|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når på dagen tenner dere adventslys?Vi tenner dem i kveldinga. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når på dagen tenner dere adventslys?Til middag. Vi spiser nesten aldri frokost ilag, uten om av og til søndager.
![]() |
#23 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når på dagen tenner dere adventslys?Noen som husker adv.versene? Har en som etterlyser dem her...og mors hukommelse er dårlig i dag.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() Sv: Når på dagen tenner dere adventslys?
Her er to, og jeg regner med det er det andre du tenkte på. (mel: Jeg folder mine hender små) Nå tenner vi det første lys, alene må det stå. Vi venter på det lille barn, som i en krybbe lå. Nå tenner vi det andre lys, da kan vi bedre se. Vi venter på at Gud, vår Far; vil gi sin sønn hit ned. Nå tenner vi det tredje lys, det er et hellig tall. Vi venter på at kongen vår skal fødes i en stall. Nå tenner vi det fjerde lys, og natten blir til dag. Vi venter på en Frelsermann for alle folkeslag. ADVENT av: Inger Hagerup Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede Det står og skinner for seg selv og oss som er tilstede Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede Så tenner vi to lys i kveld, to lys for håp og glede De står og skinner for seg selv og oss som er tilstede Så tenner vi to lys i kveld, to lys for håp og glede Så tenner vi tre lys i kveld, for lengsel, håp og glede De står og skinner for seg selv og oss som er tilstede Så tenner vi tre lys i kveld for lengsel, håp og glede Vi tenner fire lys i kveld og lar dem brenne ned For lengsel, glede, håp og fred, men mest allikevel for fred på denne lille jord, hvor menneskene bor
![]() |
#25 |
Passiv
|
![]() Sv: Når på dagen tenner dere adventslys?Til alle måltider. |
![]() |
![]() |
#27 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2009
![]() |
![]() Sv: Når på dagen tenner dere adventslys?Vi tenner det alle gangen alle sitter samlet rundt bordet. Starter ved frokosten som regel. Vi har kubbelys, så det må jo brenne en stund for at det skal bli lavere til neste lys skal tennes. Litt av sjarmen er jo høydeforskjellen også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
priiiima donna
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Når på dagen tenner dere adventslys?Vi lager alltid pepperkakehus 1. søndag i advent, så da tenner vi lyset i det høvet at vi holder på med det. I dag tente vi det rett etterpå, til kaffelaget vi hadde med familien i etterkant
![]() |
#29 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Når på dagen tenner dere adventslys?Adventsstaken tenner vi til måltidene, frokost, lunsj og middag.
![]() |
#30 |
Protonterapeut
|
I tillegg til de Nabojenta nevnte; TENN LYS ! (Eyvind Skeie) Tenn lys ! Et lys skal brenne for denne lille jord. Den blanke himmelstjerne, der vi og alle bor. Må alle dele håpet så gode ting kan skje. Må jord og himmel møtes. Et lys er tent for det. Tenn lys ! To lys skal skinne for kjærlighet og tro, for dem som viser omsorg og alltid bygger bro. Må fanger få sin frihet og flyktninger et hjem. Tenn lys for dem som gråter og dem som trøster dem. Tenn lys! Tre lys skal flamme for alle som må sloss. For rettferd og for frihet. De trenger hjelp av oss. Må ingen miste motet før alle folk er ett. Tenn lys for dem som kjemper for frihet og for rett. Tenn lys ! Nå stråler alle de fire lys for ham som elsker alt som lever, hver løve og hvert lam. Tenn lys for himmelkongen som gjeterflokken så. Nå møtes jord og himmel i barnet lagt på strå.
![]() |
#31 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() Sv: Når på dagen tenner dere adventslys?Takk for værsene! |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når på dagen tenner dere adventslys?Vi tenner når det skulle passe, oftest rundt middagstid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Jeg er ikke vant til å synge/ si vers hjemmefra i det hele tatt, vi tente bare lysene og feridg med det, liksom. Men jeg synes det er en vakker ting å gjøre, så vi har begynt med Inger Hagerup-verset hos oss. Det har en fin melodi, men vi sier bare verset, det er noe litt høytidelig over det, og så er det det eneste verset jeg kan som ikke har et religiøst innhold. Det er fortsatt veldig uvant for meg å gjøre det slik, så jeg blir litt småbrydd enkelte ganger, men jeg vil gjerne at ungene skal ha dette som tradisjon. Det har vel også litt med å gjøre at jeg er lærer i småskolen og der synger vi alltid "Tenn lys". Det er også en fin sang, men fjerde vers har et rimelig religiøst tilsnitt. Til gjengjeld har som regel ferien begynt når vi kommer til det fjerde lyset. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Fartsfantom
|
Ja, jeg synes det er koselig med vers, men jeg har teflonhjerne og husker ikke slikt noe fra år til år. Det er såvidt jeg husker julesangene. Ja for vi går rundt busken selvom det kun er oss fem. Jeg har for øvrig sansen for Inger Hagerup sine vers. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når på dagen tenner dere adventslys?Har ikke tent og ikke tenkt å gjøre det... |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Når på dagen tenner dere adventslys?Hm, er det nå?
![]() |
#39 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Når på dagen tenner dere adventslys?Vi synger "nå tenner vi det første lys, alene må det stå". Knerten kan det jo ikke da, men jeg regner med han kan det første verset innen vi kommer til jul, han lærer sanger ganske fort.
![]() |
|
|