Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-10, 12:39   #1
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.208
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Men i samfunn med rikelig tilfang av både næring og kaloririke nytelsesmidler er det vel ingen rakettforskning at enklete etterhvert blir mer disponert for høy forbrenning enn andre.

Tenker du på survival of the fittest og sånt nå? Det tar vel litt mer enn 65 år å få til slike endringer. Hvis det skjer i det hele tatt mer. Antallet barn et individ får er ikke lenger avhengig av hvordan det fungerer - de aller fleste får omtrent like mange. Så noen grunn til genetiske endringer ser jeg ikke.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 12:10   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Men er det dem hun snakker til, eller er det sofasitterne?

Ja, det spesifiserer hun jo ikke. Dermed kan man faktisk ikke si at hun skal unnskyldes fordi hun ikke snakker om alvorlig overvekt.

  Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 12:16   #3
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.576
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Ja, det spesifiserer hun jo ikke. Dermed kan man faktisk ikke si at hun skal unnskyldes fordi hun ikke snakker om alvorlig overvekt.


Men hva om hun når fram til noen sofasittere? Er ikke det bra, i så fall?

Skal overvektige behandles som hellige kuer? Er det viktigere å skjerme de som er alvorlig overvektige enn å opplyse dem som har potensiale for å bli det om hvordan de kan unngå det?

Er det ikke sånn at det må et tonn med bullshit/svada til for å komme opp med et par geniale utsagn?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 16:23   #4
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

I fare for å tråkke på endel tær, så skjønner jeg hva hun mener, og er enig. Fedme kommer i all hovedsak av at man får i seg mer enn man forbrenner, det kommer man rett og slett ikke bort i fra. Det er en grunn til at fedme er et problem i rike land, hvor vi har råd til å spise godt og vi beveger oss lite. Etter å ha bodd i USA på nittitallet, så besøkte en venninne derifra meg her. Hun var så forbauset, for det var jo ingen overvektige mennesker her. I løpet av de 20 årene så har Norge blitt slik som USA var da, og USA har gått enda videre. Det er ikke fordi arvestoffet vårt har endret seg, men fordi vanene har endret seg.

Det som forsvinner i taboidiseringen, og som jeg skulle ønske det var mer fokus på, er de bakenforliggende psykologiske årsakene til spiseforstyrrelser. Fedmen eller undervekten er jo bare en konsekvens.

Bare signerer denne jeg.

For sånne som meg som er 10 kg +/- overvektig, så er det ikke så mye å skylde på annet enn latskap. Men om man er syklig overvektig og ikke makter å gjøre noe med det, er deprimert osv, så er problemet langt mer sammensatt, og kan i tilfeller kalles en sykdom.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 16:29   #5
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.


For sånne som meg som er 10 kg +/- overvektig, så er det ikke så mye å skylde på annet enn latskap.

Men det er jo mange som bare er noen få kilo overvektig, som er det av ganske komplekse årsaker. Det blir jo helt feil å si "men du har jo bare noen få kilo å gå ned, så husjt ut av sofaen med deg."

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 16:34   #6
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men det er jo mange som bare er noen få kilo overvektig, som er det av ganske komplekse årsaker. Det blir jo helt feil å si "men du har jo bare noen få kilo å gå ned, så husjt ut av sofaen med deg."

Hva er de årsakene da?

Jeg har selv hatt litt anstrengt forhold til mat, men det betyr ikke at jeg trente nok. Det var heller ikke lett å være så fokusert på dette, men jeg burde helt klart trent mer, uansett hvordan jeg vender og vrir på det.

Sier ikke at man skal si "men du har bare noen få kilo å gå ned, så husj ut av sofan". Jeg sier at om man vil gjøre noe med det selv, så er det vel stort sett det som må til.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 16:38   #7
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Hva er de årsakene da?

De samme årsakene som gjør at man blir 20-30-40 kilo overvektig eller sykelig undervektig. Jeg har møtt svært spiseforstyrrede mennesker som har sett helt normalvektige ut, men som likevel har et helt føkka forhold til mat. At de ikke har blitt ekstremt over-/undervektige har mye med "flaks" å gjøre, at akkurat den måten spiseforstyrrelsen slår ut på på dem, tilfeldigvis gjør at de ikke har gått ekstremt mye opp eller ned i vekt.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 17:03   #8
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.576
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men det er jo mange som bare er noen få kilo overvektig, som er det av ganske komplekse årsaker. Det blir jo helt feil å si "men du har jo bare noen få kilo å gå ned, så husjt ut av sofaen med deg."


Hva skal man si, da? Når skal man si det? Når er det omsorg og når er det trakassering?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 17:04   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Hva skal man si, da? Når skal man si det? Når er det omsorg og når er det trakassering?


Man trenger ikke si noe som helst.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 17:17   #10
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Arg hun er bare så utrolig irriterende..

Hun har kanskje rett i noe, men hvilken doktorgrad har hun bak seg så hun kan gå i mot forskning og uttale seg om diverse og si i mot?

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 09:41   #11
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Den der er gammel, altså. La ikke jeg ut en link til en britisk artikkel i fjor med identisk overskrift?

Kari Jaquesson lever av trening. Hun er ikke ekspert på overvekt. Derfor blir det rimelig boooring å høre på henne. Dessuten VIL jeg ikke høre på henne. En person som omtaler overvektige som feite, har ikke mye kred i min verden. Like lite som en person som omtaler alkoholikere som fylliker.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 09:43   #12
Veritas
Det norske
 
Veritas sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 1.536
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Skjønner hva hun sier og hvor hun vil med dette, men det at hun avviser at enkelte har mer anlegg for å legge på seg enn andre, det er jeg uenig i.
Det er jo de som kan spise et kilo sjokolade og andre usunne ting hver dag, uten å legge på seg.
Mens andre knapt kan lukte på sjokoladen før kiloene renner på.

__________________
04 ~ 07
Veritas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 09:51   #13
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.883
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Eg kjenne meg igjen i det ho skrive eg. Som kvardagsfeit med BMI på 28 så er det akkurat det ho snakke om som er sant. Eg er for glad i god mat og eg er periodevis for lat. Dei slanke venninnene mine spise sunt, lite og trimmar; Dei er ikkje slanke uten grunn.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 09:55   #14
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Som kvardagsfeit med BMI på 28 så er det akkurat det ho snakke om som er sant.

Men det er irrelevant. KJ uttaler seg tydeligvis om ALLE "feite", så hun har tydeligvis løsningen uansett om man har lagt på seg tre kilo av å ligge litt på latsiden eller om man har lagt på seg 60 kilo fordi man har et forskrudd forhold til mat.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 09:59   #15
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.883
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men det er irrelevant. KJ uttaler seg tydeligvis om ALLE "feite", så hun har tydeligvis løsningen uansett om man har lagt på seg tre kilo av å ligge litt på latsiden eller om man har lagt på seg 60 kilo fordi man har et forskrudd forhold til mat.

Poenget er vel at sjøl om en har en spiseforstyrrelse vil en kvitte seg med problemet fedme om en bevege seg meir og spise mindre. En har framleis behov for hjelp med dei bakenforliggende årsakene men ved å bli kvitt fedmen er et stort helseproblem borte.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 09:59   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.035
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men det er irrelevant. KJ uttaler seg tydeligvis om ALLE "feite", så hun har tydeligvis løsningen uansett om man har lagt på seg tre kilo av å ligge litt på latsiden eller om man har lagt på seg 60 kilo fordi man har et forskrudd forhold til mat.

Det er jo akkurat det som blir så innmari feil.

Men problemet med bittelitt feil kosthold og manglende trening "rammer" jo så innmari mange flere, så jeg skjønner hvorfor hun poengterer det.

Og så tråkker hun meg innmari på tærne når hun sier det på den måten: jeg er sterkt overvektig, spiser sunn mat og trener. Det er noe helt annet som er årsaken til min overvekt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 10:05   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.423
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Og så tråkker hun meg innmari på tærne når hun sier det på den måten: jeg er sterkt overvektig, spiser sunn mat og trener. Det er noe helt annet som er årsaken til min overvekt.

Det hun sier er dette:

Sitat:

- Jeg tror ikke det er sånn at alle overvektige stapper i seg hamburgere hele tiden, men det er én fysiologisk grunn til at man blir overvektig, og det er at man spiser mer enn man trenger. Alt kan være sunt, men for mye er likevel for mye, sier hun.

Det hun snakker om er altså de fysiologiske årsakene til overvekt, og jeg kan virkelig ikke se at det kan være mulig å være uenig med henne i dette. Igjen, jeg skulle ønske det ble mer fokus på de psykologiske. Jeg vil allikevel påpeke at jeg er uenig med henne i at det ikke er forskjell i hvor store anlegg man har til å legge på seg, det tror jeg til en viss grad er arvelig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 10:11   #18
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg vil allikevel påpeke at jeg er uenig med henne i at det ikke er forskjell i hvor store anlegg man har til å legge på seg, det tror jeg til en viss grad er arvelig.

Og det har man vel også funnet ut at det er?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 09:57   #19
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Eg kjenne meg igjen i det ho skrive eg. Som kvardagsfeit med BMI på 28 så er det akkurat det ho snakke om som er sant.

Men det betyr ikke at det gjelder for alle, Haugtussa. Den gjelder nok for mange, det har hun nok rett i.


Kari Jaquesson er ikke den skarpeste kniven i skuffen, nei. Hun sier mye bra, men litt for mye som ikke er så bra.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 09:59   #20
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.062
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Eg kjenne meg igjen i det ho skrive eg. Som kvardagsfeit med BMI på 28 så er det akkurat det ho snakke om som er sant. Eg er for glad i god mat og eg er periodevis for lat. Dei slanke venninnene mine spise sunt, lite og trimmar; Dei er ikkje slanke uten grunn.

Jeg er også omtrent der Haugtussa er, bmi-en er vel 27 nå. Og i mitt tilfelle er det bare fordi jeg er glad i å kose meg, og burde trent mer, ikke bare vært i hverdagsbevegelse. Det er ingen bakenforliggende problemer hos meg, og jeg vet hvordan jeg knekker kiloene hvis jeg vil. Men jeg legger lett på meg, og jeg går ikke på den at ingen legger på seg lettere enn andre altså.

Jeg er imidlertid enig i at dette er en grov forenkling ift fedme"problematikken", og at hun i veldig stor grad skjærer alle over en kam.

Jeg er egentlig møkklei alle disse vektvurderingene og tabloide uttalelsene jeg. Det har ingenting med min virkelighet å gjøre i alle fall, og ser jo ikke på helheten i folks hverdag. Jeg innså at disse ekspertene ikke vet hva de snakker om etter den gangen Jeanette Roede uttalte at hun ikke hadde visst hvor potetgullet var i butikken før hun ble voksen. Jeg synes det blir litt sånn som anbefalingen om at gravide bør trene 4 ganger i uka, eller hva det var som ble anbefalt nå sist - joda, det får man sikkert til hvis man blir sykmeldt fra jobben. Alt blir enkelt når eksperter innenfor et smalt område kun behøver å vurdere akkurat det de er ekspert på.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no