Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lus, avhengig av geografi?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har dere lus i omgangskretsen?
Ja, vi bor på vestlandet 10 7,35%
Nei, vi bor på vestlandet 21 15,44%
Ja, vi bor på østlandet 36 26,47%
Nei, vi bor på østlandet 33 24,26%
Ja, vi bor i nordnorge 7 5,15%
Nei, vi bor i nordnorge 9 6,62%
Ja, vi bor på sørlandet 1 0,74%
Nei, vi bor på sørlandet 1 0,74%
Ja, vi bor i midt-norge 3 2,21%
Nei, vi bor i midt-norge 0 0%
Du har ikke klart å dele inn landet spesifikt nok, så jeg kan ikke stemme og må spesifisere i tråden 15 11,03%
Deltakere: 136. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-10, 14:55   #1
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: LUS, avhengig av geografi?

Vi bor på østlandet og her er det til stadighet lus både på skolen og i barnehagen. Jenta vår har hatt det to ganger de siste årene, ingen andre har fått det heldigvis, vi har oppdaget det tidlig. Lusesjekker ungene hver bidige lørdag hele vinterhalvåret.

Gammel 03-10-10, 10:08   #2
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Her er det lus med jevne mellomrom. Vi bor på sør-vestlandet.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 10:16   #3
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde lus som toåring.
Ellers har vi aldri hatt det i huset, men det kommer som regel lusevarsel flere ganger i løpet av året, i tillegg til lus-kampanjer.
Det er sikkert bare et spørsmål om når, ikke om.

Gammel 03-10-10, 10:18   #4
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er konstant hele vinterhalvåret. Foreløpig har vi heldigvis sluppet unna, men det er i omgangskretsen stadig vekk.
Bor i Midt-Norge.

Gammel 03-10-10, 10:21   #5
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Massevis, hele tiden. Ungene har hatt det to ganger. De blir resmittet fordi folk ikke tar seg bryet med å sjekke ungene sine til tross for oppfordringer.

Det er ikke flaut å ha lus, men det er flaut å ikke gjøre noe med det.

Jeg husker som barn at helsesøster kom i klasserommet vårt og lusesjekket alle elevene etter tur, og at eventuelle smittede fikk lapp med hjem. Skulle ønske det kunne gjeninnføres! Men nei, det er visst så belastende eller ydmykende eller noe sånt.... Da er det bedre å måtte bruke ukesvis på gjentatte kurer?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 11:32   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg husker som barn at helsesøster kom i klasserommet vårt og lusesjekket alle elevene etter tur, og at eventuelle smittede fikk lapp med hjem. Skulle ønske det kunne gjeninnføres! Men nei, det er visst så belastende eller ydmykende eller noe sånt.... Da er det bedre å måtte bruke ukesvis på gjentatte kurer?

Frøken og assistenten sjekker elevene en dag i uken når det er lusesesong. Har barnet lus får foreldrene en telefon og beskjed om å gjøre noe med det. Vi har også fått beskjed om å lusesjekke ungene selv hver helg. Nå var det en del lus sist vinter, så det var da disse rutinene ble innført. Syns det er helt ok jeg. Jeg trodde at alle skoler sjekket elevene.

Gammel 03-10-10, 10:42   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde også lusedamen ( ) på besøk årlig, men jeg kan bare huske 2 barn på hele skolen som noensinne hadde lus i min oppvekst på Vestlandet. Her i Oslo er det lusevarsel stadig vekk.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 11:09   #8
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Vi bor på Østlandet. På bygda.
Har hendt at eldste har fått med lapp hjem om lus på skolen. Vi har aldri hatt det i hus.
Ingen i vår omgangskrets som har hatt det heller.

Gammel 03-10-10, 11:36   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor i Oslo, har hatt lus i hus to ganger, og det er stadig lusevarsel både i barnehagen og på skolen.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 11:55   #10
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke hatt lus, men lusevarsel har vi vel hatt - en gang.

I min barndom var det aldri lus.

Jeg tror forøvrig at noen får lus andre ikke - min søster har 5 barn. de bor tett og er en "klemmefamilie" - jenta i midten har hatt lus 3 ganger - de andre har aldri hatt det.

Gammel 03-10-10, 12:04   #11
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri hatt lus, ikke i klassen heller. Har heller ikke vert noe snakk om det disse 2årene han har gått i barnehagen, eller de 2 barnehagene jeg har jobbet/jobber i .

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 12:15   #12
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg husker at helsesøster var i barnehagen og gikk igjennom hodene våre på jakt etter lus. Jeg vet ikke om det var noen tilfeller som utløste dette, eller om hun fant noen på oss.
Dette var i nordnorge.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 12:14   #13
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men mener du lus nå i pollen, eller lus når vi selv vokste opp?

Nå hører jeg stadig om utbrudd, men ikke et eneste ett i oppveksten. Jeg har hele tiden bodd på Østlandet.
Det er nok flere faktorer som er grunnen til mer lus nå, for det første var vi ekstremt lite trangbodde på skolen på begynnelsen av 80-tallet, nå er kapasiteten sprengt over alle grenser og det ser man jo på hvor tett alle klær henger, vi dusjet ikke og vasket håret så ofte, nå tror jeg man jevnt over er litt for overrenslige og lusa trives i nyvasket hår og ikke minst har visstnok lusa blitt mer ressistent og derved harderer å knekke. Vi har heldigvis vært forskånet så langt.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 12:22   #14
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener jeg hadde lus en gang som barn, men husker ikke helt - det var i allefall lusealarm på skolen ved flere anledninger og mamma sjekket meg med lusekam om ikke annet, men jeg vet allikevel ikke hvordan en lusekam ser ut. Mer husker jeg ikke. Jeg er født og oppvokst sentralt på Østlandet.

Kjenner ingen som har hatt lus blant familie og venners barn, mine har heller aldri hatt lus. Har gjennom tre års barnehagekarriere heller aldri mottatt noen lusealarm. Jeg bor sentralt på Sørlandet.

Gammel 03-10-10, 12:47   #15
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lus, avhengig av geografi?

Ingen lus her på neset.

Og jeg er oppvokst helt lusefritt, men kanskje det er for kaldt nord i Hedmark? Og folk ikke driver med fysisk nærhet og sånn?

På eldstes gamle skole i Pent Strøk i Oslo er det lusehelvete. En tidligere nabos tese er at det er de langhårete vestkantguttene som står for smitten, samt de som lar døtrene gå med langt, men ustelt hår. (Shabby chic?) Fletter er det beste når det er lusesmitte på gang, visstnok. I gamleklassen til eldste har de hatt runde på runde på runde med lusesmitte og påfølgende lusekurer.

Gammel 03-10-10, 12:55   #16
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Fletter er det beste når det er lusesmitte på gang, visstnok.

Jepp. Storesøster har flettetvang no. Dvs. tvang er det ikkje, for dette er ho heilt med på. Ho er minst like lysten på ein ny runde som oss. Før skulle ho ha håret laust støtt.

Gammel 03-10-10, 12:57   #17
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sørøstlandet her!
Stadige luselapper med hjem fra barnehage og skole, og jeg sender stadig ut lusevarsel på skolen jeg jobber på. Gutta har ikke hatt lus, og jeg har aldri hatt lus selv, heldigvis. Ser for meg at det hadde vært et mareritt å bli kvitt lusedritten fra det lange, halvkrøllete og kjempetykke håret mitt. I høst var det masser av lus der jeg jobber. Jeg flettet håret så godt jeg kunne, og var sparsom med klemmeutdeling. Syntes like vel det klødde over alt. Men det var heldgvis bare inni hodet mitt at lusene hadde flyttet inn.

Sist redigert av Kaija : 03-10-10 kl 14:13.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 13:14   #18
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Takk for alle svar! Var noenlunde sent at jeg laget denne undersøkelsen, noen må gjerne legge til landsdeler.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 13:19   #19
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bor i Sør Trøndelag, og jeg selv har aldri hatt lus, men det var vel lusevarsel på skolen (det er vel gjerne det de gangene alle ble sjekket foran resten av klassen). Jeg har aldri fått med lusevarsel med jentene mine, og de har aldri hatt lus. Takk og pris, og banker 3 ganger i bordet!

Gammel 03-10-10, 13:19   #20
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Nå har jeg sett på tallene, og det er 50/50 i hver landsdel! Halvparten har vært borti lus og halvparten ikke. Sånn grovt inndelt. Facinerende. Jeg skal kjøpe lusekam. En grunn til at vi ikke har vært borti det kan vært at mine barn ikke går på skolen enda. Det har nok litt å si? For ti år siden var jeg Au Pair i London, og en av ungene, 6 år (til en venninneaupair) var kronisk plaget av lus. De fikk det rett og slett ikke vekk. Lusen var resistent! Dette er mitt eneste bekjentskap med lus.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:21.