Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Må brødene i langpanna ligge tett?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-07, 23:00   #21
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må brødene i langpanna ligge tett?

Og hvor lenge elter du?

Gammel 24-02-07, 23:02   #22
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Blander dere forresten det tørre først, eller heller dere mel oppi vannet? Jeg har liksom alltid hørt - alt det tørre først og så vann. Jeg tar alltid litt for mye vann, for det er lettere å spe på med mel enn med vann.

Jeg tar vann oppi eltebollen, så olje, så endel av melet (havrebrød), 2 pk gjær og salt. Elter litt og fyller på med grovbakst og annet mel til det blir passe. Lar den gå en stund på ganske løs deig før jeg fyller på siste rest av mel.

Gammel 24-02-07, 23:04   #23
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

10-15 min tror jeg.

Gammel 24-02-07, 23:04   #24
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk, Zipp. Nå skal jeg pakke flatbrødene mine i poser og smyge meg inntil min mann.

Gammel 24-02-07, 23:06   #25
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Standard

Takk, Zipp. Nå skal jeg pakke flatbrødene mine i poser og smyge meg inntil min mann.

Bare hyggelig . Viktig at vannet er passe lunkent og. Bruker du tørrgjær kan det var litt varmere enn håndledd varmt.
Sov godt

Gammel 24-02-07, 23:12   #26
linka-mor
Aquarist

linka-mor sin avatar

linka-mor er populærlinka-mor er populærlinka-mor er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Etter at jeg begynte å elte de mye lenger blir mine bedre. Hever ca en time første gang og tre kvarter ca andre gang. Setter de forsiktig i ovnen. Pensler ikke. Bruker havre i, blir så saftig og godt. Har også i olje og salt. 2 pk gjær på 12 dl vann.

Jeg syns også brødene blir finere etter at jeg begynte med eltemaskin og arbeider deigen skikkelig godt. En 10-15 minutter som du sier

Jeg har i alt det tørre først da. Vet ikke om det har noen som helst betydning for resultatet. Og god etterheving, men ikke FOR god, da detter de sammen i ovnen....kanskje en 3 kvarters heving?

linka-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 23:14   #27
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Bare hyggelig . Viktig at vannet er passe lunkent og. Bruker du tørrgjær kan det var litt varmere enn håndledd varmt.
Sov godt

Hun skal ikke sove, hun skal entre en arena hvor hun lykkes bedre.

Spøk til side; hele brødbakehistorien til Myrsnipa minner om min egen ferd frem mot vellykka brød. Endelig, i en alder av ca 38, fikk jeg det til. Jeg tror det er oppskriften jeg bruker nå som gjør at brødene hever seg, og at de ikke lenger faller sammen under steking.

Huff, ja. Jeg husker de tidene da vi måtte ha tolv skiver hver i matpakken.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 23:41   #28
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Mannen fikk boka "om mel og menn" i gave for noen år siden. Hos noen andre enn meg. Etter det har han stått for brødbakingen her i huset. Jeg aner ikke hvordan han gjør det, men han disker opp med lekre, perfekt hevede brød flere ganger i uka. Grove og fine. Med pesto, chilli, hvitløk.. Jeg vet at han pleier ha de inne ti minutter på høyere temperatur før han skrur den ned litt. Kan høre om han har noen spesiell oppskrift han følger snippa. Han har i allefall lært det fra scratch ved å lese i den boka. Den forklarer visstnok brødbaking på et vitenskapelig nivå .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 23:45   #29
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Og hvor lenge elter du?

Den forrige eltemaskinenmin tok 15 min. Det nye tar 5. Det er forskjell på merkene.

Gammel 25-02-07, 09:59   #30
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Hun skal ikke sove, hun skal entre en arena hvor hun lykkes bedre.

Regnet med hun skulle sove etterhvert da

Gammel 25-02-07, 10:35   #31
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Her var det mange fine tips. Vi er flere i denne frustrasjonen. Ferdigbrød smaker pjuk, brødene i brødbakemaskinen vi har smaker gjær. Har endt opp å lkjøpe hos baker - next best.
Kanskje jeg skal gi brødbakingen en ny sjanse igjen

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 14:05   #32
Hunter
Matentusiast

Hunter sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hunter har et hav av muligheter foran seg
Standard

Får komme med et tips når det gjelder brødbaking.

Jeg elter deigen i 15min med vann og ca 80% av melmengen som man skal bruke. All grovemelet du skal bruke må has i med en gang. Slik at mesteparten av glutenet i melet blir banket ut.
Så tilsetter jeg gjær og resten av melet og elter den ca 5 min. Da får man en perfekt deig.

Gammel 02-03-07, 14:18   #33
Katrin
Superaktiv

Katrin sin avatar

Hvor: Follo
Katrin er litt kulKatrin er litt kulKatrin er litt kul
Standard

Du er søt du Myrsnipa - jeg beundrer ditt mot. Du er garantert en helt suveren husmor!

Katrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 14:52   #34
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katrin, her.

Du er søt du Myrsnipa - jeg beundrer ditt mot. Du er garantert en helt suveren husmor!

Uff, nei. Jeg er elendig. Har vaskehjelp og vet ikke alltid engang hvor støvsugeren er...
Men jeg lager hjemmelaget karamellpudding, surkål og brød!

Gammel 02-03-07, 15:05   #35
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brødene, ja. Ikke brødrene.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:46.