Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvor mye hjelper det å ha vaskehjelp?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-12, 20:35   #21
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye hjelper det å ha vaskehjelp?

Klær, ja. Don't get me started. Hvis vi skulle kjøpt oss mer hjelp, så var det til bretting og vekklegging.

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 20:36   #22
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.907
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye hjelper det å ha vaskehjelp?

Det er litt både og her. Ryddinga er jo en stor del av jobben, og den er det jeg som gjør. Alltid. Mannen synes ikke han trenger å gjøre det ettersom vi betaler for å ha vaskehjelp. Det er likevel helt nødvendig, all den tid hun 'rydder' bort løsøre slik at vi aldri finner det igjen.

Nå gjør ikke vaskehjelpa alltid noen særlig god jobb heller (er det normalt at stolene sitter fast i gulvet pga støv, f.eks., eller at gulvene er seige og ofte må dras over av meg med svart bøtte som resultat, eller at de spiser sjokolade og pepperkaker fra skapet?). Fordelen er at da har jeg noen andre enn Blåmann å bli irritert på. slik sett er det et pluss for samlivet.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 20:44   #23
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye hjelper det å ha vaskehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Hjalp ingenting. Man må jo rydde. Det er det som er arbeidet.

Det synes ikke jeg. Å rydde er enkelt-penkelt, finne lure systemer, la alt ha sin plass osv. Vasking krever støvtørking og støvsuging. Blæh!

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 20:46   #24
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.886
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye hjelper det å ha vaskehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Hjalp ingenting. Man må jo rydde. Det er det som er arbeidet.

Ikke hvis hver ting har sin plass og det rydde bittelitt hver dag. Da er det aldri skippertak og rydding er en bitteliten del, mens vaskingen er den store jobben.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 20:51   #25
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.803
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye hjelper det å ha vaskehjelp?

Ingenting for oss. Stress å rydde til hun skulle komme (vi er fem rotekopper, og å rydde hele tiden er ikke et alternativ), det ble ikke skikkelig reint og det tok to timer før gulvene var like skitne som før.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 20:54   #26
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.373
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye hjelper det å ha vaskehjelp?

Det hjelper kjempemasse!

Vi har vaskehjelp annenhver uke. Kunne godt tenkt meg ukentlig, men da må jeg først stige i lønn.

Ja, må rydde først, men det er ingenting i forhold til at jeg slipper å vaske golv. Som jeg ikke kan fordra, og det kan heller ikke min bedre halvdel..

Å ha vaskehjelp gjør underverker for helgefreden vår. Vi bruker langt mindre tid på husarbeid i helgene. Nesten så jeg vil kalle det ekteskapsbevarende å ha vaskehjelp.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 20:59   #27
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.660
Blogginnlegg: 262
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye hjelper det å ha vaskehjelp?

Men altså:
Når to stk. vaskefolk bruker 50 minutter annenhver uke på å vaske vår leilighet (130 kvm) så burde det vel ikke være helt utopisk å tenke seg at jeg kan klare det samme (minst) om jeg setter av to timer i løpet av ei hel uke?
Og hvorfor bruke en hel lørdag på det dersom man kan gjøre det meste torsdag kveld?

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 21:08   #28
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.153
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye hjelper det å ha vaskehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Og hvorfor bruke en hel lørdag på det dersom man kan gjøre det meste torsdag kveld?

Tja, det avhenger jo helt av om du har torsdag kveld ledig og ikke er for trøtt? Her jobber vi så mye på kveldstid at det er uaktuelt. Er det ikke jobb en kveld, skal det ikke vaskes i alle fall.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 21:17   #29
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye hjelper det å ha vaskehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Ikke hvis hver ting har sin plass og det rydde bittelitt hver dag. Da er det aldri skippertak og rydding er en bitteliten del, mens vaskingen er den store jobben.

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Det synes ikke jeg. Å rydde er enkelt-penkelt, finne lure systemer, la alt ha sin plass osv. Vasking krever støvtørking og støvsuging. Blæh!

Vi har systemer og rydder hver dag. Flere anger daglig. Likevel er det en større drittjobben.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 22:04   #30
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.373
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye hjelper det å ha vaskehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Og hvorfor bruke en hel lørdag på det dersom man kan gjøre det meste torsdag kveld?

Kveldene er fullbooka uten at det blir tid til annet enn å sette på en og annen vaskemaskin og å rydde litt.

Og vi hadde brukt adskillig mer enn 50 minutter x 2 annenhver uke hvis vi skulle gjort det selv. Virkelig! Vaskehjelpen bruker 4 timer hos oss, annenhver uke. Jeg tør vedde på at hun er adskillig mer effektiv enn jeg/vi hadde vært dersom vi skulle gjort jobben selv. (Det skal ikke så mye til...)

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 22:07   #31
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye hjelper det å ha vaskehjelp?

Jeg filosoferer litt over om det hadde vært mulig å være vaskehjelpeffektiv dersom man fikk ungene ut av huset noen timer. Noe av problemet er jo de som går foran og roter der man skal vaske og bak søler brødsmuler mellom støvsuging og vasking.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 09:46   #32
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye hjelper det å ha vaskehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg filosoferer litt over om det hadde vært mulig å være vaskehjelpeffektiv dersom man fikk ungene ut av huset noen timer. Noe av problemet er jo de som går foran og roter der man skal vaske og bak søler brødsmuler mellom støvsuging og vasking.

Jeg bruker ca to timer mer på vasking/støvsuging/støvtørking når de to mellomste er hjemme. Sumo ligger i vippestol og følger med, eneste avbruddet jeg har med han er amming.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 10:20   #33
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.230
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye hjelper det å ha vaskehjelp?

For oss hjelper det kjempemye. Og det er nesten utelukkende fordi vi nå blir tvunget til å rydde hele leiligheten helt ryddig hver gang hun skal komme. Det har hendt at hun har meldt avbud samme dag på grunn av sykdom eller annet, og de gangene vi da ender opp med å vaske selv, går jo det greit på et par timer, så det er ikke selve vaskingen som er "problemet" for oss, det er det å ta seg sammen og sette i gang. Og, ikke minst, det å rydde seg helt ferdig, og ikke stoppe når stuen og kjøkkenet ser noenlunde OK ut, klokken er halv elleve og man egentlig helst vil se en episode Mad Men og gå og legge seg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 10:24   #34
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.161
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye hjelper det å ha vaskehjelp?

Jeg synes det er masse hjelp i vaskehjelp.

Vi er ikke så gode på å vaske. Vi misliker det sterkt begge to. Samtidig som vi ikke er av de som stiller høyest krav til at det er rent rundt oss. Derfor ble vi gående i tiltakende mengder møkk mens vi begge ønsket at den andre skulle gjøre noe med saken. Nå har vi ingen diskusjoner rundt renhold lenger. Vi rydder begge godt kvelden før/den morgenen vaskehjelpen skal komme. Det er rent nok for oss. Når ryddejobben er gjort så tar det jo ikke så lang tid å vaske, men det er sjelden vi rydder så godt for egen del.

Vi er aldri hjemme uten barn, og dette forsterker behovet for vaskehjelp synes jeg. Jeg har ikke hatt vaskehjelp når jeg har vært i permisjon eller jobbet deltid. Da var det greit nok å gjøre dette selv.

Vaskehjelpen vår driver et lite selskap, så da vi var misfornøyd med den ene vaskeren så fikk vi bytte til en som både vasker rent og holder avtaler. Så nå er vi veldig fornøyde med ordningen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 10:51   #35
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye hjelper det å ha vaskehjelp?

Det hjalp masse da jeg hadde verdens beste vaskehjelp. Nå har jeg CityMaid, og det er kun til litt hjelp. Ikke egentlig verdt pengene.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 10:54   #36
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.967
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye hjelper det å ha vaskehjelp?

Vi hadde noen måneder med vaskehjelp, men for oss var det ikke verdt det. Det koster masse penger, og jeg var ikke særlig fornøyd med noen av de to byråene vi testet. Hvis jeg først skal være misfornøyd kan jeg jo like gjerne være misfornøyd med meg sjøl og spare 2500 kroner i måneden.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 11:13   #37
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.973
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye hjelper det å ha vaskehjelp?

Det er ikke perfekt, men mye bedre enn alternativet. Nå springer vi rundt som noen tullinger og rydder hver torsdag morgen, men da er det ihvertfall rent og forholdsvis ryddig når vi kommer hjem torsdag ettermiddag.

Og selvsagt kunne vi gjort det selv, men da måtte det ha blitt i en av helgedagene og da foretrekker vi å gjøre andre ting. Av erfaring vet jeg at det da hadde blitt gjort hver gang vi skulle ha besøk....

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 11:33   #38
Mariss
Superduperaktiv
 
Mariss sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 639
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Hvor mye hjelper det å ha vaskehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Å ha vaskehjelp gjør underverker for helgefreden vår. Vi bruker langt mindre tid på husarbeid i helgene. Nesten så jeg vil kalle det ekteskapsbevarende å ha vaskehjelp.

Oh yes. Kunne ikke være mer enig.

Vaskehjelp gjør underverker for husfreden.

__________________
Storebror des-07 Lillesøster mars-10
Mariss er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 21:42   #39
naima
nerdedame
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 545
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Sv: Hvor mye hjelper det å ha vaskehjelp?

Vaskehjelp er veldig bra. Eg er riktignok ikkje så veldig nøgd med CityMaid som vi bruker, men skal bytte i løpet av permisjonen min, tenkte eg. Greitt å få testa nokre nye medan nokon er heime så vi slepp gi frå oss nøkkel. CM føles trygt akkurat der - stort og seriøst firma, liksom (det er sikkert dårlege egg i korga der også, men eg trur ikkje firmaet tek med seg alle nøklane og forsvinn med det første).

Vi er ikkje nøgde med kvaliteten eller oppfølginga frå CM på klagane, og eg trur nok eg skulle klart å vaske huset på 2 timar med betre resultat enn dei får. Samtidig har vasking vore noko både eg og Mannen har meint vi skal dele på å gjere, men ingen av ordningane for å dele på arbeidet har fungert - ikkje å gjere det saman ein kveld (eller på dagtid i helga før vi fekk barn), ansvar annakvar gong, ansvar for ulike rom etc. Då er alternativa anten å sette det bort eller at det ikkje blir gjort - og då blir det uendeleg mykje reinare av å sette det bort.

Dei vasker romma vi bruker (ikkje gjesterom og slikt), og bytter på senga vår dersom vi legg fram nytt sengetøy (dei tar av det gamle også). Ser stadig fiffige måtar å dandere putene i senga på

Det eg ikkje er nøgd med når det gjeld CM er primært vask av porselen/fliser på bad/do, samt stuegolvet - begge delar er synleg ikkje-reint. Elles støvsuger dei sofaen kvar gong dei er her, og det kan vi vel seie at ikkje vart gjort før
Dei driv og maser om vårreingjering og vindusvask, men eg ser ikkje for meg at dei klarer levere eit resultat vi er nøgd med, så det utgår.

Vi bør støvsuge gangen minst eit par gonger i veka (det dras inn masse grus der for tida), kjøkenet må tas oftare enn kvar 14. dag og badet kan vi med fordel støvsuge når vi tar gangen (det ligg vegg i vegg). I tillegg pleier vi vaske kjøkkenbenkane og synlege flekkar på skapfrontane og på stuegolvet (i den rekkefølga) med kjøkkenkluten når den er "på veg ut" kvar kveld - bytter klut om kvelden og tar med den gamle ned frå 2. etasje i retning vaskerommet i kjellaren. Badet/do pleier vi også tørke over når vi bytter handklær. Elles held det seg sånn nokonlunde med vasking kvar 14. dag.

Vi må rydde før vasking, men stort sett er det ganske ryddig her så det er fort gjort. Eg synes det er kjekt at vi ikkje kan ha haugane med papir og bøker liggande i sofakroken meir enn i to veker

Alt i alt er det veldig verdt det, og det er totalt utelukka å kutte det ut no. Det kan hende vi dropper det om 5-6-7 år, dersom vi klarer organisere heile familien til å gjere det i fellesskap. Eg ser absolutt verdien av å lære ungane at det er *familien* (ikkje eit firma/anonym vaskehjelp) som skal vaske huset, men samtidig ser eg jo at det er potensiale for å lære dette mellom dei 14-daglege vaskane også.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 23:20   #40
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.671
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye hjelper det å ha vaskehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Det hjalp masse da jeg hadde verdens beste vaskehjelp. Nå har jeg CityMaid, og det er kun til litt hjelp. Ikke egentlig verdt pengene.

Godt du sier det, for da skal jeg i så fall vurdere noen andre.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no