|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Agnostiker?Jeg definierer meg selv som en agnostiker, og jeg ser her ut fra det dere skriver at det fremdeles stemmer. Jeg mener at man ikke vet, men jeg stiller meg fjernt fra noen av de religionene folk i verden tror på sin eksistens.
![]() |
#24 |
![]() Sv: Agnostiker?Ja da tenker jeg at man er kristen. Mange kristne tviler vel? Skjønner jeg godt, det må være utrolig vanskelig å tro
![]() |
#25 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Agnostiker?Jeg er ateist, og ikke åpen for at det finnes noen former for guddommelige krefter. At man opplever ting man ikke kan forklare, betyr ikke at det må ligge guddommelighet bak det, men heller at det gjenstå å finne den vitenskapelige forklaringen.
![]() |
![]() |
#26 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Agnostiker?
Vi hadde JV på døra her onsdag, åpningsreplikken var "I lys av det som har skjedd på Utøya lurer vi på om vi kan komme inn å snakke om....." Da smalt døren igjen uten kommentar fra meg. Når jeg kom inn i stuen og hadde pustet tre pust kom jeg på at de burde få ett tydelig svar, men da var de hos naboen allerede.
![]() |
#27 |
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#28 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Agnostiker?Jeg er agnostiker. For meg handler religion om å tro, og jeg tror ikke. Men jeg kan heller ikke vite. Uten at jeg har døren på gløtt for noe som helst av den grunn. Jeg er ikke ateist og har ikke behov for å være med i humanetisk forbund for å markere min mangel på tro. Ikke har jeg noe ønske om å overbevise andre om at Gud ikke finnes, folk får tro på det de vil. Slik jeg gjør når jeg ikke tror på Gud.
![]() |
#29 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Agnostiker?Jeg er vokst opp i et kristent hjem, og definerte meg sjøl som kristen fra jeg var rundt 14-15 år og opp i voksen alder. Etterhvert har jeg mistet troa på Gud og gudommeligheter, og definerer meg sjøl som ateist.
![]() |
#30 |
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Selv om jeg er ateist og er medlem av humanetisk forbund, har jeg heller ikke noe ønske om å overbevise andre om at gud ikke finnes, for meg må folk få tro på akkurat hva de vil.
![]() |
#31 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() |
![]() |
#33 |
Shake it out!
|
Mine fordommer er selvfølgelig basert på at jeg kjenner et par-tre humanetikere som er på grensen til hysterisk bekymret for at barna deres skal utsettes for kristen påvirkning og veldig opptatt av at barna skal gå i deres fotspor. Og de er ganske hoderystende til min mangelfulle bekymring for at barna mine skulle finne på å tro på Gud (noe eldstemann gjør litt til og fra, uten at jeg kjenner behovet for å forklare henne at hun tar feil). Jeg er åpen om at jeg ikke tror, men sier samtidig til barna at siden det handler om å tro er det en personlig sak, og ikke noe jeg legger meg oppi. Men jeg kjenner jo med meg selv at jeg kanskje ikke hadde vært like raus om de var snakk om en sekt eller konvertering.
![]() |
#34 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: Agnostiker?Her i huset proever vi etter beste evne aa unngaa hysteri og forklare Ulvejenta og Plutten at alle tror paa hva de selv vil, og fremhever at selv om Acsa og jeg er humanetikere er flere andre i deres naermeste familie er religioese, og de velger selv naar de blir store.
![]() |
![]() |
#36 |
Tidsklemma
|
Her er jeg også.
![]() |
#37 |
Peppy!
|
Og det synes jeg høres rimellig ut, at vi ikke skjuler våre meninger og følelser om religion overfor barna. Jeg forteller mitt barn at jeg ikke tror. Det legger så klart føringer på hva han selv kommer til å gjøre, selv om jeg ikke forteller ham hva han skal tro. På samme måte som jeg forteller ham at jeg synes det er slemt av en rik inder å belegge yachten sin med gull når det sulter folk i Afrika, og at det å ha en konge i Norge er litt tullete og litt søtt, og at han ikke egentlig bestemmer noe. Verdisynet mitt blir jo formidlet gjennom hvordan jeg svarer på hans spørsmål, og det gjelder også religion.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
![]() Sv: Agnostiker?Enig med Pepper Lemon. Det er jo viktig å formidle verdisynet vårt. Jeg forklarer ungene mine at jeg innser at jeg ikke kan vite, og derfor lever fint i uvitenhet. Folk tror på forskjellige ting av forskjellige grunner og det får de lov til. For egen del synes jeg mye av det er tull. (ok den siste delen kan de bli litt eldre før de får høre
![]() |
#39 |
Slumrende Ullteppe
|
Ikke sant - pokker så ergelig, egentlig, at jeg sitter og tror at jeg ikke kan peke nese til de som tok feil etterpå.
![]() |
#40 |
Derfor er det så deilig å slippe å tro
![]() |
|
|