|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Søt og rar
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomer
Nei, jeg mente bare det jeg sa, og i innlegget mitt forsøkte jeg å stokke det tilbake, om du ikke la merke til det.
|
|
|
#2 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg skjønner bla ikke det valget du gjorde da han var 3 år, og fikk allergi. At du valgte å la han gjennomgå med mye ubehag og rensing og skylling.. istede for medisin? Var det noe bedre liksom? Rekner med at du fikk resept på Livostin øyedråper og Zyrtec feks? Hadde det ikke vert bedre å gi han noe som lindret ubehaget hans, kanskje tom gjorde han helt symptomfri??! Nei, jeg skjønner det ikke..
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Første året fikk vi jo ikke medisinering fordi det var for seint på året, dette var jo året vi oppdaget det. Da brukte vi dråper, han var jo ikke sånn hver dag, og rensing av øyne, + øyedråper når det var verst funket greit. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
geskjeftig
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerDet kan nok hende at Internettet har bidratt til at flere hobbydiagnostiserer, det skal du ikke se bort fra.
|
|
|
#5 |
|
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerKjenner meg ikke igjen i Hi sitt innlegg. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
superbruker
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerJeg har kun opplevd det motsatte av HI. Alt er normalt og alt skal være sånn. Selv om det viste hver gang at jeg hadde rett. Det var noe galt og det trengtes medisiner og andre tiltak for å forbedre ting.
|
|
|
#7 |
|
bits and pieces
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerHar også opplevd motsatt. Fikk også sagt at storebror nok hadde atopisk eksem, noe jeg ikke fikk helt til å stemme. Det kom og gikk litt sånn som det ville selv. For halvannet år siden ble det påvist at han hadde eggeallergi og alle problemene forsvant når vi tok høyde for det.
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerHvordan går man frem for å få påvist egg eller melkeallergi (hobbydiagnostisering ved å prøve seg frem holdt utenfor siden slik ikke anbefales fra noen hold?) hos små unger? Trodde ikke det ble gjort sånn uten videre?
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15 Sist redigert av Malama : 21-10-10 kl 14:08. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vetle tok de prikketest på da han var 8 mnd tror jeg. Jeg fant ut melkeallergien da han fikk grøt for første gang, den var det melkepulver i. Han fikk flammet utslett rundt munnen, ved amming fikk han atopisk eksem. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Vi fikk beskjed om at man ikke testet unger før de var 3 år hvis de ikke var veldig dårlige. Jeg har hatt stor tiltro til min helsesøster (og hun til meg), og siden hele slekta til mannen har større eller mindre grad av laktoseintoleranse, så foreslo hun å vente med å introdusere melk.
|
|
|
|
#11 |
|
geskjeftig
|
Vi fikk tatt blodprøvetester av Stjernekikkeren da han var 1 1/2, men de ville ikke ta gentesten på ham, fordi det ikke slo ut på blodprøvene. Han ble/blir dårlig, men ikke dausjuk, akkurat. Vi hadde kuttet melk i kosten hans i en kort prøveperiode og så tydelig bedring, så det var nok derfor vi fikk utredning. Han tålte allerede da den laktosefrie melka, så ingen var fryktelig bekymrede for næringsopptaket hans. Vi fikk beskjed om å ta testene med en klype salt, siden han var så liten.
|
|
|
#12 |
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerUlikeoppfatninger rundtom da med andre ord, standard oppfatning hos legene på vårt legesenter (dog, det er faktisk helsestasjonslegen vi var hos grunnet ferieavvikling, han jobber der, så det er mulig vår nye fastlege har en annen oppfatning, det har jeg ikke fått spurt henne om før hun gikk i permisjon) er at småbarn med allergi utreder vi ikke, vi medisinerer. De vokser det sikkert av seg...
|
|
|
#13 |
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerSånn siden jeg først har sporet av, hvor kommer mistanken om matvareallegi fra?
|
|
|
#14 |
|
Borte
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerJeg ville sjekket ut sitrus om det var mye kløe, og jordbær og tomater. Men jeg har ikke noen klinisk bakgrunn for å tenke det, bare magefølelse.
|
|
|
#15 |
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerohh, tomater... han elsker tomater og spiser sikkert tomat sånn ca 6 dager i uka... Han har spist tomat fra 8 mnd alder, og har nå ofte et par cherrytomater i matboksen. Det er noe av det beste han vet... Jordbær spiser han jo ikke på denne tiden av året, og sitrus har han vel nesten ikke spist.
|
|
|
#16 |
|
Borte
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerHuff, det er ikke gøy med allergi. Vesla får lite melk og gråter nesten når hun ser en yoghurt.
|
|
|
#17 |
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerJoda. Dersom druer er ok?
|
|
|
#18 |
|
Borte
|
Det var bare forslag fra min side altså. Du gjør selvsagt som du syns er riktig. Sikkert lurt å snakke med spesialist først.
|
|
|
#19 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerJeg ser mer det jeg tenker på som utvanning av begreper. Der alle forkjølelser er influensa, og der man er deprimert så snart man har to dager på rad som ikke er kjempespennende og gøyale. Evt. der tørre kinn er atopisk eksem, ja.
|
|
|
|
#20 |
|
Mother of Dragons
|
Det tror jeg at du har veldig rett i, dette jaget etter en diagnose gjør at toleransen for hverdagsproblemer har blitt aldeles spinnvilt lav. Husker jeg leste en stuide en gang hvor man sammenlignet nordmenn (?) og folk på Papua New Guinea. Og man fant at papuanerne hadde mye større forekomst av muskelplager og vondter som kom og gikk i hverdagen, men hadde mye mer toleranse for det enn nordmenn.
|
![]() |
|
|