Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Barne-tv før og nå

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-10, 01:05   #21
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barne-tv før og nå

Opprinnelig lagt inn av Thomas1977, her.

Akkurat! Takk.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 01:36   #22
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes både "Pelle Parafins Bøljeband" og Trond Viggos "Kroppen" er morsomme enda, men jeg er ikke sikker på om det hadde fenget poden noe særlig. Jeg var også stor fan av "Portveien 2".

Mormor og de 8 ungene likte jeg ikke, gørrkjedelig. Ble aldri fenget av bøkene til Anne Cath. Vestly heller da, så det spørs om jeg var litt forutinntatt.

Jeg hatet "rädda joppe död eller levande" forresten. Fysj og fy for en ekkel, kravstor gutt som hele tiden drev å mistet den der mulvarpen på de dummeste steder.

Jeg synes nrk har vært flinke til å fange "tidsånden" og forstå målgruppen sin godt med barneprogrammene sine jeg, stort sett. Men som mange peker på tåler nok ikke programmene tidsreisen så godt og for dagens barn tror jeg nok at mange av mine favorittserier ikke hadde fenget noe særlig.
Dagens barn har, slik jeg ser det, ett veldig godt tilbud av fine nrk-lagde serier. Jul i Svingen, Ugler i Mosen, Jul i Blåfjell, Jul på Månetoppen og Kometkameratene er alle serier som er veldig fine og fenger barna godt. I tillegg er det serier som er helt fin underholdning for voksne også(av og til veldig morsomt for oss voksne, Marvin er priceless), og det er faktisk ganske godt gjort.

Gammel 26-11-10, 01:44   #23
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Vi ser dinosaurtoget hver morgen før vi drar hjemmefra. Tror nesten jeg kan teksten utenat..

"Han lignet ingen som var til stede. Hva gjør jeg i et pteranodon-rede"

Gammel 26-11-10, 07:11   #24
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Skomaker Anderesen og Vibeke Sæther var allerede da som å bli slept sakte gjennom sirup. Men Pelle Parafin, Brødrene Dal, og den lille Tsjekkiske Muldvarpen var alle kjempebra, og ungene liker å se DVD med dem i dag også.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 07:56   #25
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Thomas1977, her.

Vi ser dinosaurtoget hver morgen før vi drar hjemmefra. Tror nesten jeg kan teksten utenat..

"Han lignet ingen som var til stede. Hva gjør jeg i et pteranodon-rede"

"Dinosaurtoget, dinosaurtoget, vi skal kjøreeeeeeeeeeee med dinosaurtoget."

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 08:59   #26
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

"Dinosaurtoget, dinosaurtoget, vi skal kjøreeeeeeeeeeee med dinosaurtoget."

Den er jaggu en hit hos oss også! Den serien er populær pga toget hos oss, ikke pga dinosaurene.

Gammel 26-11-10, 09:31   #27
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Åh, jeg HATET Redda Joppe. Jeg skjønte ikke at den guttungen kunne være så DUM som mistet den j*** bamsen dag etter dag. Det måtte da gå ann å passe på tingene sine?

Jeg var livredd Raffen i Portveien 2.

Hihi ... Jeg tror jeg var veldig liten når jeg så det og husker det bare som et godt minne, men trist og skummelt også - husker vel bare episoden der Joppe går i søppelsjakten.

Søkte på YouTube i går da og fikk et klipp, og herregud for en hylende, masende drittunge!!

Gammel 26-11-10, 10:17   #28
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lille Ville og jeg så på Skomakergata i fjor (på dvd), og hun elsket det! Særlig var hun opptatt av postmannen som gjemte seg under bordet, og fortalte det til "alle" hun møtte. Vet ikke helt hva de tenkte, siden hun aldri forklarte sammenhengen...

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 12:22   #29
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er trist at Jul i Skomakergata nærmest blir stemplet som et pervoshow av mange nå. Det er faktisk litt trist at det nå nærmest automatisk ses på som ekkelt at en eldre mann har barn på fanget.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 12:41   #30
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Gullars

...men ikke glemme Rädda Joppe - död eller levande da!! *minner*

Åh, jeg HATET Redda Joppe. Jeg skjønte ikke at den guttungen kunne være så DUM som mistet den j*** bamsen dag etter dag. Det måtte da gå ann å passe på tingene sine?

Og jeg irrterete vettet av meg over hvor forbanna bortskjemt den ungen var.

Og helt enig med Divine ang. Skomakergata.

Gammel 26-11-10, 12:57   #31
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg husker at jeg hatet Tøydokke Anna. Sangen, den teite dokka, de teite folkene, ja hele greia var rett og slett bare teit, teit, teit! Bare Redda Joppe og den guttungen som gnålte hele tiden var verre, egentlig.

Jeg har et litt anstrengt forhold til disse rød- og blånissene også, egentlig, og kunne gjerne ha tenkt meg Jul i Svingen som adventsbarne-TV i år også.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 13:12   #32
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Åååå, gud, den var sykt irriterende! Jeg var så sur på den guttungen som aldri klarte å passe på den hersens bamsen sin, og satte himmel og jord i bevegelse hver gang han mistet den.

Gammel 26-11-10, 13:12   #33
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jamen, jamen... jeg likte å se barnetv da jeg var liten, jeg! Og jeg har ikke lyst til å rasere alle minner ved å se på klippene og måtte innse hvor dårlig det var. Jeg så antakelig barnetv hver kveld, og siden vi hadde tilgang til svt1 og svt2 så vi mye barnetv der, særlig på morgenene.
Programmene jeg husker best er Portveien 2, Fraglene, Postmann Pat, Skomakergata, og nå husker jeg også en del av dem dere har ramset opp allerede. Jeg tror jeg var ganske revet med i Redda Joppe (har ikke svensk Æ) tøydokke Anna og alt mulig. Gullars husker jeg som fryktelig irriterende, mest pga dialekten tenker jeg.

Jeg er nok litt for lite interessert i hva ungene mine ser på, men registrerer at det er mye ræl, ja. Mye i høyt tempo, tilsatt sukk, stønn, hyl og vræl gjennom hele greia. NRK Super har mye bra, men alle disse andre barnetvkanalene, der er det bare bråk. *gammeldags*

Gammel 26-11-10, 13:14   #34
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Enig cuyahoga, jeg er ikke fan av rød- og blånisser. Jul i Svingen er derimot utrolig koselig!

Når det er sagt er jeg enig med Divine også, det er trist. Vi har Skomakergata på DVD og så det i fjor - guttungen likte det veldig godt og vi går KUN for dette i år altså, blånissene blir jeg helt av ...

Gammel 26-11-10, 13:15   #35
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

Jamen, jamen... jeg likte å se barnetv da jeg var liten, jeg! Og jeg har ikke lyst til å rasere alle minner ved å se på klippene og måtte innse hvor dårlig det var. Jeg så antakelig barnetv hver kveld, og siden vi hadde tilgang til svt1 og svt2 så vi mye barnetv der, særlig på morgenene.
Programmene jeg husker best er Portveien 2, Fraglene, Postmann Pat, Skomakergata, og nå husker jeg også en del av dem dere har ramset opp allerede. Jeg tror jeg var ganske revet med i Redda Joppe (har ikke svensk Æ) tøydokke Anna og alt mulig. Gullars husker jeg som fryktelig irriterende, mest pga dialekten tenker jeg.

Du har rett i det da, en kan synes ting er aldri så irriterende og dårlig nå, men jeg har bare gode minner fra Barne-TV da jeg selv var liten. Det eneste jeg ikke kunne utstå var God Bok med Minken Fosheim ...

P.S.: Såkalt svensk Æ får du enkelt ved å taste den tasten som er til venstre for Enter; med en hake, to prikker og bølge på, taster du den etterfulgt av A, får du Ä, eller Ö.

Sist redigert av Bomull : 26-11-10 kl 13:21.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 13:16   #36
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Er både syk og hjemme med syke barn i dag, og nå sitter vi i sofaen og ser Emil i Lønneberget. Jeg elsket det som liten, jeg elsker det nå og ungene mine elsker det.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 13:17   #37
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av cuyahoga, her.

Er både syk og hjemme med syke barn i dag, og nå sitter vi i sofaen og ser Emil i Lønneberget. Jeg elsket det som liten, jeg elsker det nå og ungene mine elsker det.

Ditto til alt bortsett fra syke barn!

Gammel 26-11-10, 13:18   #38
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var kjempeglad i barne-tv, og særlig Lekestue. Det eneste jeg hatet, var Andungen Kvakk Kvakk. Noe så begredelig!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 13:20   #39
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svenskene var laahaaangt foran nrk når det kom til å lage gode barne-produksjoner gjennom 60-70 og 80-tallet. Mange av de svenske produksjonene har så høy kvalitet at de fint møter dagens standard og står seg. De var ikke så himla opptatt av at alt skulle være pedagogisk riktig heller, for ikke å snakke om at alle barneprogrammer skulle være spekket med nyttig læring og folkeopplysning.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 13:31   #40
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Svenskene, ja. Madikken, Pippi, Emil....love it, den dag i dag.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:49.