|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Harry Potter
Jeg har skjønt det da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Harry PotterDet er en god del som er utelatt fra f.eks Goblet of fire.
![]() |
#4 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Harry PotterSefølgelig går du glipp av noe! Du går glipp av gleden av å lese disse fantastiske bøkene, sette fantasien i gang oppi hjernen og drømme seg vekk. I tillegg til en del detaljer og alt som skjer som ikke er "så viktig" i forhold til ufallet av filmen. Det skjer ting hele tiden i bøkene og bare det aller viktigeste kommer med i filmene. Spesielt side bok nr 4 fek er 3 ganger større enn bok nr 1. mens filmene er like lange. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
![]() Sv: Harry PotterTja, det kan godt hende jeg leser bøkene etterhvert. Men jeg vil lese dem på engelsk, da jeg er generelt skeptisk til norske oversettelser av slike verk (ser filmene med ingen, evt. engelske subtitles). Å evt. lese disse mursteinene på engelsk tar ihvertfall for meg en del mer tid enn norsk, og den tiden har jeg ikke per idag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Øyboer
![]() Sv: Harry PotterHarry potter er de eneste bøkene jeg har lest lett på engelsk. det er jo bøker som er skrevet for barn og ungdom. Men de er faktisk veldig godt oversatt. Har lest begge språk og synest ikke de er kjempemye bedre på engelsk.. de kommer bare lenge før sån at min utolmodie sjel får litt fred. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Harry Potter
Ja du må absolutt lese dem på engelsk! Men de er utrolig lett leste altså, er jo skrevet for barn, de er unnagjort på null komma niks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
har tatt seg sammen
|
Du bør ikke la deg avskrekke av at bøkene er på engelsk. Nå har vi kanskje ulik språkforståelse og trening, men for meg er det gjerne lettere å lese enkelte engelske bøker enn å se filmen uten tekst. Husk at Harry Potter er barnebøker, om enn underholdende for voksne. De har et enkelt språk, og om du ikke skjønner hvert eneste ord så forstår du nok meningen i de aller fleste setningene og avsnittene.
![]() |
#9 |
![]() Sv: Harry PotterSkal jeg lese bøkene, kommer jeg nok ikke til å lese de som hører til filmene jeg allerede har sett. Ihvertfall ikke i denne omgang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Passiv
![]() Re: Sv: Harry PotterDet er den beste boka! (imho) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Boka er veldig bra ja, veldig dyster. Jeg liker best den sjette til nå. Men jeg ville nok faktisk begynt på bok nr 1, selv om du har filmene friskt i minne altså, for du har nok gått glipp av en god del handling ved å kun se filmene, spesielt nr. 4. Jeg begynte på bøkene rett etter å ha sett den tredje filmen, og jeg er sjeleglad for at jeg valgte å begynne på bok nr. 1, for jeg ble overrasket over hvor mye som ikke var med i filmene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Jamen kjære vene - bøkene er jo ENORME, jeg hadde måttet ta ut et par ukers ferie for å komme gjennom dem alle før neste film! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Harry PotterÅnei du, du blir så hekta at du leser dem ut på en to tre, iallefall de første som jo er så tynne. De tre første er jo ikke tykke i det hele tatt? Jeg er IKKE noen lesehest, men jeg leste ut alle bøkene på ei uke, og da leste jeg hovedsakelig på senga. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
![]() Sv: Harry PotterBurde jeg forresten ha fått med meg hva horcrux er, etter å ha sett de første fire filmene? Har sett dette ordet i noen sammenhenger nå, men ikke skjønt hva det er snakk om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Nymotens gammeldags
Er ikke det de gjenstandene Voldemort har en bit av "sjela" si i? Altså, om man ødelegger et Horcrux så ødelegger man en del av Voldemort, og om alle Horcruxene blir ødelagt så dør han? Jeg er ikke sikker, for det heter nok noe annet i de norske bøkene, som er de jeg har lest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Ja, jeg har forsåvidt forstått at det var noe i den gata. Men etter å ha lest en del HP-diskusjoner som sagt, så fikk jeg følelsen av å ha gått glipp av veldig mye - kanskje ikke store, viktige ting, men detaljer som er med på å skape et mer fullstendig bilde. Lettpåvirket som jeg er, har jeg nå bestilt alle bøkene |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Passiv
![]() Re: Sv: Harry Potter
Fra wikipedia; |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Protonterapeut
|
![]() |
#19 |
![]() Sv: Harry PotterTakk lil'c, nå ble jeg mye klokere! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Harry PotterApropos barnebøker, det er vel kun de 3-4 første som egentlig kan klassifiseres som barnebøker? Bøkene blir jo tyngre, tykkere og mer dystre etterhvert som Harry blir eldre, og jeg ville IALLFALL ikke latt et barn lese eller se OoTP eller HBP. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|