|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?
Hvorfor får vi intoleranse mot vanlig ernæring, egentlig?
|
|
|
#2 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Og Blå skal ha stor takk
Ingen veit. Noko har gått galt hos jenta vår. Når det er sagt - frå naturen sin side, i hin hårde dagar, åt ikkje mennesket dei enorme mengdene kornprodukt som vi et i dag. Ikkje drakk vi melk heller. Kanskje er det litt unaturlig for oss å ete/drikke såpass store mengder av det, og hos enkelte tippar det over? Når det gjeld cøliaki har enkelte lurt på om det at brød nå blir tilsatt EKSTRA gluten (for å bli store og fine), gjer at fleire får cøliaki i dag enn på 60-talet. Og så høyrer det sjølvsagt med at matallergiar har vore underdiagnostisert. Blei vel berre kalla "nervøs mage". |
|
|
|
|
|
#3 |
|
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Har aldri brukt ordet spesial om noe mat, er ikke vant til å høre det rundt meg heller. Eksempel; i ett bryllup jeg var i var det noen som ikke tålte gluten og noen som ikke tålte melk. Det stod da enkelt skilt ved hver kake; "melkefri" "glutenfri" osv. Alle forsynte seg av alle kakene, ikke noe spesial, bare opplysning så de som ikke tålte noe enkelt kunne finne frem.
|
|
|
#4 |
|
-
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() |
Linker til forskning: |
|
|
|
|
|
#5 |
|
By the Sea
|
..du tenker at det ble sagt i betydningen "denne kaka er ikke god"? Hvorfor tenker du det? Ofte er det mer hensiktsmessig å ta på seg godviljebrillene - jeg føler meg sikker på at det ble sagt til opplysning, punktum.
|
|
|
#6 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Jeg skjønner godt hva trådstarter mener og prøver å leve etter det selv. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Det er jo spesialmat. Jeg skjønner behovet for å skli inn i mengden, men folk gjør det i bunn og grunn for å være greie. De prøver så godt de kan. Og "spesialmat" betyr ikke smittefarlig eller noe annet, det burde være et rimelig nøytralt uttrykk når man kanskje ikke engang husker faguttrykket for hva den maten inneholder eller ikke inneholder. Når man spiser sammen få personer, er det kanskje logisk å lage samme mat til alle. Jeg prøver i hvertfall det. Men når det blir veldig mange, har man kanskje noe spesielt man ønsker å servere. Og uten trening er det ikke så enkelt å endre hele menyen, så da lager man kanskje spesialutgaver av det som betyr noe. Ikke for å stigmatisere, men for å tilrettelegge. Det blir litt som å spørre "er det veien til handicaptoalettet" og få til svar at "nei, det der er toalettet med ekstra god plass og armlener ved doen". Jeg forstår poenget, men jeg tror man tjener mye på å tolke folk i beste mening, har de laget noe glutenfritt har de garantert vridd hjernen sin ganske skikkelig for å gjøre alle til lags.
|
|
|
#8 |
|
ASD
Medlem siden: Mar 2010
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Jeg ser begge poeng her som ejg skrev i begynnelsen. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Kan jo legge til at f.eks Toro si langpannekake er glutenfri. Dei har valgt å IKKJE merke den "glutenfri". |
|
|
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Når jeg velger hvilke kaker jeg skal smake på (og da evt ender med å ikke smake på en uten egg/melk/gluten) er det følgende 3 punkter som råder:
|
|
|
#11 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Men Blå - det krever utrolig mye av den som skal lage mat! Hva hvis personen ikke tåler egg og melk? Er det da naturlig at man dropper alt som inneholder disse tingene? For det er mange mange ting man da ikke kan få lagd. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Dårlig husmor
|
Skulle jeg ha middagsbesøk av en som ikke tålte egg og melk, så ville jeg laget en middag uten det, selvsagt. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Men hva med en konfirmasjon? Hvor det vanligvis lages masse kaker? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Curlingkone
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Jeg forstår irritasjonen jeg. Det er kjipt når folk ikke vet nok om en så kjent greie som cøliaki er, til at de klarer å skjønne at forskjellen kun er glutenet.
|
|
|
#15 |
|
Borte
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Jeg syns det er veldig greit at den som serverer gir beskjed om hva som er i maten til dem som ikke kan spise av alt. Jeg vet at det finnes allergikere som syns det er helt pyton å stå og peke på maten og spørre i detalj om hva som er i. Også liker jeg å vite om det er noe på bordet som er laget med tanke på en person som ikke kan spise alt også, slik at jeg kan ta hensyn til at det blir nok til den personen.
|
|
|
#16 |
|
Bedreviter
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Jeg trodde litt av problemet med å fjerne lappen med "glutenfri" ville være at man da kunne finne på å bruke kakespaden som er brukt i nabokaken på drn glutenfrie kaken og dermed ødelegge den? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Jo, eg forstår kva du seier Teofelia, og har også alltid tenkt at folk sjølvsagt unngår å ta av maten som er merka, av hensyn til andre. Eg trur det er første innskytelse. Men eg vil påstå at mange (men ikkje alle) I TILLEGG, ikkje vil smake, fordi dei vil tru at ei kake utan kveitemjøl, egg og melk umulig kan vere god. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Jeg skal innrømme at jeg tenker at en vanlig kake sikkert er bedre. Og har jeg valget mellom 4 kaker med hvetemel som ser kjente ut og 1 merket glutenfri, velger jeg det kjente. Men hadde det bare vært 1 eller 2 kaker, hadde jeg uten problemer tatt den med glutenfritt mel, jeg er da ikke redd for å smake. Men når det er mye å velge i er det gode sjanser for at glutenfritt utgår.
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg skjønner hva du mener Tjorven, men tenk på all den maten som man vanligvis spiser til vanlig som er glutenfri, eller melkefri - og som slett ikke er så spesiell.
Mye forskjellig, og alt er ikke like forskningsmessig bevist men det hersker hvertfall sånn nogenlunde enighet (evt. uenighet i visse tilfeller) om vondt i magen, gassdannelse, forstoppelse, blødninger og infeksjoner, tarmsykdommer, økt uro, dårlig konsentrasjon, økt svetteproduksjon, hodepine, skjelvinger, økte autistiske tendenser for de som har slike, forstyrrelser på nattesøvn, forstyrrelser i næringsopptak, utslett, kløe, osv.
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Med tommestokk i veska
Der sa du det! Det er litt sånn eg kjenner det, men samtidig må eg få sagt at vi syns det er veldig, veldig ok at nokon har kokt ei skål ris når det egentlig er pasta som er middagen. At vi alle kunne ha ete ris (og at veslebror utan cøliaki vil insistere på å få ris heller enn pasta), er forsåvidt riktig, men eg er faktisk glad for risen. Så tenker eg som så at det tar tid å oppdage at det meste av vanlig mat er glutenfri, eggefri og melkefri. |
|
|
|
![]() |
|
|