|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Cuba i okt-nov-des
En annen ting med privat innkvartering, er at det som regel er riktig god, hjemmelaget mat å få. Er du heldig, vanker det i tillegg god, ferskmalt kaffe fra egen kaffeproduksjon. Nam!
![]() |
#22 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Cuba i okt-nov-desGikk det helt fint å reise rundt med baby? Vi hadde bestilt dit sist, men feiget ut og booket om til DR, pga. alt vi hørte om vanskelig transport og mattilgang. Fikk du tak i bleier eller tok du det med deg?
![]() |
#23 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Cuba i okt-nov-desDet gikk helt supert. Det er vanskelig med transport - det finnes for eksempel ikke barneseter til leiebil (jeg så ikke et barnesete i det hele tatt, når jeg tenker meg om), og offentlig transport er ikke bare bare.
![]() |
#24 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Cuba i okt-nov-desHøres ut omtrent som DR, da. Men dette med tilgang på restauranter var ikke noe problem? Du mener det går fint for en 3-åring også?
![]() |
#25 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Cuba i okt-nov-desVi åt gjerne middag der vi bodde når vi bodde privat - altså statlig godkjente private overnattingssteder. De har det samme systemet når det gjelder spisesteder, altså små private spisesteder (maks 12 pers) med god husmannskost.
![]() |
#26 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg henger meg på Eia, privat er ofte det beste. På hotellene og de statlige restaurantene er det jo staten som eier alt, og dermed for overskuddet også. Lønningene er ikke noen stor motivasjon for å yte god service heller. Men de private har alt å tjene på å gjøre et godt inntrykk. Dessuten får man jo sett mye mer av det ordentlige Cuba på denne måten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Permakulturell
|
Det er en stor andel svart økonomi som kommer fra de private overnattingsstedene. Vel og merke er de statlig godkjente og underlagt strenge kontroller, men alle middager de lager til deg samt evt. andre tjenester, rapporteres ikke og blir dermed å regne som svarte penger. Greit å være klar over, mener jeg. Selv ble vi klar over det etter litt tid.
![]() |
#28 |
WF: BNBE
Det er sant. Men jeg vet at mange som jobber i statlige foretak også tar med seg både penger og varer i den grad det går an. For eksempel er det ikke uvanlig å bytte ut kjøperom med hjemmebrent. Dessuten tror jeg at uten den svarte økonomien, som er svært utbredt på Cuba, hadde det gått hardt ut over befolkningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Permakulturell
|
Sorry herfra også, Scarlett.
![]() |
#30 |
Getting in tune
![]() Sv: Cuba i okt-nov-des:kommentar: De som leier ut privatrom betaler en sum til staten i måneden , (de har et klistremerke som ser ut som en trekant ved /på døren)noen leier også ut svart. For at det skal betale seg, vil de fleste aller helst servere måltider:Frokost og middag. Dette må du som oftest betale i tillegg til romleie, men det er ikke rare summen og absolutt verdt det.
![]() |
#31 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Cuba i okt-nov-desTusen takk, plipp. Snakker du flytende spansk du også? Jeg gjør ikke det, bare nok fraser til å få meg rom og litt mat og sånn. Så lenge alt går i nåtid.
![]() |
|
|