Hva gjør man egentlig med en hund med (mulig) løpetid på natta?
Ja, vi har altså nylig overtatt ei 7 år gammel tispe. Hun pleide ha løpetid to ganger i året, men har ikke hatt noe hittil i år. Dette er antatt grunnet sykdom, hun fikk påvist cushings for noen uker siden, et symptom på det er at de mister løpetiden. Hun er nå medisinert for sykdommen, og kan vel derved få orden på ting og tang... (Jeg hadde i mitt hode dessuten lurt på om hunder kommer i overgangsalderen og slutter med denslags...)
Mannen, som er den som kan med hund, er bortreist til i morgen. Hunden, som slett ikke har lov å være i sofaen, lå der når jeg kom fra kjelleren (Hadde bare hengt opp litt klær) og hun lå påmin nyvaskede sofapute (Hennes feil den er vasket, ja...) er jo glad hun ille lå på teppet jeg strikker til Mikro, for på puta ser jeg noe jeg mistenker kan være blod, men i så fall ikke store mengder, det er mer sånn jeg ville sagt var "spotting når mensen egentlig er over" men sofaputa har tre flekker av mørkt (men lyst grunnet liten mengde) rødlige greier. Derved våkner mistanken om at hunden kanskje får løpetid?
Vi pleier sette div ting i sofaene på natten (gyngehesten, bilen og dukkevogna til Knerten) siden hunden sover i stua, og ikke får lov til å ligge i sofaene, men er fersket der noen ganger.
Men er det en grei nok løsning dersom hun begynner å få løpetid? Eller skal jeg feste henne med båndet til senga? (gir henne en meters radius om hun ikke drar med seg senga.) Da bør jeg evt flytte vannet så nært at hun når det? Eller trenger de ikke vann om natta? Broderens hund sover i bur, hun har ikke vann inni der... men den hunden er rar og trenger egentlig bare vann når hun får mat eller har gått lang tur...vår hund har vann tilgjengelig hele døgnet.
At jeg ikke skal slippe henne løs ute sier seg selv, men det gjør vi aldri uansett, og nå som mannen er bortreist blir det bare lufting i hagen før jeg legger meg, kan ikke gå tur når Knerten sover og jeg er alene hjemme. Jeg er egentlig moden for senga, men bikkja er vant til mannens døgnrytme og derved leggetid (og siste lufting) mye senere, det virker som om hun sover nå. Vi var ute for et par timer siden, men da gjorde hun ingenting, så hun har ikke tisset siden i firetiden, og "noe mer" siden i går... så jeg må få henne ut i hagen før jeg legger meg.
Men jeg har aldri hatt å gjøre med en hund med mulig løpetid før, hvorfor måtte dette skje første gangen jeg er alene med henne? (sånn over natta altså, jeg har jo vært alene mange ganger, men bare noen timer.)