Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er dette greit å si som advokat?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-10, 11:11   #21
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette greit å si som advokat?

Ellers så er mannen nå dømt for voldtekt og fikk 2 år og 8 måneders fengsel. Link her.

Gammel 09-10-10, 12:27   #22
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hørte intervjuet med denne advokaten på radio, og synes ikke det var greit!

Selv om jenta sier nei, kan det hende hun mener ja, og da er det greit å prøve seg!

Sier jeg nei, er det nei, og ville jeg bli nærmere kjent må jeg heller ta mot til meg og si det, men uten at noen vil ha sex med meg før jeg er klar.
Takk!

Gammel 09-10-10, 15:49   #23
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Sv: Er dette greit å si som advokat?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

I denne spesifikke saken så stoppet jo tiltalte "Men tiltalte sier at han avsluttet samleiet når han skjønte at hun ikke ønsket det." (Men det kan selvfølgelig være blank løgn)

Det påstås han stoppet. Men når stoppet han? Jeg kjenner jo ikke denne saken, men det står også at det ble funnet DNA-bevis. Hvilket som regel innebærer enten funn under neglene på offeret eller sædavgang. Jeg er derfor litt i tvil om at han egentlig stoppet, men det blir bare synsing tross alt.

Vi har en jobb å gjøre med å lære barna våre respekt. Et nei er et nei, og man utnytter ikke andres beruselse. Hvis man sier nei og mener ja, så synd. Da får man heller gå glipp av det man ønsker og bli mer tydelig neste gang.

Og det med at man småfniser, knpiser og sier nei mens man egentlig sier ja, jeg tror man godt kan mene nei om man oppfører seg sånn også. Det er ganske mange tenåringsjenter som sliter med å gi opp fnisinga når de er småfulle selv om det er i ferd med å skje noe de ikke er helt med på. Jeg synes det er skadelig å gå ut med slike utsagn som oppmuntrer til å ikke ta et nei for et nei. Det hjelper ikke for gutter som skal lære seg hvordan dette spillet foregår at det presenteres som normalt at det ikke er et klart nei før jenta sparker og slår. Jeg skjønner forsvarsadvokatens rolle i å skulle finne formildende omstendigheter, men det er skremmende at slike holdninger finnes.

Gammel 09-10-10, 16:22   #24
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg syns igrunnen det er helt ok å lære gutter at tihihi-neeeeei er bråstopp like mye som "Nei! Hjelp!"

Så får jenter lære seg det samme, ja.

Verden blir greiere hvis det blir ja som betyr ja.

Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 16:26   #25
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Advokaten kommer absolutt uheldig ut her.

Må er det heldigvis sånn at advokater ofte ikke akkurat står for det de representerer.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 17:06   #26
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg syns igrunnen det er helt ok å lære gutter at tihihi-neeeeei er bråstopp like mye som "Nei! Hjelp!"

Så får jenter lære seg det samme, ja.

Verden blir greiere hvis det blir ja som betyr ja.

Ja, det er jeg egentlig enig med deg i.

Gammel 09-10-10, 17:09   #27
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er faktisk uenig i at det bør være i et ideelt samfunn en forsvarsadvokat sin jobb å få klienten frifunnet for en hver pris. Jeg synes det burde være sånn at jobben deres er å prøve å få en rettferdig rettergang for klienten sin og fremlegge momenter som kan være til klientens fordel, men ikke få dem frifunnet for en hver pris.

Og nei, det er ikke greit å signalisere at det bare er til å holde på om jenta sier nei sånn i tilfelle hun mener ja. En advokat kan da bare ikke mene at man ønsker et samfunn hvor man kan begå overgrep sånn i tilfelle de som hadde lyst å bli ranet, slått ned, kjørt på, banket opp egentlig hadde lyst? Faen faen ta sånne folk som sier sånt.

Gammel 09-10-10, 18:11   #28
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Sv: Er dette greit å si som advokat?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og nei, det er ikke greit å signalisere at det bare er til å holde på om jenta sier nei sånn i tilfelle hun mener ja. En advokat kan da bare ikke mene at man ønsker et samfunn hvor man kan begå overgrep sånn i tilfelle de som hadde lyst å bli ranet, slått ned, kjørt på, banket opp egentlig hadde lyst? Faen faen ta sånne folk som sier sånt.

Det har du rett i. "Kan jeg ta bilen din"? "hehe nei, selvfølgelig ikke *knis*" "vifter mot nøklene med et glimt i øye, jooooooda". "Eh nei *ler litt høyere og går et skritt unna". "Tar nøklene". "NEI er du gal? Du får selvfølgelig ikke ta bilen min. *alvorlig denne gangen*". "Åh så du mente virkelig nei"? *trekker seg unna*

Absurd når man overfører til annen kriminalitet.

Gammel 09-10-10, 18:30   #29
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Altså, det er mulig det bare er meg, og at jeg oppholdt meg i et altfor nerdete miljø dengang jeg var ung og dom, men jeg har egentlig ikke opplevd så mye til slikt "nei som egentlig er ja og spille hard to get"-opplegg. Det eneste var en italiener en gang, han fikk skikkelig kultursjokk da han skjønte at jeg ikke godtok at han fortsatte flørten etter at jeg hadde sagt nei. Han tolket mine "høflig og hyggelig"-signaler som beinhard flørting. Men gutta i kjelleren på de realfaglige fakultetene har aldri bydd på noen problemer i så måte. Som regel var det vel jentene som sjekket opp gutta, når jeg tenker meg om.

Poenget mitt; Den flørte- og sjekkekulturen jeg har opplevd har vært deilig fri fra masing, og jeg håper vi aldri kommer dit at jentene må være avvisende hele tiden, fordi ethvert forsøk på vennlig samtale tolkes som en invitt.

Gammel 09-10-10, 21:38   #30
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Poenget mitt; Den flørte- og sjekkekulturen jeg har opplevd har vært deilig fri fra masing, og jeg håper vi aldri kommer dit at jentene må være avvisende hele tiden, fordi ethvert forsøk på vennlig samtale tolkes som en invitt.

Det er jo også et poeng som kan gå hjem hos de gutta som mener at når en jente har flørtet så er de fritt vilt: Ønsker de virkelig et samfunn hvor man ikke kan møte på jenter uten at mora deres er med og at ingen jenter flørter mer? Skjønner de hva konsekvensen er, disse idiotbavianene?

Fader heller, det burde vært portforbud for menn mellom klokka 0030 og 0700. Eller, man kunne gjort det sånn at enhver mann som er ute på den tiden er det straffefritt å rane og banke opp. For slik er det i praksis for kvinner.

Gammel 09-10-10, 22:11   #31
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Enten det, eller at alle slike menn blir nødt til å studere realfag på universitetsnivå i minst 3 år. Helst teoretisk fysikk eller matematikk. Da lærer de ihvertfall en annen flørtekultur.

Forresten; jeg kan egentlig tenke meg at en årsenhet med feministisk teori, med kun tillatelse til å gå på fakultetsfester i løpet av dette året, også hadde fungert?

Gammel 10-10-10, 10:22   #32
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Fader heller, det burde vært portforbud for menn mellom klokka 0030 og 0700. Eller, man kunne gjort det sånn at enhver mann som er ute på den tiden er det straffefritt å rane og banke opp. For slik er det i praksis for kvinner.

Min gamle kjepphest jo!
Jeg foreslo denne i fullt alvor da alle voldtektene ved Akerselva gikk sin gang for noen år siden. Med tanken om at da sender vi hjem 99,999 % uskyldige menn - og at det er bedre enn 100 % uskyldige kvinner, tross alt. Jeg har ikke vært så lynforbanna i mitt liv som da politiet har gått ut og anbefalt kvinner å mure seg inne for å slippe å voldtas.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:18.