|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ulykker og kjørekultur
Joda, det kan jo sees sånn også, men en ulykke som dette kan skje i lav hastighet også.
|
|
|
#2 |
|
Ringskrømt
|
En ulykke kan selvfølgelig skje i lav hastighet også, men da med bedre odds for menneskene som er involverte.
|
|
|
#3 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Ulykker og kjørekulturKlart det ikke er irrelevant, det har jeg ikke påstått heller. Poenget mitt er at man skal tilpasse farten etter forholdene, om det nå betyr lavere fart pga føre eller dårlige veiforhold.
|
|
|
#4 |
|
Ekvilist
|
Sv: Ulykker og kjørekulturJeg synes forsåvidt temaet er interessant, jeg har flere ganger reagert på at hele mediakorpset og befolkningen synes å være i harnisk fordi en motorsyklist har vært uheldig å komme borti en dump i siden av veien eller noe sånt. Men jeg liker ikke å ta en slik diskusjon knyttet til denne konkrete og tragiske ulykken. Jeg har heller ingen kompetanse til å mene noe om hvilke veier som er spesielt farlige og forsømte, og hvilke som ikke er det.
|
|
|
#5 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Enig i denne, dette synes jeg vi kan diskutere uten å måtte ta opp en så nær ulykke i sammenhengen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Det er jo ingen som argumenterer mot god kjøring noe sted? Poenget er at i tillegg er veibanen enkelte steder disponert for å lettere generere ulykker. På grunn av at folks kjøremønster endrer seg som følge av veiens utformin. For eksempel dannes det lettere køer foran tunneler fordi nesten samtlige bilister ubevisst slipper gasspedalen foran en tunnelmunning. Det å lage trygge veier som tar hensyn til alle mulige ubevisste handlinger man gjør i trafikken i tillegg til god kjøreopplæring og gode holdninger er en vesentlig sikkerhetsfaktor. |
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Ulykker og kjørekulturJeg kjenner denne veistrekningen godt. Veien er ikke dårlig, men Lavangsdalen er lang, stappmørk (så rasfarlig at det ikke kan bo noen der) og i tillegg tungt trafikkert, som den eneste innfartsåren til Tromsø. |
|
|
|
#9 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Ulykker og kjørekulturJeg vil tro at en kombinasjon av dårlige veier og grisekjøring er skyld i endel av ulykkene og jeg snakker da ikke om noen spesielle ulykker.
|
|
|
#10 |
|
Borte
|
Sv: Ulykker og kjørekulturKjørevaner og ulykker henger jo veldig tett sammen da. Det er jo ikke helt tilfeldig hvem som skaper farlige situasjoner i trafikken. Klart det blir tryggere om veiene faktisk passer til den mengden trafikk som kjører der, men det hadde hjulpet om de farlige sjåførene tok seg en bolle og innså at det ikke er helt trygt å kjøre bil selv om man i egne øyne er verdens mest habile sjåfør.
|
|
|
#11 |
|
Hjuleglede
Sv: Ulykker og kjørekulturMin erfaring er at de som selv mener de er langt over snittet gode til å kjøre bil ofte er de som skaper de farligste situasjonene. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ulykker og kjørekulturNoe som er spesielt med denne veien er at det er autovern på begge sider. Bussen i denne ulykken forsøkte å unngå bilen som kom i mot ved å kjøre ut. Noe som resulterte i at bussen kjørte i autovernet og ble kastet ut i vegbanen igjen og snurret rundt. Dermed kjørte en minibuss rett i siden på bussen. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Epikur
|
Sv: Ulykker og kjørekulturJeg har nettopp tatt lappen og de holdningene jeg møtte blant de fjortisene som tok lappen samtidig som meg var nok til å skremme vettet av en gammel dame som meg.
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Det er korrekt. Som EA over antyder er det mye hasardiøs forbikjøring. Men også det koker ned til modenhet bak rattet og respekt for andre på veiene. Bak hver slik forbikjøringsulykke ligger det en stor trafikksynder og ett offer som får vedkommende i fleisen.
|
![]() |
|
|