Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Kan du prosentregning?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Se resultatene: Kan du prosentregning?
Pøsj, selvsagt. Innlysende spør du meg 64 34,04%
Enkelt-penkelt. Jeg kan sette opp og forklare hvorfor også 84 44,68%
Nja... jeg kan formelen 22 11,70%
Hm? Jeg husker det var noe med x. Og noe med...100? :gruble_ 10 5,32%
Prosentregning? :skrekkoggru: er ikke det noe sånne mattegreier 8 4,26%
hæ? 0 0%
Deltakere: 188. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-10, 11:34   #21
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du prosentregning?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Eller tenkte du på konkrete eksempler? Det kan være f.eks. i et møte på jobben hvor vi diskuterer priser og prosenter på noe.

Ja, det var konkrete eksempler jeg tenke på.

Gammel 15-10-10, 11:35   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kan det godt nok til å skjønne at nitti prosent av tre prosent faktisk ikke er et overveldende flertall.

Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 11:36   #23
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Ja. Og jeg fikk to i matte på videregående...

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 11:36   #24
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, og jeg bruker det stadig.

Gammel 15-10-10, 11:37   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, det var konkrete eksempler jeg tenke på.

Vi vurderer ganske mange tilbud fra ulike leverandører i jobben min, så jeg bruker prosentregning ukentlig. Som regel går det i hodet, men om det er litt snåle tall så bruker jeg verktøy, altså enten for hånd eller kalkulator. Jeg er ikke så veldig god på rask hoderegning annet enn ballpark eller med avrundede tall, så om jeg er i en setting hvor det ikke er naturlig å drasse opp mobilen eller laptopen for å regne ut noe, så gjør jeg det for hånd.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 11:41   #26
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke noen formel, og må spørre noen nesten hver gang.
Men jeg kan nok til at jeg kan regne i hodet hvor mye en ting koster dersom det er 30% rabatt (det er tre ganger ti prosent ), og at 25% er å dele på fire. Andre veier til målet, altså.

Har aldri jobbet med tall, men om jeg plutselig skulle få for vane å regne moms f.eks. så skulle nok formelen sette seg i hodet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 11:52   #27
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Ja.

Gammel 15-10-10, 11:57   #28
Slettet bruker
Passiv

Standard

Enkelt-penkelt.

Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 11:57   #29
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, selvsagt. :liker å handle på salg og har fullført barneskolen:

Gammel 15-10-10, 12:00   #30
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

:liker å handle på salg og har fullført barneskolen:

Mulig jeg shopper for lite, men jeg kan ikke huske på at det jeg kjøper på salg nå ikke har vært merket med salgsprisen. Før derimot, så var ofte klærne bare merket med ordinær pris og hengt på et stativ hvor det sto en plakat med "30% rabatt".

Egentlig burde jeg unne meg en skikkelig, skikkelig shoppeturne Norge rundt for å komme til bunns i dette.

Gammel 15-10-10, 12:04   #31
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, det kan jeg. Jeg kan også lære både det og brøkregning bort til voksne menn med dress som ikke kan verken prosent- eller brøkregning.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 12:18   #32
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Hadde vært litt flaut om jeg ikke kunne det.

Gammel 15-10-10, 12:30   #33
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enkelt, penkelt med prosentregning. Jeg er vant til å regne med moms på jobben som er 25% både frem og tilbake, så da bytter jeg lett ut med andre tall ved behov. Men bruker bestandig regnemaskin da, ikke i hodet.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 12:31   #34
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja. :mattelærer:

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 12:32   #35
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan prosentregning. Og jeg kan forklare det for andre.

Jeg ble dog usikker på om jeg skulle velge alternativ 1 eller 2 i pollen. Jeg valgte "enkelt-penkelt".

Gammel 15-10-10, 12:38   #36
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan prosentregning ja. Husker en gang på butikken da jeg var ca 10, en dame kom forvirret bort til pappa og lurte på hvor mye 20% var. Sånn generelt.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 12:46   #37
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg ble dog usikker på om jeg skulle velge alternativ 1 eller 2 i pollen. Jeg valgte "enkelt-penkelt".

Jeg tenkte kanskje at den første vipper litt sånn "neimen, kan ikke alle det?"-ish

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 12:58   #38
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan det godt nok til å vite at dessverre kan ikke alle det. Jeg kan det også godt nok til å synes at det er merkelig at voksne folk ikke kan det, for det er både enkelt, nyttig og grunnleggende barneskolepensum, men jeg er også ikke lenger så naiv at jeg tror "folk flest" kan det man lærer på barneskolen. Jeg var det tidligere, jeg trodde faktisk at de som ikke kunne det var unntakene. Så tok jeg meg inn på internett-verden, og oppdaget en annen virkelighet...

Gammel 15-10-10, 12:59   #39
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oui, oui, og jeg er til og med språkviter.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 13:09   #40
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nah, jeg er ganske dårlig på det. Jeg var flink til å pugge formler og sånt på barne- og ungdomsskolen, men jeg var elendig på tekstoppgaver og andre ting som krevde logisk tenkning. Så i praksis holder ikke mattekunnskapene mine mål i det hele tatt. Det er pinlig. Men jeg vet ikke om jeg orker å gjøre noe med det på nåværende tidspunkt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:17.