|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Vet dere om barna får i seg nok kalsium?Lillegutt spiser endel mandler, og vi bruker mye sesamfrø i matlagingen, så det hjelper jo på her. Men vær obs på at sesamfrø må være _knust_ og det må man kjøpe på helsekost, den i butikken er hel. Og det er håpløst å få den knust i kjøkkenmaskin :btdt: |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vet dere om barna får i seg nok kalsium?Når jeg regner kjapt over kan det se ut som at mine på en vanlig dag får i seg 400-700 mg.
|
|
|
#3 |
|
geskjeftig
|
Sv: Vet dere om barna får i seg nok kalsium?Takk for påminnelsen. Vi prøver å være flinke, og pusher i (den laktoseintolerante) guttungen brødskiver med kremost, laktosefri melk og grønne grønnsaker. Men vi er nok heller ikke oppe i de mengdene der, nei. Tipper han får i seg i underkant av 500 mg daglig, men det er kanskje nok for en toåring?
|
|
|
#4 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vet dere om barna får i seg nok kalsium?Jeg aner ikke, men jeg antar det.
|
|
|
#5 |
|
Live and let live
|
Sv: Vet dere om barna får i seg nok kalsium?Når poden var liten, så sa de vel at han burde få i seg ca 4.5 dl melk om dagen for å dekke behovet sitt. Da kokte vi havregryn morgen og kveld på 2 dl melk hver gang, og så fikk han litt biola innimellom. Nå bruker vi ikke melkeprodukter hjemme fordi hverken meg eller Poden tåler det, og da gir vi kalsiumtilskudd til begge ungene, og til meg.
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: Vet dere om barna får i seg nok kalsium?Her ligger det en tabell over kalsiuminnhold i forskjellige matvarer! |
|
|
|
|
|
#7 |
|
*_*
|
Sv: Vet dere om barna får i seg nok kalsium?Jeg er usikker på hvor mye kalsium storebror faktisk får i seg. Han drikker ikke melk og er generelt småspist. Så selv om vi er flinke til å servere grønne grønnsaker og grovt brød, så monner det nok ikke. Han spiser en del yoghurt og havre, det er fine kilder.
Jeg ser at f.eks spinat er oppgitt med høyt kalsiuminnhold. Men så har jeg lest at oksalsyren i spinat hemmer opptaket, slik at det ikke er noen god kalsiumkilde likevel.
|
|
|
|
#8 |
|
saftig
|
Sv: Vet dere om barna får i seg nok kalsium?Hm, jeg ble plutselig usikker. De spiser grovt brød hver dag, og de spiser ost hver dag. Og en yoghurt hver. Melk drikker de ikke, men det hender de bruker det på frokostblanding. De drikker som regel et glass appelsinjuice til frokost, og spiser frukt på skolen. Noen ganger har de med seg smoothie. Egg spiser de stort sett hver dag.
|
|
|
#12 |
|
geskjeftig
|
Sv: Vet dere om barna får i seg nok kalsium?
Der fant jeg mitt tilskudd.
|
|
|
#13 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vet dere om barna får i seg nok kalsium?Aner virkelig ikke. Lillebror liker ikke melk, men får litt andre meieriprodukter. Om det er nok, vites ei. Han får sana-sol, for det er jo så godt. Hm...
|
|
|
#14 |
|
superbruker
|
Sv: Vet dere om barna får i seg nok kalsium?Hmm, det har jeg aldri tenkt over. Minste- og mellomstepropellen klarer seg nok på det de har i kosten. Storepropell derimot gjør det ikke. Siden han ikke klarer tyggetabletter av noe slag. Finnes det kalsiumtilskudd som vanlige tabletter?
|
|
|
#16 |
|
Mother of Dragons
|
Se, qoutingen din ble feil. Gjorde du noen endringer i quoten selv, eller skjedde det helt av seg selv?
|
|
|
#17 |
|
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vet dere om barna får i seg nok kalsium?Oj, det har jeg aldri tenkt på, det må jeg bare innrømme!
|
|
|
#18 |
|
Mother of Dragons
|
Eh, nei. Enten så bestemmer du deg for å endre kostholdet eller så gjør du det ikke. Å gå og bekymre seg fører ikke noe steds hen.
|
|
|
#19 |
|
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vet dere om barna får i seg nok kalsium?Jentene drikker biola og spiser ost og 2 buketter brokkoli hver dag og avogtil frokostblanding/havregrøt med havremelk tilsatt calcium. Jeg er ganske sikker på at de ligger bra ann.
|
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Næh! Det skjedde helt av seg selv. Tror jeg da. Eller forresten, jeg hadde tenkt til å knegge av dokmentaren din, kanskje jeg hadde trykket quote på den også?
|
![]() |
|
|