Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-12-10, 19:19   #21
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det passer meg helt perfekt at julaften begynner på kvelden. Vi spiser middag presis klokken fem.

Forventningen, barn som sniker rundt under juletreet for å lese til/fra lapper, se Disney klokken 15:00, alt det hører med for meg.

Samme her. Og det har vi gjort i alle år, inkludert da barna var små. Tror forresten vi hadde middagen litt mer mot kl 16 enn 17 akkurat da de var bittesmå.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 22:27   #22
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Julen ringes inn? Her er det noe jeg ikke har fått med meg? Hva er det?

Det med halv arbeidsdag har jeg faktisk ikke tenkt på. I Sverige er "vanlige" arbeidsplasser stengt, men det finnes selvsagt steder der folk jobber (butikker, sykehus, skehjem osv, osv). Jeg og mannen har alltid hatt arbeidsplasser her i Norge som ikke har vært åpne på julaften.

Uansett så ser jeg at denne julen var mye bedre for Herremannen enn de vi har hatt i Norge. Vi var mer sammen med familien (de som vi feiret julen med) og alt ble ikke så sent.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 22:31   #23
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Vi pynter oss etter frokost, og begynner julaften med å spise lunsj hos deler av familien som vi ikke er sammen med på kvelden. Jeg er ikke oppvokst med at julaften begynner klokka fem. Julaften begynner i det man står opp - men såklart blir det mye venting, for pakkene venter vi med til klokka har passert fem. Det hører med.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 22:33   #24
era

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sikkert for at den stakkars jæ....n son skal lage all maten, pakke inn alle pakkene, rydde, legge fram klær, stryke, kle på og vaske hver krink og krok, og sikkert ikke har vært i seng før fire siste uka før juleaften skal ha nubbsjangs til å få det som skal være varm sammtidig, varmt og det som skal være kaldt, kaldt til riktig tid....kanskje :skingrestemme:

Gammel 25-12-10, 22:34   #25
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Julen ringes inn? Her er det noe jeg ikke har fått med meg? Hva er det?

Som nærmeste nabo med kirka kan jeg fortelle deg at kl 17 julaften, ringer kirkeklokkene fem minutter med kiming, fem minutter pause i en time. Det er litt ekstra stas å sitte ved middagsbordet og innta julemiddagen mens vi hører kirkeklokkene - og vi kan ønske hverandre god jul.

Julaften blir vel ikke "røddag" heller før kl 17?

Gammel 25-12-10, 22:40   #26
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi spiser frokost hos svigermor kl 10-11 på julaften så vi er der noen timer før vi drar ned til mamma(svigermor er hos sine foreldre og har bare en gang feiret jul med svigermor og svigerfar og det var turbos andre jul, men vi gidder ikke drasse med oss alt til manns besteforledre som er 80 og bare mas og kjas)

Vi spiser kl 15 hos mamma(gjort det siden turbo var 2 år) Så drar vi hjem etter det, og stopper på grava til svigerfar og tenner lys.
Så kommer mamma og pappa opp til oss og vi åpner pakker fra kl 18 ca.+/-
Spiser kaker og sånt under gave åpning.
Har fungert utmerket.
For da er i hjemme å slipper å dra noen steder

Vi spiser aldri grøt på julaften.Og ikke har vi nisse heller. Nissen "tryller"gavene til oss natt til julaften

Mann har fri julaften og jeg har til nå vært enten student eller jobbet der man har stengt julaften

Når jeg var lita spiste vi middag etter gaveåpning. Sånn kl 19-20 og det var PYTON

Gammel 25-12-10, 22:41   #27
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

17 er et fint klokkeslett for oss. Rolig morgen for langsomme B-mennesker, julemiddag som tar til å tilberede, en tur innom kirkegården for å tenne lys og legge ned krans ... Tror ikke vi satte oss til bords før nærmere halv seks denne gangen.

Og jeg har det vel med meg hjemmefra - at man starter julefeiringa når jula ringes inn. Klokka 17. Og jeg tror ikke ungene har vondt av en dag i året da ting ikke må skje med én gang.

Gammel 25-12-10, 22:48   #28
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Vi skulle starte med middagen kl 15 i år..men ble litt forsinket , så startet kl 16. Jeg synes også det er godt å starte litt tidligere på julaften, slik at vi får mest ut av dagen og julekvelden.

Gammel 25-12-10, 22:52   #29
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi pynter osd og spiser i tretiden. Middag og dessert. Så blir det gaver etterpå. Ungene er små og for oss er det et vesentlig poeng at de skal få tid til å leke med presanger før de skal legge seg. Jeg har trøtte barn. Jeg har aldri hlrt hverken kirkeklokker eller sølvgutter på julaften.

Gammel 25-12-10, 23:14   #30
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er kl. 17 julen ringes inn, så det er vel derfor mange begynner da. Etter vi fikk unger har vi startet i 16-tiden med selskapligheter. I år fikk vi ikke spist før kl. 16.30. Så er det dessert, gå rundt juletreet, nissen kommer og gaveutdeing, pakker opp gaver og til slutt kaffe og kaker. Nå har ungene blitt så store at de holder litt ut selv om det blir sent.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:38   #31
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

kl 17 julaften, ringer kirkeklokkene fem minutter med kiming, fem minutter pause i en time.

Hææ, gjør det? Det har jeg aldri hørt om før. Er det sånn overalt? Har alltid hørt at "julen ringes inn kl 17", men aldri lagt noe i det, som at det virkelig ringer noe, akkurat da.

Vi spiste kl 16, tok gavene før desserten, og var ferdige med det meste kl 18. Før det hadde vi planlagt å ta en skitur hele familien, men det utgikk pga for mange minusgrader. Vi hadde tre ulike besøk på formiddagen, den ene ble tilfeldigvis med på julegrøten kl 12, og ellers ble det litt "nei, vi skal IKKE åpne pakker enda, ta deg litt sjokolade og se på tv mens mamma stryker duken", noe jeg håper vi kan slippe et annet år.

Gammel 25-12-10, 23:40   #32
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Her spiste vi middag kl 15.30, og var ferdige med middag dessert og pakker kl 18.00.

Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:40   #33
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Julen ringes inn her i byen også. Vi er også så heldige at vi hører kirkeklokker hjemme hos oss. Nydelig!

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 23:43   #34
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man gjør vel som man vil, men for mange er julaften arbeidsdag, i hvertfall frem til kl 12. Så er man hjemme kl 13, man skal i kirken og før man får satt seg til bords er klokka minst 17. Jeg er vant til at det er sånn, og jeg synes det er fint sånn. Ventetiden for barna er på et vis fin den også, de gleder seg, får litt godis, får se juleprogrammene på tv og får ofte åpne en pakke for å korte ventetiden.

Gammel 25-12-10, 23:53   #35
Anuk

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er juleaften, dvs fra gammelt av begynte faktisk ikke jula før kvelden kom, altså i de tider det ble mørkt. Da var det først gustjeneste, så ringtes jula inn og så spiste man aftens. (ikke middag)

Da jeg var liten holdt modern på den gamle skikken. Fullt kaos, med pynting og matlaging helt til roen senket seg når det ble kveld. Og for sikkerhets skyld var hun vokst opp på gård også og vant med å spise når de var ferdig med kveldsstellet i fjøset. Så vi har pleid å spise i 19 tida (tidligst...)

Jeg syntes det var helt dustete å starte så seint, spesielt med barn til stede. De første par åra sovna Snuppa under middagen... Så etter at vi begynte å feire jul hjemme, var det noe jeg skulle forandre på. (i år greide jeg å bli ferdig med middagen til 17:30 - ny rekord!)

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-10, 00:29   #36
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Når ringes jo ikke julen inn før klokka 17.00 da, så julen starter jo egentlig ikke før det. For mange er jo julaften en arbeidsdag. I hvert fall er det mange som jobber fra morgenen av og frem til 12-13-tiden. Det er ikke lett å starte noe særlig tidligere enn i fire-fem-tiden på ettermiddagen da.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg ser nå at du mener julaften.
Alle kan jo feire så tidlig de vil, men om man har flere å ta hensyn til i julefeiringen sin på julaften er det greit om man får avklart om folk:
1. Har fri fra jobb. Det er nemlig ingen selvfølge siden julaften er halv arbeidsdag og det er temmelig mange som jobber fram til 12 den dagen.
2. Hvis noen ønsker å besøke kirke er det mest vanlig å ha gudstjenester etter klokka 14, nettopp fordi det er arbeidsdag for mange.

En annen ting er at julaften er "aftens"-feiring og ikke høytidsdag. Juledag er høytidsdag. Julaften er "kvelden før" og hele den norske tradisjonen med sen middag bærer preg av det. Det er det samme på nyttårsaften og St.Hansaften. Feiringen er knyttet til kvelden, mens dagen etter er "høytidsdag".

Julen ringer inn klokken 17.
Da starter helgen.
Og det har jammen vært heseblesende nok.
Jeg har jobbet i varehandelen og da hadde jeg arbeidstid til klokken 13.00
Hjem, dusje, dekke ferdig, ribbe, poteter, osv. osv.

Og dersom jeg ikke var på jobb; hente brød og fløtepudding som var bestillt på butikken, besøke farmor og farfar, besøke brodern eller få besøk av ham, tenne lys på kirkegården.
Det har hendt at vi har tatt oss tid til å gå i kirken.

Nå bruker vi tiden til å roe ned. På kirkegården å tenne lys, grøt hos tante Tone klokken tolv, hjem til tegnefilmene.
Det hender at far må avsted på jobb; enten en ødelagt varmtvannstank, en fyrkjele som har stoppet, eller en do som er tett. Det skjer alltid på juleaften.

Gammel 26-12-10, 00:37   #37
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Vi starer julefeiringen med middagen som begynner presis klokken 17 da julen ringes inn. Synes det er en finfin tradisjon.

Gammel 26-12-10, 01:35   #38
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg spurte min 8 år gamle datter i dag om hva som hadde vært finest på juleaften. Hun svarte "å gå hele dagen og se på pakkene under treet og glede seg til å pakke de opp".

Man skal ikke undervurdere et barns glede over å få lov til å vente på noe. Vi er så raske med å oppfylle ønsker og behov at barna knapt nok rekker å oppfatte at de har noe å glede seg til. Tenk for en fantastisk god følelse det er å kjenne forventningen og spenningen krible i kroppen! Vi kan da ikke frarøve våre barn denne gleden?! Jeg føler at vi er på god vei til å gjøre nettopp det. Julepynten kommer opp 1. desember, adventstida (ventetida!) hoppes bukk over og vi klarer ikke en gang la ungene få gleden av å vente på pakkene juleAFTEN! Handler dette egentlig om at ungene ikke kan vente, eller er det vi voksne som ikke klarer å vente?!

Vi spiser middag kl 17 når jula ringes inn og kommer til å fortsette med det. Gavene åpnes ved 18-18.30 tida og det fungerer aldeles fint. Når barna var mindre, sov de en ekstra dupp på dagtid. Nå er de 5 og 8 år gamle og klarer fint å være våkne til både ni og ti om kvelden. I går kveld lekte de med gavene sine et par timers tid før de lykkelig iførte seg nye pysjamaser (som mor hadde vært forutseende nok til å vaske før de ble pakket inn) og la seg - med favorittgaven på nattbordet. Og høydepunktet - til tross for mange fine gaver - var altså å glede seg til å åpne pakkene. Det skal jeg huske på neste gang jeg tenker jeg skal være snill og skåne ungene mine mot den kjedelige ventinga.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-10, 01:56   #39
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Det er jo også tradisjon med både grøt kl tolv og kirkebesøk før middag så denne ser jeg ikke.

Ditto her. Jeg sliter med å rekke å ha klar middagen til kl 17, så noe tidligere er uaktuelt. Man må jo ha med 3 nøtter til Askepott og Reisen til julestjernen i tillegg til grøt med mandel og kirken.

Gammel 26-12-10, 10:52   #40
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi spiser middag i 16-17 tida. Før det har vi nå ting vi skal gjøre. Står ikke opp så tidlig, har aldri kommet helt i mål med ting, tar dagen litt som den kommer. Vi innretter oss ikke etter noen. Denne jula la minstemor seg først og det var rundt 22.30 om kvelden, så dagen ble lang nok uansett. Eldstemor la seg 2.30 sammen med meg faktisk. Hun skulle få lov til å være oppe så lenge hun ville den dagen. Vi spiste da frokost i 11-12 tida, og de fikk åpne 2-3 gaver før vi satte i gang på ordentlig om kvelden. Synes det er bedre at de faktisk får til til å se på noen leker og bruke tid på dem, enn å åpne alt i full fart. Var vel ferdig med pakker 20.30. Men kvelden var i så måte enda ung hos oss.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:16.