Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Overvekt og innvandrere

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-10, 17:26   #21
Left
Passiv

Standard

Sv: Overvekt og innvandrere

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Men det at de er mere liberale på godteri for barna skall jo ikke ha noe innvirkning på at de selv legger på seg. Jeg tror at i mange kulturer spiller også skjønnhets idealet en stor rolle. I mange afrikanske og caribiske land skall en kvinne ha mye fett på kroppen for at de skall kalle henne pen og sexy.

Det er mitt inntrykk også. Har jobbet sammen med innvandrerkvinner, og de kunne jo virkelig ikke forstå at jeg slanket meg - jeg var jo gift!
Men mye lyst brød, med søtt pålegg på f.eks. Da jeg jobbet i bhg. for noen år siden, så var det en gjenganger i matboksen til innvandrerbarn. Jeg har inntrykk av at de spiser en del godteri også.

Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 17:49   #22
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Etter alle de vekt trådene har jeg gått og tenkt litt på en del ting. Det var mange som mente at overdrevent bruk av sukker og junk food var grunnen til at mange er blitt overvektige her i norge. Men da jeg sist handlet hos grønnsakshandleren her i byen kom jeg til å tenke på all de overvektige invandrer kvinnene, som det uten tvil er veldig mange av. Det er veldig få kvinner som er tradisjonkledd og litt opp i årene som ikke er overvektig! Hva kommer det av? Leste også om at dette har begynnt å bli ett ganske så stort problem her i norge blant invandrer familier. Men de koker jo all mat fra bunnen av kosten deres inneholder mye frukt og grønt og ganske så lite sukker. Så hva har skjedd? Og er det like ille i deres hjemmeland? Eller er det kun her?

HAr ikke lest tråden og tar høyde for at noen har svart det samme.

Diabetes 2 er kjempevanlig blant innvandrere, det er det statistikk på. Hjerte-/ karsykdommer øker også. Mange mener at det skyldes at innvandrere faktisk skifter kosthold når de kommer til Norge. I tillegg er kunnskap om kost og helse ofte lavt i enkelte grupper.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 17:55   #23
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Hvilke innvandrere er det egentlig dere sikter til når dere bruker denne betegnelsen i denne tråden? Blant hvilke innvandrergrupper er det statistisk belegg for å si at diabetes 2 er vanlig f.eks.?

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 17:58   #24
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Hvilke innvandrere er det egentlig dere sikter til når dere bruker denne betegnelsen i denne tråden? Blant hvilke innvandrergrupper er det statistisk belegg for å si at diabetes 2 er vanlig f.eks.?

Beklager, jeg uutaler meg upresist. Jeg snakker om innvandrere fra Pakistan og landene rundt. India også, tror jeg, men er ikke helt sikker.

Gammel 16-09-10, 18:10   #25
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tenkte litt på det samme en dag her på jobb.. Men da fordi jeg tenkte hvor praktisk det er å ha burka, fordi man ikke trenger tenke så mye på at mageringen henger over buksekanten

Men grunnen? Jeg tror også kosthold er en vesentlig årsak her, men ikke minst mangel på mosjon. Hvor ofte ser du en muslimsk kvinne iført treningstøy på gåtur? Nå bor ikke jeg i et område med høy andel innvandrere, men når man tenker etter, er det noe jeg vel aldri har sett.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 18:17   #26
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Mine pakistanske kollegaer fortalte meg at mange ikkje-vestlege innvandrarar tolererer karbohydratrik mat dårlegare. Det kan vere ein av årsakane.

Gammel 16-09-10, 18:25   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Mine pakistanske kollegaer fortalte meg at mange ikkje-vestlege innvandrarar tolererer karbohydratrik mat dårlegare. Det kan vere ein av årsakane.

Det tror jeg gjerne på. Mange nordmenn er jo også der. Asiatere (da i kategorien øst-asiatere) har kanskje en annen metabolisme?

Gammel 16-09-10, 18:28   #28
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

På treningssenteret ser jeg muslimske kvinner i treningstøy og hijab både på saltimer, på tredemølle og ved styrkeapparater.

Som sagt; her er det nok lav andel innvandrere enn ellers.

Dessuten er jeg aldri på treningssenter

Gammel 16-09-10, 18:35   #29
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Dessuten er jeg aldri på treningssenter :sparke:

Da var det dårlig eksempel du kom med gitt.

Jeg tror nok det finnes overvektige i alle land og nasjoner. Det er ikke bare nordmenn som kan bli overvektige. Noen legger på seg bare dem ser sjokolade. Mens andre kan spise alt mulig rart uten å legge på seg ett lite gram.

Gammel 16-09-10, 18:42   #30
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Da var det dårlig eksempel du kom med gitt.

Vel, jeg formulerte meg også litt feil i det første jeg skrev. *selvinnsikt*

Det jeg mente var at det er sjelden man ser de nevnte ute på tur. For å trimme, slik mange ofte gjør med venninner og nabokona liksom...

Gammel 16-09-10, 18:47   #31
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da vi bodde i Oslo pleide vi å handle på OBS, og der var det to grupper med handlevogner fulle av brus. Det var innvandrerfamilier med en eller flere handlekurver fylt til randen med Coop-brus og norske overvektige damer mellom 25 og 40 med vogna full av Pepsi Max.

Mitt inntrykk er at mange innvandrere spiser veldig usunt, fordi usunn festmat fra hjemlandet er ganske billig her.

Også er det slik at mat og helse et klassespørsmål, og innvandrere har som gruppe veldig mange av de problemene den lavere arbeiderklassen har med fedme, stillesitting, dårlig mat, røyking, forventet lav levealder, manglende trening osv.

Gammel 16-09-10, 18:49   #32
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om man er veldig inaktiv og spiser normale til store porsjoner, så hjelper det lite å kutte ut sukker.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 19:05   #33
Olive Oyl
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Beklager, jeg uutaler meg upresist. Jeg snakker om innvandrere fra Pakistan og landene rundt. India også, tror jeg, men er ikke helt sikker.

Ok!

Gammel 16-09-10, 19:10   #34
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Om man er veldig inaktiv og spiser normale til store porsjoner, så hjelper det lite å kutte ut sukker.

Uannset nasjonalitet faktisk. Men tror nok uten å generalisere så er de fleste innvandere veldig inaktiv. Ihvertfall de første generasjonen.

Gammel 16-09-10, 21:02   #35
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Jeg tror jeg var temmelig presis da jeg sa at det gjaldt innvandrere fra det sub-asiatiske kontinent; Pakistan og India?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 21:55   #36
Left
Passiv

Standard

Det var primært innvandrerbarn fra Pakistan jeg snakket om også. Det er de jeg har mest erfaring med i forhold til barnehage.

Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 21:58   #37
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

I følge en iransk lege jeg kjenner så spiser iranere masse kaker, sukkerholdige varer osv. Både i Norge og i Iran.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 22:09   #38
Olive Oyl
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg tror jeg var temmelig presis da jeg sa at det gjaldt innvandrere fra det sub-asiatiske kontinent; Pakistan og India?

Da er det jo ingen grunn til å ta til seg spørsmålet mitt, da.

Gammel 16-09-10, 22:11   #39
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

I følge en iransk lege jeg kjenner så spiser iranere masse kaker, sukkerholdige varer osv. Både i Norge og i Iran.

Jepp. Og mengder av sukker i teen. Det samme gjør de tyrkerne jeg har kjent.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 22:23   #40
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg til kostholdet for voksne, tror man jo litt på at stoffskiftet til en viss grad settes i svangerskapet og den første tiden etterpå. Hvis man blir presentert for magre kår som baby, skrus genene for energisparing på for å si det populistisk. Hvis man da flytter på seg til et sted hvor det bugner av energirik mat, legger man lettere på seg enn de som har vært vant til den kosten hele veien.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:10.