|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dårlig mat er omsorgssvikt
Det synes jeg også. Jeg prøver litt iherdig å ikke servere brød så mye som vi gjør, fordi det lett blir det til frokost, lunsj, lunsj på SFO og kvelds. Så å skulle spise det til middag blir uaktuelt. Nå er det sjelden jeg bruker posesupper, da det tar like kort til å lage f.eks ertesuppe, men jeg bruker fortsatt tandoori posene, jeg ikke har funnet en bra oppskrift på det selv enda. Pølser lager jeg heller aldri, men bruker noe halvfabrikat fortsatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Dårlig mat er omsorgssviktOmsorgssvikt faktisk ...
![]() |
#4 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Dårlig mat er omsorgssviktJeg synes det at "ikke spis det bestemoren din ikke ville gjenkjent som mat" var litt morsomt jeg da. Det betyr at jeg må slutte å spise sushi, snegler, ryper, kylling (jepp, på en del gårder i Trøndelag er fugl ikke bra mat og de spiste det ikke), tofu, bønnespirer etc.
![]() |
#5 |
geskjeftig
|
Mens sirup og spekk på loff, det er helt greit.
![]() |
#6 |
Textrovert
|
Ah, interessant. Mormor nektet nemlig å spise kylling, men jeg tenkte aldri over at dette kunne være årsaken.
![]() |
#7 |
Passiv
|
Mens jeg for min del ikke kunne spist gluten. |
![]() |
![]() |
#8 |
Off the map.
|
![]() Sv: Dårlig mat er omsorgssviktJeg tror også at dette virker mot sin hensikt.
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
Jepp, og pizza og sterke krydder og ganske mange typer fisk.
![]() |
#10 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Dårlig mat er omsorgssviktDet er jammen rart at jeg overlevde oppveksten og attpåtil greide å utvikle meg normalt, som i stor grad er flasket opp på Toro, fiskepinner og kneipp meed Nugatti. :barn av åttitallet:
![]() |
#12 |
Protonterapeut
|
Niks. Hun er lærer. Riktignok i ernæring, helse og miljøfag, men det er ikke godt nok til at hennes meninger teller noe særlig i min bok.
![]() |
#13 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Dårlig mat er omsorgssviktSkavise.... I går laget jeg middag fra bunnen av. Gryterett i slow cookeren min. Den ble rett og slett ikke god,
![]() |
#14 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Dårlig mat er omsorgssviktGenerelt sett synes jeg Margit Vea har gode innlegg i kostholdsdebatter. Jeg synes det er trist at veldig mange foreldre ikke våger å lage mat til babyene sine selv, i den tro at industrien gjør det så mye bedre.
![]() |
![]() |
#16 |
maler
|
![]() Sv: Dårlig mat er omsorgssviktÅ bruke omsorgssvikt som begrep her selv om det dreier seg om en tabloid spissformulering blir patetisk. Da kan man ikke ha sett så mange tilfeller av virkelig omsorgssvikt. Og så blir jeg litt trist når fokuset rundt måltidet blir utelukkende på ernæringsverdi. Posesuppemiddag kan ha kvaliteter som brødskivemiddag ikke har. Hun har absolutt et poeng, det kommer bare så feil ut når det blir spissformulert på den måten.
![]() |
#17 |
Bedreviter
|
Jeg er veldig enig. Det er klart det er omsorgssvikt å ikke gi et barn tilstrekkelig mat eller mat det går an å vokse opp på, men selv om man utelukkende baserer seg på ferdigmiddager synes jeg det er latterlig å snakke om omsorgssvikt, hvis alt annet er på stell. Det går fint an å vokse opp og ha en bra barndom om ikke middagskostholdet er helt optimalt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dårlig mat er omsorgssviktMargit Vea:
(Min utheving)
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Dårlig mat er omsorgssviktUtsagnet "dårlig mat er omsorgssvikt" er jo forsåvidt ikke galt. Det finnes jo mat som er så dårlig at det er omsorgssvikt. Jeg jobbet i en barnehage der et barn stadig kom med tørre pølsebrød eller muggen loff i matboksen. Men det blir noe helt annet enn det hun snakker om. Men alternativet til å mene at ferdigmat er omsorgssvikt er jo ikke å mene at ferdigmat er bra. Det finnes jo et sted der i mellom.
![]() |
![]() |
#20 |
maler
|
![]() |
|
|