Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å overskride beløpsgrensen på bursdagsgaver

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-10, 12:55   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å overskride beløpsgrensen på bursdagsgaver

Enig med røkla. Jeg unngår helst å kjøpe ræl og holder meg ofte til bøker, lego, tegnesaker og lignende. Jeg er en sucker for tilbud og finner det kuleste til en rimelig penge. Men i det siste har syvåringen, som elsker ræl, blitt veldig bestemt på hva hun SELV vil kjøpe til barna hun skal i bursdag til, så det har blitt litt rælete et par ganger. Men jeg prøver å diskutere dette litt med henne, forklare at slike ting går fort i stykker og at det er bedre med noe holdbart.

Gammel 07-11-10, 12:58   #22
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ingen avtaler, men jeg tror det finnes en uskreven 100-kroners regel, for mine unger får gaver i prisklasse 70-150 så vidt jeg kan bedømme, og det er der jeg legger nivået selv også.

Gammel 07-11-10, 13:21   #23
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi har ingen avtalt grense, men ser de fleste ligger på rundt 100 lappen.
Vi kjøper mye på tilbud og det kan ofte se ut som vi gir veldig dyre gaver, men ingen har sagt noe på det ennå. Kommer det spørsmål om det, så sier jeg det bare som det er.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 13:24   #24
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Vi avtalte på foreldremøte når skoleåret startet at gir vi penger, så gir vi en 50 lapp.
Kjøper vi gaver gjør det ingenting om det overskrider litt.
Synes det er greit å ha en felles regel jeg da.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 13:27   #25
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg skjønner at det kan bli dyrt i det lange løp, men her er de 10 gutter i klassen og det betyr 1.000,- i løpet av et år. Det bør enhver klare.

Denne syns jeg blir litt for lettvinn, D'Arcy. For de som har dårlig økonomi kan det faktisk bety et godt innhugg i økonomien, spesielt hvis man har flere barn.

Gammel 07-11-10, 13:31   #26
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at det kan bli dyrt i det lange løp, men her er de 10 gutter i klassen og det betyr 1.000,- i løpet av et år. Det bør enhver klare.

Det bør enhver klare?! Jeg ser at du har forklart deg nærmere etterpå, men uansett er den utalelsen helt vill all den tid der finnes mange familier som ikke har råd til gaver til egne barn som koster 100 kroner eller å gi dem skikkelig mat og sørge for at de er mette hver dag. Da er 1000 kroner i gaver per år uoverkommelig mye. Og ja, det er ganske mange barn som nesten aldri kommer i bursdager til andre fordi de bor i en familie som ikke har råd til gaver til en 50-lapp en gang. Nettopp fordi de 50 kronene måtte gå til kneip, melk og jordbærsyltetøy til de neste par dagene.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 14:50   #27
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Frøknas klasse er det satt en grense på 50 kroner. Jeg følger grensen slavisk når Frøkna gir bort penger, for det er like lett å hoste opp en 50-lapp som en 100-lapp.

Når jeg kjøper gaver gir jeg blaffen og legger meg på ett eller annet under 100 kroner. Jeg finner aldri noe annet enn ræl til under 50 kroner, og det er sjelden jeg har tid til å lete på salg.

Det er lett å se at de aller fleste foreldrene i klassen tenker akkurat som meg, for det var i alle fall ikke 50-kronersgaver Frøkna fikk i bursdaggave.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 16:06   #28
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kan godt gå inn og moderere den enkelte setningen hvis dere ikke klarer å lese det jeg har skrevet videre, altså. Jeg skal innrømme at jeg tenkte ikke helt på de som har mer enn 1 barn. :navlebeskuende:

Kjøp gjerne for 50 eller 10 eller kom med en hjemmelaget tegning, det spiller gjerne liten rolle for bursdagsbarnet. Men jeg synes kanskje det setter et større press på enhver forelder om det er satt en grense på 50,-. Om man har så dårlig råd at det kan bli vanskelig med selv dette, så lar man kanskje heller være å gå? Jeg vet ikke. Og så synes jeg det blir større sprik på gavene da om noen har være taktisk lur og handlet fancye gaver på salg.

Jeg beklager dårlig formulering, jeg har sett den!

Gammel 07-11-10, 20:10   #29
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har ingen grense, men har inntrykk av at max-summen ligger på 100kr.
Jeg kjøper aldri gaver for mer enn 100kr. 100kr er max altså, -fordi at med mer enn 1 barn og ørten venner hver, blir det fort noen 1000-lapper i året på "venne-gaver".
Om andre gir gaver til 50kr eller oppimot 100kr..tenker at hver enkelt må se på hva dem har råd til? Synes at det er litt dumt å si at 50kr er grensen, mye bedre å si mellom 40-100kr, og at 100 skal vere max. Da har man litt mer valgmuligheter.

Men finner jeg feks en gave til 200kr og den koster 100 på salg, så gir jeg den ikke til "venne-gaver", synes ikke at det skal se for voldsomt ut heller...Akkurat med tanke på dem andre barna, og hva dem/foreldrene har råd til å gi.
Men til nærme slektninger kan det skje, - jeg bemerker da at vi kom over et knalltilbud dersom vi overstiger "kjøpsgrensen" veldig

Sist redigert av ItsOnlyMe : 07-11-10 kl 20:17.
ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 20:23   #30
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg synes kanskje det setter et større press på enhver forelder om det er satt en grense på 50,-.

Poenget er nok at man lett føler på det at man har gir for lite og dermed legger seg lista for høyt. Jeg tar heller litt mer press enn at andre barn skal oppleve at de ikke kan gå i selskap fordi foreldrene ikke har råd til gave.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 20:37   #31
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi har ingen grense, men det er veldig ofte saann at bursdagsbarnet har et större önske, ogsaa gaar flere sammen om aa kjöpe dette. Da er det vanlig at vi gir 10 euro (ca. 80 kroner) fra hver, men noen ganger sier vi ogsaa at hver og en gir det de vil (noen gir mer fordi det er bestevennen etc.) ogsaa legger den som samler inn penger sammen og kjöper en samlegave. Det overrasker meg at samlegaver ikke er mer vanlige i Norge hvor det jo er vanlig aa invitere veldig mange fra klassen.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 09:30   #32
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har gjort det sånn at regelen er 50,- hvis vi gir kontanter, om man vil kjøpe gave spiller det ikke noen rolle om den koster 50 eller 70. Vi gir allid kontanter til skolebarn.

Gammel 08-11-10, 09:44   #33
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Hos oss er det også 50kr, men dette er en grense som har vært uendret siden jeg gikk på skolen.

Men gavepenger reguleres vel kansje like ofte som barnetrygden så den kan være på 50kr en stund til.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 09:57   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Men gavepenger reguleres vel kansje like ofte som barnetrygden så den kan være på 50kr en stund til.

Gammel 08-11-10, 09:58   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Vi har ingen grense, men det er veldig ofte saann at bursdagsbarnet har et större önske, ogsaa gaar flere sammen om aa kjöpe dette. Da er det vanlig at vi gir 10 euro (ca. 80 kroner) fra hver, men noen ganger sier vi ogsaa at hver og en gir det de vil (noen gir mer fordi det er bestevennen etc.) ogsaa legger den som samler inn penger sammen og kjöper en samlegave. Det overrasker meg at samlegaver ikke er mer vanlige i Norge hvor det jo er vanlig aa invitere veldig mange fra klassen.

Det høres jo supert ut! Har aldri vært borti det annet enn i 50-årsdager og lignende, og brylluper. Det burde vært mer vanlig her ja.

Gammel 08-11-10, 09:59   #36
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kan ikke huske at dette noengang har vært oppe til diskusjon på foreldremøtene. Hverken når det gjelder Storebror eller Jonas. Alikevel ser det ut som det ligger på mellom 50,- og 100,- kr. I hvert fall når det gjelder pengebeløp.

Jeg synes det er like greit å gi penger til bursdagsbarnet. Og vi gir 100,- kr. fast. Mulig det bør indeksreguleres snart, for vi ga 100,- kr. den gang Storebror var liten også.

Gammel 08-11-10, 10:03   #37
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Her er det ingen avtalt grense, men fra barnehagen har det vært rundt 100 kr. I 1.klasse fikk jeg sjokk, da poden fikk gaver til ca 250 kr av flere av gutta. Vi har fortsatt å holde på ca 100kr (70-120) og i 2.klasse var gavene litt mer moderate. Mulig de foreldrene synes jeg er gnien, men det holder med 100 kr. Det holder med 50 også, men det kan til tider være vanskelig å finne noe, så å gå en 20 kr over synes jeg må være greit.

Gammel 08-11-10, 10:06   #38
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Vi har ingen beløpsgrense, så jeg kjøper for en passe mengde hver gang (vi har gitt lego i en gitt str til alle størsten har vært i selskap til). Liker ikke gi bort ræl, heller ikke å få det.

Gammel 08-11-10, 10:35   #39
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror jeg hadde fått problemer med å finne noe fint til 50 kr,- da ville jeg heller gitt penger, hvis beløpsgrensen var det.

Vi er ikke vant til beløpsgrenser, men pleier å gi gaver på rundt 100-lappen. Hvis jeg går på Brio på Oslo city finner jeg mange fine gaver som er satt ned til rundt 100-lappen.

Til de større barna pleier det å bli smykker på 100 kr +.

Da 11-åringen min hadde klassefest på 11-årsdagen, var det flere som ga gaver til over 200 kroner. Det har vi rett og slett ikke økonomi til. Jeg har regnet ut at mine tre jenter går i tilsammen omlag 50 bursdager i året.
Det er selvfølgelig hyggelig, men det blir endel penger.....

Gammel 08-11-10, 10:56   #40
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Det er jo kjekt å kjøpe fine ting på salg, men bare vær obs på at også det kan bli litt rart for noen fordi det kan virke veldig skjevt.

Selv kommer jeg fra en familie som hadde tidvis ganske dårlig råd. På barneskolen hadde jeg og en venninne avtale om å bytte julegaver. Jeg ga henne noe jeg ikke husker, og fikk selv en flott Prøysenbok i gave. Godt mulig den var kjøpt på salg. Men jeg vet moren min syntes det var veldig pinlig og tok det ille opp, og det ble ikke mer julegavebytting mellom oss - fordi moren min følte seg presset til å gi bort noe dyrt, som vi ikke hadde råd til. Godt mulig man føler sterkere på slikt når man selv har dårlig råd.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:48.