|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: "Ingen skal måtte gå hjem alene"
Jeg skulle skrive noe lurt, men Mindy har allerede skrevet det jeg tenkte å skrive. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Eklektisk
|
Jepp. Og noen måtte nok passet barna første timene etter at jeg hadde fått budskapet, mulig jeg hadde skremt dem med altfor høylytt sørging ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
heimføing
|
Dette er slikt jeg er vokst opp med. I bygda. I slekta. At noen rykker inn og gjør alt det daglige, praktiske. Vasker huset, lager mat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: "Ingen skal måtte gå hjem alene"Hadde eg mista samboeren min, hadde eg nok ønska å vera åleine med barna. Samtidig tenkjer eg at barna nok hadde ønska og hatt familie rundt seg, siden dei ikkje er så privat som eg er. Men eg ville nok ikkje hatt nokon å gråte hos. Eg gråter åleina, men toler å ha samboeren min tett rundt meg. Andre ville vært i vegen for min sorg.
![]() |
#25 |
Aktiv
Medlem siden: Jul 2010
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Ingen skal måtte gå hjem alene"Da pappa døde for et år siden i disse dager, var hele familien samlet den dagen, spiste middag sammen og var sammen hele tiden. Da kvelden kom, og vi skulle kjøre mamma hjem, spurte jeg om jeg skullle bli med henne inn og overnatte. Nei, nå har jeg lyst til å være alene og gråte i fred, var svaret. Men kom gjerne til frokost i morgen! Det syns jeg var en greit sagt, hun ville ha oss der, men var heller ikke redd for å si at hun ville være alene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Ingen skal måtte gå hjem alene"Ingen skal MÅTTE gå hjem alene, da vil tapet være ekstra tungt.
![]() |
#27 |
Skal rømme
|
![]() Sv: "Ingen skal måtte gå hjem alene"Jeg tror nok også jeg ville ha vært en god del alene. Men utsagnet er jo "Ingen skal måtte", og ikke "Ingen må". Jeg vet ikke hva verbformen "skal måtte" heter, men i den ligger det jo at ingen MÅ gå alene hjem hvis de ikke har lyst. Hvis de har lyst til å gå hjem alene så er det jo en annen sak. Jeg syns det er en fin ting hvis Ingen skal måtte gå hjem alene. Men alle kan.
![]() |
#28 |
anglofil
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Signerer. Det høres fælt ut men jeg orker ikke "medlidenhet" eller "godhet" i vanskelige og tunge tider, det blir bare så fryktelig slitsomt og forholde seg til selv om jeg selvfølgelig vet det er godt ment osv osv.
![]() |
#29 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Ingen skal måtte gå hjem alene"Det spørs vel hva som skjer og hvilken relasjon du har til den som dør og hvordan du er som person.
![]() |
#30 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: "Ingen skal måtte gå hjem alene"Jeg tenker at praktisk hjelp for å planlegge f.eks. begravelse ikke er ensbetydende med at noe må være hos meg, bo hos meg, være der hele tiden. Jeg hadde ville bo alene med barna, gjerne ha besøk som ordner med middag og viser sin sorg og støtte ved å dele minner osv. (jeg tror på ingen måte at jeg er den eneste som sitter med sorgen), men for at jeg skal kunne sørge ordentlig, være meg selv og ikke føle ansvar for gjestene mine, må jeg være alene alene, eller med barn/mann, så gjestene bør gå hjem etter en stund.
![]() |
#31 |
maler
|
Jeg er enig med deg her. Men det er vel ikke det man mener heller når man sier at ingen skal måtte gå hjem alene? Det er vel mer å ikke bli etterlatt i tomhet og ensomhet. Det er veldig få mennesker som kan flytte inn hos meg og overta huset slik at de i praksis ikke er gjester, men til hjelp. Det måtte være en av disse som kom i såfall, alle andre ville jeg foretrukket praktisk hjelp og kortere besøk fra.
![]() |
#32 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: "Ingen skal måtte gå hjem alene"Jeg syns det er vanskelig å si helt bombastisk hvordan jeg kommer til å reagere. Jeg er en veldig åpen person som liker å snakke om problemer og alt mulig. Men samtidig så reagerte jeg med å ikke ville snakke når bestemora mi døde uka før jeg fylte 16. Når folk kom bort for å kondolere i begravelsen gikk jeg, jeg ville ikke snakke om det eller med noen.
![]() |
#34 |
Passiv
|
![]() Sv: "Ingen skal måtte gå hjem alene"Hvis noen hadde forsøkt å flytte inn hos meg eller dytte seg på meg i en krisesituasjon tror jeg at jeg vil bli skummel. Rett og slett. Jeg er ekstremt privat på min måte og takler svært dårlig intimsoneinvadering. |
![]() |
![]() |
#35 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: "Ingen skal måtte gå hjem alene"Jeg tolker det også slik at man skal kunne ha et valg på om man vil være alene eller ikke. Ønsker man noen hos seg så skal man få det.
![]() |
#36 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Ingen skal måtte gå hjem alene"Når jeg tenker på at "ingen skal måtte gå hjem alene" så tenker jeg virkelig alene. Å ha med svigermor hjem når man har mistet sin far, og man har sin egen familie som også er der, det blir i mine øyne helt unødvendig. Min nærmeste familie, som jeg lever med til daglig, er jo de som best er sammen med meg i en krisesituasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: "Ingen skal måtte gå hjem alene"For meg ville det vært stor forskjell på å både ha svigermor og mine foreldre i hus (evt flere), og det å vite at feks søstrene mine eller ei god venninne er der. De hadde ikke trengt sitte oppå meg liksom. Men kanskje ville det vært lurt å ha noen i nærheten, særlig om noe feks hadde skjedd min mann og jeg var alene med barna i den situasjonen. Ikke bare pga meg, men også pga barna tenker jeg.
![]() |
|
|