Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør skolene ha høstferie?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-10, 22:43   #21
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bør skolene ha høstferie?

Nei, egentlig synes jeg d bare er tull med høstferie, men denne uka blir ok likevel da jeg har feriedager til gode. Skal være hjemme med storesøster noen dager også er hun hos mormor noen dager. Hvis ikke hadde d blitt sfo på henne hele uke.

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:45   #22
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Men er det virkelig vanlig at SFO er stengt i høstferien? Hos oss er det SFO-tilbud absolutt hele året (også om sommeren), med unntak av fem plandager. SFO i ferier og på fridager i skoleåret inngår i vanlig pris, om sommeren betaler man ekstra. Det er altså ikke noe problem med høstferie ift barnepass så lenge man i utgangspunktet har SFO - og det har vel de fleste som ellers ville fått problemer. Ikke synes jeg det er synd på unger som må være på SFO i høstferien heller; masse leketid med kompiser liker vel de fleste?

Her pleier både barnehager og SFO å legge disse planleggingsdagene til høstferie og andre tilsvarende tidspunkt når alle andre også søker om fri. Bare for å gjøre presset ekstra stort.

Gammel 03-10-10, 22:45   #23
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er todelt:

Ja, skolene bør ha høstferie.
1)Hvorfor mener du i såfall det du mener? Det er drøssevis med unger som blir tatt ut av skolen i løpet av høsten fordi familien skal på ferie. Noen tar denne ferien i høstferien.
Dessuten bør lærerene få tid til å komme ajour med retting, rapporter o.l
2)Er du ansatt i det offentlige/private? Det offentlige
3)Yrke? Lærer

Nei, skolene bør ikke ha høstferie.
1)Hvorfor mener du i såfall det du mener? Skoleåret har så vidt startet og elevene er stort sett inne i en god arbeidsperiode. Det er dessuten bare 6-7 uker siden sommerferien, så strengt tatt er det ikke nødvendig med en ferie.
2)Er du ansatt i det offentlige/private? Det offentlige
3)Yrke? Lærer

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:47   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SFO er åpen her, alle dagene i høstferien, så for oss spiller det liten rolle. Men jeg ser ikke helt behovet for høstferie heller. Forskjellen for mange barn er at de går fulltid på SFO i stedet for på skole + SFO, skjønner ikke vitsen.

Gammel 03-10-10, 22:51   #25
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Selvsagt bør de ha høstferie.
Hvorfor? Fordi jeg vil ha fri.
Hva jeg jobber som? Lærer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:52   #26
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg signerer agenten, jeg er også todelt. Er også lærer. Som regel har jeg mange bunker å rette i høstferien. I år som jeg bare jobber 60 % og er student resten, har jeg faktisk ikke noe å rette. Men da blir det studier. Jeg tror faktisk ikke jeg kan huske en ferie, unntatt sommerferien uten retting. Så denne ferien blir fin. SFO er oppe hele uka.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:55   #27
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville heller ha sett at de hadde flere spredde fridager. Jeg tror at barnene hadde hatt mer glede av flere langhelger også, og det hadde vært lettere å få til i forhold til jobb. Vår SFO er så dårlig at jeg ikke ser det som et alternativ å la et barn være der på fulltid i en uke med mindre det er absolutt nødvendig, og siden jeg har en forholdsvis fleksibel jobb så er det ikke det. Jeg tar meg mest fri, og har jentene med på jobb en eller to dager. Storesøster går ikke på SFO, men er for liten til å være hjemme en hel dag alene.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 23:04   #28
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelikan, her.

Kunne vært interessant å se hva folk svarer, og om det er forskjell fra de som jobber i det offentlige/private og fra yrke til yrke.

1)Hvorfor mener du i såfall det du mener?
2)Er du ansatt i det offentlige/private?
3)Yrke?

Nei, eg synes ferien kjem for tett etter skulestart. Dei har jo knapt komme inne i rutinane før dei skal ut i ferie igjen. Ideelt sett ville eg hatt desse fem dagane til fri disposisjon over heile året, men eg ser at dagens ordning er langt meir praktisk for skulen.

Eg er tilsett i kommune med turnusarbeid. I år har eg ikkje fri i haustferieveka. Det har heller ikkje mannen.

Gammel 03-10-10, 23:10   #29
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg mener at barna bør ha høstferie.

1)Hvorfor mener du i såfall det du mener?
Fordi jeg syns barndommen bør innebære en god del fritid og suse-bort-tid. Majoriteten av norske barn institusjonaliseres fra de er ganske små, og jeg syns lange ferier og endel fri er viktigere enn noensinne. Derfor gjør jeg også mitt ytterste for at ferier blir ferier og bruker bare skolens/barnehagens ferietilbud når det er strengt nødvendig.

2)Er du ansatt i det offentlige/private?
Privat.

3)Yrke?
Systemutvikler.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 23:22   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det vanlig at voksne tar/får høstferie da? Bortsett fra lærere. Hvis poenget er at ungene skal ha ferie, skjønner jeg som sagt ikke helt poenget siden de fleste jo uansett havner på SFO på fulltid i ferien. De slipper lekser, men dog. De fleste av oss har vel ikke akkurat så mye annet valg enn å jobbe i høstferien.

Gammel 03-10-10, 23:24   #31
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lærere avspaserer, Iset. irker: Hvordan gikk det med samtalen du hadde på skolen, forresten? :nysgjerrig:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 23:24   #32
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes at vi bør ha høstferie. Jeg ser at mine ungomsskoleelever henter ny energi i løpet av ferieuka og jeg ser jo at mine egne barn synes at pusterommet er godt. Ja, jeg er lærer i det offentlige.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 23:24   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jojo. Joda, det gikk kjempefint, jeg blir kanskje oppringt til uka om det blir aktuelt, det står mellom meg og en annen kandidat.

Gammel 03-10-10, 23:25   #34
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er det vanlig at voksne tar/får høstferie da? Bortsett fra lærere. Hvis poenget er at ungene skal ha ferie, skjønner jeg som sagt ikke helt poenget siden de fleste jo uansett havner på SFO på fulltid i ferien. De slipper lekser, men dog. De fleste av oss har vel ikke akkurat så mye annet valg enn å jobbe i høstferien.

En god del voksne jeg kjenner legger ferie/avspasering til høst- og vinterferien for å ha ekstra tid med ungene.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 23:25   #35
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Enig med Kasia.

Ellers er jeg statlig ansatt, men skal jeg ha høstferie må jeg jobbe den inn, har ikke mer enn de vanlige 5 ukene med ferie. Jeg strekker meg langt for å gi barna mest mulig fri, jeg ser at de har veldig godt av det. Jeg tror at i det lange løp er det med på å gjøre barna mindre skoletrette.

Gammel 03-10-10, 23:27   #36
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har alltid greid å ordne oss med nettverket vårt og alliert oss med andre foreldre i tillegg til å bruke avspasering, feriedager og fridager uten lønn slik at vi har sluppet å bruke SFO. Dessuten blir de store nok til å være alene et par dager etterhvert også. Jeg skjønner at ikke alle har muligheten til eller ønske om å være så fleksible altså, men jeg ser at folk rundt meg også strekker seg langt for at ungene skal få ferie og fri.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 23:36   #37
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vel, mitt eneste barn er to. Det er noen år til jeg ser poenget i å være en av de mange som vil ha fri i høstferien. Det er mannefall på jobb. (Og fåtallet har barn i sfo-alder, det er mer en generell greie om høstferie, evt barnebarn de skal besøke/ha besøk av/passe)

Jeg har derfor ikke helt satt meg inn i dette. Jeg føler det er kort tid siden sommerferien, og ikke nødvendig, men husker jo vi likte den. Og barna bør ha fritid.
Så jeg er litt todelt.
Offentlig ansatt innen regnskap, forresten.

Og registrerer at barnehagen legger planleggingsdag til fredag i høstferien. Wee... jeg har ikke satt meg på lista for å kjempe til meg fri i høstferien fordi jeg mente andre kunne få det, som trengte det mer... Vel, mannen tar den plan-dagen.

Gammel 03-10-10, 23:41   #38
MokkMokk

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Nei, høstferien bør avskaffes.

1)Hvorfor mener du i såfall det du mener? Fordi på det tidspunktet har man så smått kommet godt i gang med skolehverdagen og rutiner etter en lang sommerferie, og så skal det plutselig brytes opp igjen. Skoleåret er virkelig kort nok som det er.

2)Er du ansatt i det offentlige/private? Det offentlige - og har vanligvis ikke fri i høstferien. Det er forøvrig absolutt ikke grunnen til at jeg mener som jeg gjør.
3)Yrke? Jordmor.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 00:05   #39
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Jeg mener de bør ha høstferie, men at den bør komme litt senere. Gjerne i starten av november. Nå har de akkurat kommet igang med skoleåret og kommet i rutiner for å måtte ta en uke pause og litt tid for å komme igang igjen.

Gammel 04-10-10, 00:07   #40
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes forøvrig at høstferien kunne vært litt senere enn den er nå. I beynnelsen av november feks.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:23.