Amanda Gorman. Det «fremmer ikke læring» og har hatmeldinger visstnok. Jauda. Florida er virkelig blitt en forgangsstat med motsatt fortegn. Ron DeSantis er ikke noen god mann og en del av de tingene som er vedtatt under ham er beyond skremmende.
24-05-23, 10:08 | #34 |
Lesende
|
Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Forbyr et dikt fordi det ikke fremmer læring? Wtaf? Og de snakker om statlig og offentlig styring generelt som noe illiberalt. |
24-05-23, 10:27 | #35 |
Shake it out!
|
Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?De forbyr bøker over en lav sko i enkelte stater i USA nå. En lærer ble anmeldt for å ha vist en Disney-tegnefilm med en homofil hovedfigur. I Florida kan man miste omsorgen for barn om man er transkjønnet. Eller om barnet er det. De 10 bud skal henges opp i klasserom i Texas. Osv. Osv. Landet er på god vei til å bli kristenfundamentalistisk med tilsvarende mangel på menneskerettigheter som muslimske land man helst ikke vil sammenlikne seg med.
24-05-23, 11:59 | #36 |
Fjellpiper
|
Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Utviklingen i Florida og flere andre stater er vilt skremmende. Rettigheter som man har tenkt er en naturlig del av et vestlig demokrati kuttes fortløpende (abort, seksualundervisning, rettigheter for LGBTQ, mulighet til å kritisere rasisme og kjempe for rettigheter, ytringsfrihet). Jeg er redd at valget mellom Trump og en annen republikansk kandidat fort kan bli som med utsikten til at Putin blir styrter i Russland - at alternativet er verre og ikke bedre. |
25-05-23, 08:34 | #38 |
|
Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?Om ikke annet et utmerket praktisk eksempelcase på at det er fundamentalisme, og ikke hvilken Gud fundamentalistene bekjenner seg til, som er problemet. |
04-06-23, 12:32 | #39 |
|
Sv: Kan vi snakke litt om hva som skjer i/med USA?https://www.nrk.no/urix/usa_-barnesk...len-1.16432298 |
04-06-23, 13:11 | #40 |
Permakulturell
|
Denne saken fikk meg til å le høyt i dag. Snakk om rekyl!