Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-12, 23:59   #21
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

Her i heimen tromles håndklær, sengetøy, duker (brukes igrunnen sjeldent) og av og til sokker, bomullsundertøy og uformelige plagg type joggebukser om jeg ikke orker henge dem opp. Mine arbeidsklær tromles også fordi det letter strykejobben etterpå veldig.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 00:00   #22
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

At tørking i trommel sliter vesentlig mer på klær enn å henge dem til tørk tviler jeg sterkt på.

Bruk av klær og vasking i maskin sliter naturlgivis på tøyet. Men hvorfor tror dere tørketrommelen sliter mer på klærne enn å henge dem til tørk? Det som havner i lofilteret er jo fibre som allerede er slitt løs av bruk og maskinvask. Det ville overraske meg mye om de ikke stort sett er krympet ferdig i maskinen også.

Ben "hand wash only" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 00:14   #23
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

At tørking i trommel sliter vesentlig mer på klær enn å henge dem til tørk tviler jeg sterkt på.

Bruk av klær og vasking i maskin sliter naturlgivis på tøyet. Men hvorfor tror dere tørketrommelen sliter mer på klærne enn å henge dem til tørk? Det som havner i lofilteret er jo fibre som allerede er slitt løs av bruk og maskinvask. Det ville overraske meg mye om de ikke stort sett er krympet ferdig i maskinen også.

Ben "hand wash only" Murphy

Jeg trenger ikke "tro" på det; all erfaring viser at min tørketrommel sliter mye på klærne. Jeg har bare én trommel å høste erfaring fra, så jeg skal ikke uttale meg kategorisk om at det er noe alle tromler gjør, men åtte år med tørketrommel i hus har gitt meg et tilstrekkelig stort erfaringsgrunnlag til å vite at våre klær blir langt mer slitt i trommelen enn på tørkesnora.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 00:30   #24
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

Ting jeg er redd krymper, mannens dongeri, fintøy, klær jeg er redd for, ull og mannens skjorter.

Og klær krymper. Kjøper både sokker og truser litt for store til ungene, for at de skal tåle trommelen. Ellers er bukser jeg har i samme modell/str blitt ulike. En tørket på snor, og en ved en feil havnet i trommel. Flanelsbukse i trommel - vesentlig kortere i lengden. Så trommel er greit til sitt bruk, men ikke til alt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 01:12   #25
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.711
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

Jeg tromler kun undertøy, sengetøy og håndklær. Resten henges opp.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 01:18   #26
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

Jeg tromler alltid håndklær, sengetøy, truser og sokker. Ut over det så er det lite som går i trommelen, bortsett fra nødtørk, om noe må tørkes raskt.

Jeg har vel aldri merket økt krymping pga tørk i trommel, men klærne slites mer, og så sparer jeg litt på strømforbruket. Normalt så tørker det meste over natta på stativet.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 02:32   #27
Inka
New kid on the block
 
Inka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Innlegg: 860
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Sv: Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

Det som fast tromles er håndklær, moppe- og fillevasken, kjøkken- og matkluter, bleieinnleggene, babyklær i bomull, noe av småguttklærne, baby- og stellehåndduker/kluter, sokker og undertøy og noe mixvask av mine topper/singletter, gubbens t-skjorter ol.

Det som fast IKKE tromles er bleiene, sengetøyet (det dobbelsentrifugerer jeg og henger opp halvbretta på dører og over andre høye, smale ting for å få dem slette og lette å brette.), storguttklær, mine klær, gubben sine klær, ull, syntetklær som f.eks fleece, matter, duker, gardiner, yttertøy og tilbehør.

__________________
Batman januar 2004.
Bulldosern mai 2009

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 06:40   #28
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg trenger ikke "tro" på det; all erfaring viser at min tørketrommel sliter mye på klærne. Jeg har bare én trommel å høste erfaring fra, så jeg skal ikke uttale meg kategorisk om at det er noe alle tromler gjør, men åtte år med tørketrommel i hus har gitt meg et tilstrekkelig stort erfaringsgrunnlag til å vite at våre klær blir langt mer slitt i trommelen enn på tørkesnora.

Jeg tror også på det jeg ser og våre klær (mange av dem) blir slitt av tørketrommel. Håndklær, vaske/oppvaskkluter og undertøy/sokker tromles. Sengetøy også. Vi har ikke plass til å ha så mye klesvask hengende på tørkestativet. To vasker med bukser/gensere i uken har vi derimot plass til.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 06:56   #29
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.856
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

Tørketrommel sliter på klærne. Jeg tromler ikke Drømmemannens skjorter, mine bluser, ulltøy, barnas t-skjorter med pynt/trykk på eller noen kjoler, ikke dyrere klær og aldri penklær. Jeg tromler i det hele tatt ikke tøy som jeg ønsker å ta særlig godt vare på. Joggetøy, undertøy, de fleste jeans, barnehageklær og slikt går i trommelen sammen med håndklær og sengetøy.
Tørketrommelen sliter på klærne, ingen tvil om det. Fasongen forandres, t-skjortene blir kortere og fargene blir blassere. For et par år siden bodde vi noen måneder i utlandet der vi måtte bruke trommel mye for å få tørket tøyet vårt, det slet veldig på klærne og jeg så tydelig forskjell på tøyet etter den perioden.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 07:26   #30
Mariss
Superduperaktiv
 
Mariss sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 639
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

Kun hånklær og noen av barnas joggebukser. Alt annet henges opp, syns klærne krymper og blir korte/brede, blir slitt/mer nuppete av tromling.

__________________
Storebror des-07 Lillesøster mars-10
Mariss er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 07:34   #31
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.691
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

At tørketrommel sliter på klærne er i kategorien "sier seg selv" tenker jeg. Jeg tromler bare håndklær, sengetøy og undertøy, og kun i vinterhalvåret. Om sommeren henger jeg opp alt fordi tørketrommelen skaper voldsomt mye varme og det blir umulig å sove opp i 2. etasje.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 07:45   #32
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

Her tromles det meste. Enkelte finere kjoler og topper får tørke på henger, og hjemmestrikkede ullplagg slipper også trommelen. Vi har dårlig med tørkeplass inne og er pollenallergikere, så utendørs tørk er uaktuelt. Tørketrommelen behandler klærne fint, så lenge jeg tørker på riktig program, og ikke tørker helt knusktørt.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 07:51   #33
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.380
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

Opprinnelig lagt inn av Mirmell, her.

Så å si alt. *lat*



Men ikke ull, eller tøy som jeg vet vil krympe veldig mye eller totalt endre fasong.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 07:52   #34
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.760
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

Me tromlar hovudsakleg sengetøy, håndklær, undertøy og sokkar. Barnas klær får også ein omgang dersom det er fullt på stativet. Ofte blir sånt tørka ei stund på stativ først, men får ein siste tørk i trommel. Da er det på lavare temperatur. Det er litt rått på vaskerommet i kjellaren vår, så klær må ofte slutt-tørke i stova, evnt. i trommel. Dundyner, dunputer og dunjakker må tørkast i trommel for å bli best mogleg.

Eg las på Astma og allergiforbundets nettsider at dei anbefalte tørketrommel for å redusere støvmengden. Mesteparten av det som havnar i lofilteret ville ellers endt opp som støv i heimen.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 07:53   #35
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

At tørking i trommel sliter vesentlig mer på klær enn å henge dem til tørk tviler jeg sterkt på.

Bruk av klær og vasking i maskin sliter naturlgivis på tøyet. Men hvorfor tror dere tørketrommelen sliter mer på klærne enn å henge dem til tørk? Det som havner i lofilteret er jo fibre som allerede er slitt løs av bruk og maskinvask. Det ville overraske meg mye om de ikke stort sett er krympet ferdig i maskinen også.

Ben "hand wash only" Murphy

hvordan i alle dager kan du mene at å bli slengt rundt i trommelen med andre klær i en time ikke skal slite mer på tøyet enn å henge stille på snora?
Slitasje er dog ikke hovedgrunnen til at trommel stort sett ikke brukes på klær, men som flere andre nevner at de får rar fasong, klærne blir korte og brede.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 07:57   #36
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.760
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

Eg har også tru på at tørketrommel sliter meir på klær enn vanleg tørk, så det er jo ein avvegning. Men slitte håndklær og sengetøy er jo mest behagelig da. Barnas klær har begrensa omløpstid. Same med sokkar og truser.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 08:03   #37
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

Det aller meste bortsett fra ull. på 17 mai fikk nameit bunaden tørke seg i trommelen også etter en skikkelig bløt feiring.

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 08:09   #38
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.543
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

Jeg tørker omtrent alt i trommelen. Ullundertøy og tynne ullsokker også.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 08:16   #39
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

Med unntak av truser og sokker tørker jeg ikke klær i tørketrommelen, bare sengetøy, håndklær og slikt.

Jeg synes det sliter på klærne og de mister gjerne fasongen.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 08:44   #40
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.914
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg trenger ikke "tro" på det; all erfaring viser at min tørketrommel sliter mye på klærne. Jeg har bare én trommel å høste erfaring fra, så jeg skal ikke uttale meg kategorisk om at det er noe alle tromler gjør, men åtte år med tørketrommel i hus har gitt meg et tilstrekkelig stort erfaringsgrunnlag til å vite at våre klær blir langt mer slitt i trommelen enn på tørkesnora.

Det er ikke vanskelig å se og kjenne om brukt tøy er tørketromlet eller snortørket, så tørketromling sliter utvilsomt mer på plaggene. I tillegg til at man gjerne ser det på fasongen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no