Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø ...

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-10, 22:06   #21
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø ...

Vri meg er greit, men rygge på speil er også greit av og til, ser jo ikke sidene når jeg er snudd, og bakken er ikke bred, for å si det sånn... men siden den ikke svinger skal deti teorien være greit å rygge.

Hadde følt det litt lettere om mannen var hjemme. Han kan ikke kjøre bil, og har følgelig ingen rett til å gjøre narr av meg, men er god på å stå og se at jeg ikke kræsjer i noe... Men han dro til stavanger før vi sto opp i dag, og kommer ikke hjem før i morgen på denne tiden.

Gammel 21-10-10, 23:29   #22
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Deaktiver antispinn/ESP. Gjerne vil antispinn også deaktiveres når man deaktiverer ESP. Da unngår man at bilen mer eller mindre stopper seg selv hvis den begynner å spinne.

Der vi bodde tidligere hadde vi en bitteliten bakke som hver vinter ga et h...... problem for mange. Ved å slå av antispinn kunne bilen få spinne seg opp de siste meterene...

Gammel 22-10-10, 09:03   #23
Lommelun
Superduperaktiv

Medlem siden: Mar 2010
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

En kollega av meg jobbet for noen år siden på en bensinstasjon som ligger ikke langt fra der man kjører opp til Blefjell i Buskerud om noen skulle være lokalkjent.

Hver eneste fredag så stod det et lass med biler i bunn av bakken som ikke kom av flekken...
Mange av disse tok turen innom bensinstasjon "for å kjøpe kjetting!".
Dem fikk servert "dekkvask" med beskjed om å vaske dekkene og prøve igjen...

Det fungerte hver eneste gang....

Så tipset om å vaske dekkene med jevne mellomrom kan sikkert hjelpe deg i mange tilfeller....

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 09:08   #24
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Dekkvask skal skaffes.

Jeg hadde psyket meg opp til å rygge, men etter at jeg hadde lagt meg hørte jeg den gledelige lyden av at veien ble måket/skrapt. Finfine greier, snille måkemannen. Ja, han ølegger igjen masse snø akkurat der jeg må rygge for å komme meg ut fra garasjen, men så lenge det ikke blir enorme mengder, så kommer jeg meg ut med litt vinging og baksing. Greit det.

I tillegg viste det seg at ekstremkulden i fjor nok la varmelablene i dvale, men de kom seg over skommeren, så når jeg bare hadde kommet over den første delen av bakken, så var det bart i sporene videre. Nå er det vel og merke like ille å komme seg opp til det feltet, så det er dumt de ikke går lenger ned i baken, menmen. Uansett, jeg kjørte opp på første forsøk uten problemer.

Og det er bekkenet mitt glad for. Det er ikke en anbefalt aktivitet for kvinner med bekkenproblemer å trille barnevogn i motbakke på snøføre...

Gammel 22-10-10, 09:11   #25
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å kjøre opp en ekkel bakke med snø...

Kjøp dekkrens ja. Funker som bare det!

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Dekkene var nye med bilen sommeren 2008, og er altså bare på bilen for tredje gang, de skal vel være gode nok enda?

Kommer alt an på hvilke dekk du har. Vi hadde nye piggfridekk på en Volvo en vinter. Veldig gode dekk, og vi kjørte hele vinteren uten problemer.

Høsten etter så var de ikke brukbare i det hele tatt... Jeg kjørte ungene til skolen en morgen, og bilen skled hit og dit på flat mark. Det var ekstremt glatt den morgenen, men da mannen var ute og prøvde etter meg, så var han klar på at den bilen ikke skulle kjøres før vi hadde fått nye dekk.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 09:20   #26
Malama

Malama sin avatar

Standard

Oi da, jeg hadde jo regnet med at dekk holdt i 4-5 år i alle fall. Jeg vet ikke hva de heter, men de har funket greit, bortsett fra i går. Men det var nok en kombinasjon av føret og meg også da. Og manglende dekkrens.

tusen takk for gode råd alle sammen.

Gammel 22-10-10, 18:06   #27
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Spesialvaskemiddel for dekkrens er temmelig overpriset. Å bruke vanlig avfetting kan være vel så bra. Helst bør man ved jevne mellomrom også få vasket dekkene med varmt vann etter at man har renset, men å kjøre av dritten i snø kan også fungere ganske ok.

Har de siste årene benyttet en 5-liters-dunk fra Shell som vel kostet under hundrelappen og het "Asfaltrens". Ser ut til å fungere meget bra. Tømmer litt over på en gammel pumpesprayflaske og kjører litt fram og tilbake i snøen (som da blir _svart_).

Gammel 22-10-10, 18:42   #28
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

No har ikkje eg lest alle svara, men det eg synes fungerer best på bakkar, er å ha høgast mulig gir i byrjinga av bakken, og så gire ned etterkvart viss du absolutt må. Det er mykje enklare å kome seg opp ein glatt bake i 3. enn i 1. gir!

Gammel 22-10-10, 18:50   #29
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bytt dekk.

3 sesonger på vinterdekk er fyfy, da er gummien sprø. Men du trenger ikke å bytte alle dekkene, bare de to foran. Og så gjør du det hvert år, dvs. flytter de foran bak og nye foran.

Vi fikk bilen i januar 2009, og har nok kjørt mye lengre enn dere, men de dekkene var helt ubrukelige nå.

Gammel 22-10-10, 19:12   #30
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Bytt dekk.

3 sesonger på vinterdekk er fyfy, da er gummien sprø. Men du trenger ikke å bytte alle dekkene, bare de to foran. Og så gjør du det hvert år, dvs. flytter de foran bak og nye foran.

Vi fikk bilen i januar 2009, og har nok kjørt mye lengre enn dere, men de dekkene var helt ubrukelige nå.

De ter naturligvis avhengig av kjørelengde også, men med normal kjøring burde 4-5 sesonger ikke være noe problem.

Gammel 22-10-10, 19:17   #31
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

De ter naturligvis avhengig av kjørelengde også, men med normal kjøring burde 4-5 sesonger ikke være noe problem.

På drivakselen?
I Bergen, hvor man kjører størsteparten av vintersesongen på bar asfalt?

Det er ikke rart det står en idjått i hver grøft om det er sånn folk holder på.

Gammel 22-10-10, 19:18   #32
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

NAF.no sier tre sesonger;

Sitat:

Hvor lenge "varer et dekk"?

Sitat:

Det er selvfølgelig avhengig av kjørelengde og kjørestil, ved normal kjørelengde (15.000 km/år) bør et sett dekk holde ca. 3 sesonger.

Gammel 22-10-10, 20:18   #33
Malama

Malama sin avatar

Standard

Vår årlige kjørelegde er lagt fra 15.000 da, vi har kjørt den under 20.000 på de to årene vi har hatt den.

Så om man kan regne 3 år à 15 = 45 burde de jo teoretisk sett holde 4-5 år med vår lengde da? De er jo bare brukt to vintre, og selv med de 15 så sier jo sitatet at de skal holde tre. Dette er den 3.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:41.