Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fårikålsesongen – har dere medlidenhet med dyrene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-10, 23:32   #1
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fårikålsesongen ... Har dere medlidenhet med dyrene?

Nei.

Gammel 28-09-10, 23:33   #2
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh, nei.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 23:35   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for et humant dyrehold - det vil si at jeg vil at dyrene skal ha det så godt som overhodet mulig mens de lever.

Jeg er for kortreist mat. Det vil si jeg er for nærslakterier og gårdsslakterier, slik at dyrene slipper lang transport før de slaktes. Dette av hensyn til dyrets generelle velferd, ikke fordi jeg har noen som helst illusjoner om at dyrene står i bilen og vet de er på vei til slakteriet og dermed gruer seg til å dø.

Ut over det - kjøtt er godt, og jeg er for god mat, uansett hvor søte dyrene måtte være mens de ennå er i live. : Oppvokst på bondelandet:

Gammel 28-09-10, 23:36   #4
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg er for et humant dyrehold - det vil si at jeg vil at dyrene skal ha det så godt som overhodet mulig mens de lever.

Jeg er for kortreist mat. Det vil si jeg er for nærslakterier og gårdsslakterier, slik at dyrene slipper lang transport før de slaktes.

Ut over det - kjøtt er godt, og jeg er for god mat, uansett hvor søte dyrene måtte være mens de ennå er i live.

Inagh sa det.

Gammel 28-09-10, 23:39   #5
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, i grunn ikke. Jeg er enig med Inagh. Dyr er mat.

Gammel 29-09-10, 10:48   #6
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er for kortreist mat. Det vil si jeg er for nærslakterier og gårdsslakterier, slik at dyrene slipper lang transport før de slaktes. Dette av hensyn til dyrets generelle velferd, ikke fordi jeg har noen som helst illusjoner om at dyrene står i bilen og vet de er på vei til slakteriet og dermed gruer seg til å dø.

Ut over det - kjøtt er godt, og jeg er for god mat, uansett hvor søte dyrene måtte være mens de ennå er i live. : Oppvokst på bondelandet:

Enig med Inagh.

Dyr vet ikke de skal dø før det omtrent skjer.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 10:56   #7
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Enig med Inagh.

Dyr vet ikke de skal dø før det omtrent skjer.

Tja, jeg tror ikke de har det så himla kult på dyrebilen/ slakteriet allikevel.

Slakte dyr hjemme er jeg i grunnen helt for. Ta dyret rett ut av fjøset og en kule i hodet før de får snudd seg.

Gammel 29-09-10, 11:01   #8
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Tja, jeg tror ikke de har det så himla kult på dyrebilen/ slakteriet allikevel.

Slakte dyr hjemme er jeg i grunnen helt for. Ta dyret rett ut av fjøset og en kule i hodet før de får snudd seg.

Jeg VET at de ikke bryr seg
Et tips til de som tenker mye på dette er å ta seg en tur å SE transporten og slakteriet. Og se med egene øyne at dette funker.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 11:05   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg VET at de ikke bryr seg
Et tips til de som tenker mye på dette er å ta seg en tur å SE transporten og slakteriet. Og se med egene øyne at dette funker.

Tja, så vidt jeg kan se så har Mani også kjennskap til dyr slik du har, og jeg tror ikke du har mer peil på dyras indre liv enn andre. Jeg syns ikke det er urimelig å gå ut i fra at dyr blir stressa at å kjøres hit og dit.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 12:35   #10
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enig.
Og nei dem vet neppe at dem skal dø, men dem blir stresset på slaktebilen...Og kjenner på frykten når dem lukter blod fra andre før slaktingen.. ( Det er bare å ta seg entur på slaktehuset så kan man se selv)

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 12:40   #11
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Enig.
Og nei dem vet neppe at dem skal dø, men dem blir stresset på slaktebilen...Og kjenner på frykten når dem lukter blod fra andre før slaktingen.. ( Det er bare å ta seg entur på slaktehuset så kan man se selv)

Hvorfor tror du dyr er redd for lukten av blod?

Gammel 29-09-10, 12:42   #12
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fårikålsesongen – har dere medlidenhet med dyrene?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Har du vært på et slaktehus, Veravera?

Jeg tror Veravera har inngående kjennskap til bondelandet og slaktehus.

Gammel 29-09-10, 12:46   #13
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fårikålsesongen – har dere medlidenhet med dyrene?

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg tror Veravera har inngående kjennskap til bondelandet og slaktehus.

Gammel 29-09-10, 12:46   #14
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dyr reagerer jo generelt sett veldig sterkt på lukt (i forhold til mennesker). Og det at byttedyr reagerer negativt på blodlukt, mens rovdyr reagerer positivt trodde jeg var helt opplest og vedtatt. Men det er klart at dyr kan trenes til å reagere anderledes.

Når det er sagt, så synes jeg du overdriver voldsomt i denne diskusjonen Veravera. Folk er forskjellige, men på meg virker argumentasjonen din faktisk stikk motsatt av hva jeg regner med du vil oppnå. Jeg synes den blir så overdrevet at jeg begynner å avfeie alle argumentene.

Gammel 29-09-10, 12:48   #15
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Har du vært på et slaktehus, Veravera?

Ja, jeg har vert på et slaktehus, så ja jeg vet det fordi jeg har sett det..
Har dere vert på et slaktehus?

Gammel 29-09-10, 12:51   #16
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke meg du spør, men jeg svarer likevel, jeg. :raus: Ja, jeg har vært på stort industrielt slakteri og jeg har vært med på hjemmeslakting (med profesjonell slakter). Dyrene var veldig mye mer stresset på siste enn på første, uten at jeg mener at erfaringsgrunnlaget mitt er stort nok til å si noe generelt. Utfallet var like uheldig for dyrene på begge steder, pussig nok.

Gammel 29-09-10, 12:54   #17
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Hvordan se du at et dyr er redd for blod?

Når jeg slakter hjemme så vaser nemlig både hest, sau og ku ubekymret over bloddammen..

Gammel 29-09-10, 12:54   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det har jeg ikke.

Hvordan ser man at dyr er redd for blodlukt?

Jeg er helt for god dyretransport, og slakterier som gjør det mest mulig humant for dyra, men vi kan nok ikke unngå at de blir noe som helst redde i det hele tatt. Det kan man heller ikke unngå på et gårdslakteri.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 23:35   #19
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det tenker jeg ikke på i forbindelse med fårikålsesongen. Sauer er vel blant de dyrene som har det ganske bra?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 23:36   #20
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ikke spesielt. Men jeg er ganske opptatt av at de dyrene jeg spiser skal ha hatt et minimum av levestandard. Industrikylling er et godt eksempel på det motsatte, det er vel neppe noen dyr som har verre levekår enn dem. Jeg må tilstå at det er en type kjøtt jeg unngår å spise i størst mulig grad.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:50.