Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjemmelaget tacokrydder - er det virkelig like godt som kjøpekrydder?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-10, 13:43   #1
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget tacokrydder - er det virkelig like godt som kjøpekrydder?

Nei, man må ikke det.

Gammel 09-10-10, 18:18   #2
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Fikk en prikk om at mengde cayenne umulig kan stemme, men kan dessverre ikke hjelpe i forhold til det. Jeg hadde ikke cayenne i hus da jeg lagde denne, så jeg brukte noe uspesifisert hot krydderpulver som bestemor hadde med hjem fra en ferie en gang. Dessuten slumser jeg alltid med målene, så jeg husker ikke hvor mye jeg har brukt. Men det er jo ikke verre enn at man kan ha i litt lite også ha i mer om man synes det blir for svakt da

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 18:43   #3
Eni
tøff som havregrøt

Eni sin avatar

Hvor: oppi nord
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Fikk en prikk om at mengde cayenne umulig kan stemme, men kan dessverre ikke hjelpe i forhold til det. Jeg hadde ikke cayenne i hus da jeg lagde denne, så jeg brukte noe uspesifisert hot krydderpulver som bestemor hadde med hjem fra en ferie en gang. Dessuten slumser jeg alltid med målene, så jeg husker ikke hvor mye jeg har brukt. Men det er jo ikke verre enn at man kan ha i litt lite også ha i mer om man synes det blir for svakt da

Er vel det at du har skrevet at det skal være 1 ss cayennepepper i mild blanding, og det samme i hot blanding...

Har aldri tenkt på at det går an å lage eget tacokrydder. Godt mulig jeg må prøve dette! Syns krydderposene er gode jeg, eneste er at de er veldig salte...

Gammel 09-10-10, 18:49   #4
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Heimelaga er absolutt best ja, særlig på grunn av saltet!

Her er mi oppskrift:
5 ts paprika
4 ts kummin (spisskummin)

3 ts kvitløkspulver
ein dæsj oregano (knus det litt mellom fingrane)

salt og pepper

ha i chilipulver og/eller kajennepepper om du vil, men forsiktig!
Til taco brukar du 1 dl. pulver til 4-500 gr kjøttdeig.
Er også godt på kyllingfilet og laks!

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 19:09   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke tacokrydder er godt i utgangspunktet, så jeg pleier bare å krydre litt på slump med diverse krydder (paprika, kummin, chili eller kajennepepper) osv.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 19:18   #6
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker
4 ts spisskumin
2-3ts salt (vel, jeg bruker usaltet kjøttdeig, til vanlig ville jeg redusert)
1 ts koriander
2 ts paprika
1 ts chilipulver
litt pepper
og litt cayenne etter smak

oppskriften tilsier også 1ts hvitløkspulver (men sier ikke noe om cayenne, den er det jeg som har valgt å tilsette) men det har jeg enn så lenge droppet. Siden jeg ikke egentlig liker hvitløk, men tror jeg må prøve litt, brukte peppermix i dag, den er det noe hvitløk i, og det var bedre enn til vanlig.

dette til en vanlig pakke kjøttdeig (altså, jeg bruker usaltet) og ca 1-1,5 dl vann.

Gammel 09-10-10, 19:31   #7
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Så mange gode ideer det er å fange opp her inne, har aldri tenkt over at man kan blande eget krydder. Mye jeg har fått lyst til å prøve her inne nå, gjenstår bare å sette i gang. Jeg har en lang vei å gå for å kalles særlig flink på kjøkkenet så jeg gleder meg nå til å prøve ut forskjellige ting jeg har fanget opp her inne. š

Spisskumin har jeg aldri vært borti, får man kjøpt det på vanlig dagligvarebutikk?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 19:34   #8
Fluke

Fluke sin avatar

Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier å ha i en dæsj løkpulver også.

Gammel 10-10-10, 13:26   #9
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg prøvde i går å lage eget taco krydder men det smakte ræva Spes uten paprikapulver og løk. :snufs:

Gammel 09-10-10, 19:39   #10
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, spisskummin får du på enhver dagligvare jeg har vært på (ja, inkl rema og kiwi) og det trengs, det er det som lukter taco

Gammel 10-10-10, 15:31   #11
Curly

Medlem siden: Sep 2010
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Kan man bruke fersk hvitløk i stedet for pulver?

Gammel 11-10-10, 09:52   #12
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Curly, her.

Kan man bruke fersk hvitløk i stedet for pulver?

Ja, men da lagar du krydderblanding utan kvitløk. Og så steiker du kvitløk saman med kjøtet.

Honda: Heimelaga tacopulver utan paprika går ikkje an!

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 09:57   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Ja, men da lagar du krydderblanding utan kvitløk. Og så steiker du kvitløk saman med kjøtet.

Ja, det er slik vi pleier å gjøre det. Jeg syns hvitløkspulver er så ekkelt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 10:15   #14
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Vi bruker både hvitløkspulver i blandingen og fersk hvitløk i kjøttet. :liker hvitløk:

Gammel 11-10-10, 11:40   #15
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, det er slik vi pleier å gjøre det. Jeg syns hvitløkspulver er så ekkelt.

Ja, grøss og gru.

Gammel 10-10-10, 20:24   #16
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skal prøve. Har altid brukt Santamaria sin vi...

Er det stor forskjell på disse ferdigposene foresten? Hvilken smaker best?

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 15:00   #17
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Skal prøve. Har altid brukt Santamaria sin vi...

Er det stor forskjell på disse ferdigposene foresten? Hvilken smaker best?

Når jeg ikke har hatt fått laget hjemmelaget fordi jeg f.eks ikke har gidda å skaffe alle ingrediensene bruker jeg Santa Maria sin økologiske tacokrydder, rett og slett fordi den ikke inneholder smaksforsterker og sånn tull som jeg helst vil unngå. Synes den er helt grei, men jeg liker uansett å bruke litt mindre enn en hel pakke fordi jeg synes det blir for salt.

Når jeg lager tacokrydder selv dropper jeg også salt i blandingen, og tilsetter heller det etter smak når jeg steker kjøttet.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 20:28   #18
Malama

Malama sin avatar

Standard

Forskjell på ferdigposene ja, men hvilken man foretrekker er forskjellig.

Jeg synes santa maria er fæl, værre et mitt mest mislykkede hjemelagde forsøk. Men ingenting hjemmelaget har helt klart å matche old el paso, gårsdagens kom nært...

Gammel 10-10-10, 20:52   #19
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Old el paso bedre enn santamaria ja? *noterer til neste mathandlig*
Hva med biilligmerkene da?

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 20:53   #20
Malama

Malama sin avatar

Standard

Tja, min bror hevder santamaria er bedre, så det er en smakssak. Billigmerkene på krydder er ikke prøvd. (på lefsene er de etter min mening lik, de smaker jo ikke noe likevel)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55.