Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva er din brownies-oppskrift?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-07, 11:25   #21
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Har aldri laget brownies med fruktose nei, men har laget andre kaker og muffins med det. Min erfaring er at bakverket blir godt, men med en litt mindre god konsistens når man bruker fruktose. Tviler sterkt på at brownies får den gode konsistensen med fruktose.

Nei, det er det jeg også tenker på, den vil sikkert ikke bli så seig? Men man kan jo karamellisere fruktose også da, så det er vel ikke sikkert det ikke fungerer?

Jeg kan jo forsøke og se. Det blir jo ikke ødelagt, det eneste jeg risikerer er at den ikke blir sånn seig som jeg har forhåpninger om.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 11:25   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Ja for all del, man kan jo prøve. Det er slik jeg har kommet frem til endel av mine deilige kakeoppskrifter og middager.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 17:47   #23
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Disse er veldig gode. Husker ikke hvor jeg fant oppskriften. Jeg hadde i tillegg i 100 g hakket hvit sjokolade, 50 g hakket mørk sjokolade og litt hakkede valnøtter.


250 gr smør
250 gr mørk sjokolade
5 dl sukker
5 egg
3 dl hvetemel
2 ts bakepulver
2 ss mørk kakao (bakekakao)

Sett ovnen på 150 grader. Smelt smør i en kjele og rør inn biter av sjokolade til alt er smeltet og rør godt, det er viktig at det ikke ligger biter igjen som ikke er smeltet. Pisk egg og sukker til eggedosis, den trenger ikke være helt pinnestiv, bare nok til at sukkeret er oppløst.

Sikt sammen mel, kakao og bakepulver.

Hell all sjokolade/smør blandingen i eggedosisen på en gang og vend forsiktig inn ved å bruke en slikkepott, hell i mel/kakao/bakepulver blandingen (alt på en gang) og vend inn til du har fått en glatt masse. Ikke rør for mye, det er viktig.

Tilsett gjerne hakkede valnøtter, peanøtter, pecan eller hasselnøtter.

Kle en liten langpanne (20x30 cm) med bakepapir.
Spre røren jevnt i langpannen med en spatel og stek kaken i 55-60 min. Feilen mange gjør med Brownies er at de steker kaken for mye, mange synes at kaken ser ut men dette er ikke tilfelle, så ikke stek kaken i 10 min ekstra bare for å være på den sikre siden. Da blir den tørr.

La kaken avkjøles helt i langpannen før du hvelver den på rist.

Jeg lagde denne gluten- og melkefri:

Erstattet:

  • Smør med blå Soft spesial
  • Hvetemel med Toro Glutenfri lys melblanding
Også brukte jeg sjokolade uten melk. Jeg brukte også lyst rårørsukker.

Resultatet ble veldig bra!

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 17:51   #24
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Jeg lagde denne gluten- og melkefri:

Erstattet:

  • Smør med blå Soft spesial
  • Hvetemel med Toro Glutenfri lys melblanding
Også brukte jeg sjokolade uten melk. Jeg brukte også lyst rårørsukker.

Resultatet ble veldig bra!

... og jeg bare elsker mannen min!

En virkelig deilig overraskelse.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 18:21   #25
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Hva faen gjør jeg egentlig i denne tråden. Ikke at jeg bare leste det HI skrev. Jeg leste til å med alt! Jeg som skulle boikotte alle kaketråder så går jeg og oppsøker og leser til å med alt! *Dypt sjokkert over at jeg ikke eier selvkontroll når det kommer til slikt*

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 09:57   #26
siben
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 3
siben har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

En brownies som tilogmed er bedre enn toro sin oppskrift:
http://www.detsoteliv.no/ søk på brownies i det øveste søkefeltet til venstre, trykk på det øveste valget som kommer opp. Pass på å følge oppskriften, spesiellt der det står at du ikke skal piske egg og sukker til eggedosis, dette punktet har mye å si på resultatet.
Dette må være verdens beste brownies, og absolutt verdt å prøve!

siben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 13:39   #27
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.847
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Toro med litt hakkede valnøtter.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 16:10   #28
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Hva faen gjør jeg egentlig i denne tråden. Ikke at jeg bare leste det HI skrev. Jeg leste til å med alt! Jeg som skulle boikotte alle kaketråder så går jeg og oppsøker og leser til å med alt! *Dypt sjokkert over at jeg ikke eier selvkontroll når det kommer til slikt*

Nå gjorde jeg det igjen, skvatt faktisk da jeg så at jeg hadde skrevet her tidligere!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 21:18   #29
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Denne er min favoritt:

Sett ovnen på 200 grader.

2,5 dl sukker røres hvitt med ca 150 g smør.
Tilsett under røring 2 egg.

Bland sammen og rør inn det tørre:
2,5 dl hvetemel
1 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
4-5 ss kakao (+evt litt instant kaffepulver)

Tilslutt kan man evt ha oppi et par ss espressokaffe og 100 g hakkede nøtter.

Stekes i ca 20-25 min, den skal ikke rekke å bli mørkebrun på toppen.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-07, 16:11   #30
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Brownies trenger ikke å heve noe særlig. Dermed skulle man tro at man kan bytte ut vanlig mel med glutenfritt uten særlige problemer i alle oppskrifter?

Jeg ville forsøkt å gjøre det. Tinetoffs Cream Cheese Brownies er forresten nyydelige.

Du kan jo prøve disse:

Begynn med å koke opp en neve rosiner i 2 dl appelsin- og pasjonsfruktjuice, når det har kokt opp trekker du kjelen til side og lar det avkjøles mens du gjør resten.

6 stk. egg
9 dl sukker
450 g smør
5 dl hvetemel
250 g 70 % kokesjokolade
2 ts vaniljesukker
1 dl grovhakkede
valnøttkjerner (kan sløyfes)

Pisk sammen egg og sukker. Stopp før du har eggedosis.
Smelt smøret. Smelt sjokoladen i det varme smøret før det helles i eggeblandingen under omrøring.
Bland i alt det tørre med en slikkepott. Sil av rosinene og rør dem inn. Ha den seigtflytende røren i en langpanne med bakepapir. Stek på 175° C i ca. 15 minutter (varmluft), eller ca. 20 minutter hvis du ikke har varmluft. Husk at en brownie kan ha en nesten flytende kjerne. Den må for all del ikke stekes for mye, da blir den tørr.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 21:17   #31
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Disse er veldig gode. Husker ikke hvor jeg fant oppskriften. Jeg hadde i tillegg i 100 g hakket hvit sjokolade, 50 g hakket mørk sjokolade og litt hakkede valnøtter.


250 gr smør
250 gr mørk sjokolade
5 dl sukker
5 egg
3 dl hvetemel
2 ts bakepulver
2 ss mørk kakao (bakekakao)

Sett ovnen på 150 grader. Smelt smør i en kjele og rør inn biter av sjokolade til alt er smeltet og rør godt, det er viktig at det ikke ligger biter igjen som ikke er smeltet. Pisk egg og sukker til eggedosis, den trenger ikke være helt pinnestiv, bare nok til at sukkeret er oppløst.

Sikt sammen mel, kakao og bakepulver.

Hell all sjokolade/smør blandingen i eggedosisen på en gang og vend forsiktig inn ved å bruke en slikkepott, hell i mel/kakao/bakepulver blandingen (alt på en gang) og vend inn til du har fått en glatt masse. Ikke rør for mye, det er viktig.

Tilsett gjerne hakkede valnøtter, peanøtter, pecan eller hasselnøtter.

Kle en liten langpanne (20x30 cm) med bakepapir.
Spre røren jevnt i langpannen med en spatel og stek kaken i 55-60 min. Feilen mange gjør med Brownies er at de steker kaken for mye, mange synes at kaken ser ut men dette er ikke tilfelle, så ikke stek kaken i 10 min ekstra bare for å være på den sikre siden. Da blir den tørr.

La kaken avkjøles helt i langpannen før du hvelver den på rist.


denne har jeg prøvd meg på nå, den har vokst ut av formen som en vulkan....hva gjorde jeg feil????

Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 23:16   #32
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Brownies trenger ikke å heve noe særlig. Dermed skulle man tro at man kan bytte ut vanlig mel med glutenfritt uten særlige problemer i alle oppskrifter?

Javisst! Det går supert! (HP laget Maximila sin, og den ble bare nydelig!

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 09:51   #33
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

denne har jeg prøvd meg på nå, den har vokst ut av formen som en vulkan....hva gjorde jeg feil????

noen som vet...i tillegg har den fortsatt ikke stivnet.....

Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 09:55   #34
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Javisst! Det går supert! (HP laget Maximila sin, og den ble bare nydelig!

Ja, ikke sant den er god? Jeg lager bare den nå.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 09:56   #35
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

denne har jeg prøvd meg på nå, den har vokst ut av formen som en vulkan....hva gjorde jeg feil????

Veldig mystisk, det har aldri skjedd meg. Brukte du form i den størrelsen som er oppgitt?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 09:56   #36
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Veldig mystisk, det har aldri skjedd meg. Brukte du form i den størrelsen som er oppgitt?

ja...

Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 09:59   #37
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Så rart. Jeg har laget den mange ganger og den har blitt perfekt hver gang. Kan liksom ikke helt klare å komme fram til hva som er galt når den kommer ut av formen som en vulkan.... Men kanskje noen andre har forslag.
Men ble den god/spiselig til tross for rar form?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 11:45   #38
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Så rart. Jeg har laget den mange ganger og den har blitt perfekt hver gang. Kan liksom ikke helt klare å komme fram til hva som er galt når den kommer ut av formen som en vulkan.... Men kanskje noen andre har forslag.
Men ble den god/spiselig til tross for rar form?


tja den er jo bare som en litt ubstemmelig seig guffe. Så god ja, men jeg og gubben satt med hver vår skje og spiste ut av forma....Men eggene hever vel kaka, eggene var store,kan det ha noe å si?

Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 11:46   #39
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Jeg pleier å bruke medium store egg når jeg baker, eller tilpasse (ett ekstra hvis de er små og ett mindre hvis de er store, eller noe), men at det skulle ha så mye å si at hele kaka blir ødelagt virker jo rart.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 18:51   #40
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er din brownies-oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Disse er veldig gode. Husker ikke hvor jeg fant oppskriften. Jeg hadde i tillegg i 100 g hakket hvit sjokolade, 50 g hakket mørk sjokolade og litt hakkede valnøtter.


250 gr smør
250 gr mørk sjokolade
5 dl sukker
5 egg
3 dl hvetemel
2 ts bakepulver
2 ss mørk kakao (bakekakao)

Sett ovnen på 150 grader. Smelt smør i en kjele og rør inn biter av sjokolade til alt er smeltet og rør godt, det er viktig at det ikke ligger biter igjen som ikke er smeltet. Pisk egg og sukker til eggedosis, den trenger ikke være helt pinnestiv, bare nok til at sukkeret er oppløst.

Sikt sammen mel, kakao og bakepulver.

Hell all sjokolade/smør blandingen i eggedosisen på en gang og vend forsiktig inn ved å bruke en slikkepott, hell i mel/kakao/bakepulver blandingen (alt på en gang) og vend inn til du har fått en glatt masse. Ikke rør for mye, det er viktig.

Tilsett gjerne hakkede valnøtter, peanøtter, pecan eller hasselnøtter.

Kle en liten langpanne (20x30 cm) med bakepapir.
Spre røren jevnt i langpannen med en spatel og stek kaken i 55-60 min. Feilen mange gjør med Brownies er at de steker kaken for mye, mange synes at kaken ser ut men dette er ikke tilfelle, så ikke stek kaken i 10 min ekstra bare for å være på den sikre siden. Da blir den tørr.

La kaken avkjøles helt i langpannen før du hvelver den på rist.

Jeg brukte litt større langpanne, 22x33, men allikevel hever nå kaken seg over kanten. Fortsatt 25 min igjen av steketiden så håper den roer seg nå.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no