Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Englevakt

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-11, 15:11   #21
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Englevakt

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi har "Salme 91,11" som veggord, så "englevakt" fungerer veldig bra for meg. Men det gjør "griseflaks" også, uten at griser betyr mer for meg enn resten av faunaen.

Og kva står der?

Gammel 20-01-11, 15:54   #22
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Og kva står der?

For han skal gi sine engler befaling
om å bevare deg på alle dine veier.

Jeg tror forøvrig på englevakt, så jeg syns det er på sin rett å bruke det i enkelte situasjoner.

Gammel 20-01-11, 16:03   #23
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker ikke englevakt selv, men reagerer nok ikke spesielt om andre bruker det.

Jeg ville brukt ord som flaks, griseflaks, heldig etc.

Men jeg tenker faktisk litt på den andre siden av ordet jeg da. Hva om hun faktisk hadde fått jernrøret gjennom hodet og dødd, var hun da ikke verdig englevakt?

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 16:13   #24
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Englevakt, griseflaks og lampedrita, jeg kan si det men skriver det ikke.

Uups, nå gjorde jeg det visst.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 16:13   #25
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

She puts the flaks in uflaks.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 16:45   #26
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er med Zoë.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 17:02   #27
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kalte ungene mine prinsesser selv om jeg er hysterisk antiroyalist og repubikaner.

Englevakt er et utrykk, ikke en trosbekjenning.

Sist redigert av Miss Norway : 20-01-11 kl 17:07.
Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 17:08   #28
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Englevakt, griseflaks og lampedrita, jeg kan si det men skriver det ikke.

Uups, nå gjorde jeg det visst.

Lampedrita?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 17:09   #29
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Er det sånn at vi må saumfare hvert ord i bruker i frykt for at det er et element i det vil stiller oss uforstående/skeptisk til?

Takk. Jeg tenkte nettopp det du skriver her da jeg åpnet tråden - tippet det var en flisespikkende "dette er upresis spåkbruk"-vinkling (som det i og for seg ikke er noe som helst galt med i flisespikkingsforumet, men likevel).

Jeg har ingen problemer med at folk bruker uttrykket, og skjønner godt hva som menes.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 17:17   #30
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Lampedrita?

Gammel 20-01-11, 17:23   #31
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Er det sånn at vi må saumfare hvert ord i bruker i frykt for at det er et element i det vil stiller oss uforstående/skeptisk til?

Vel, man må jo øyensynlig gjøre det når man legger ut nye tråder for tiden?

Gammel 20-01-11, 17:24   #32
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lampedrita!

Aldri hørt det før. Svingstang, derimot.

Gammel 20-01-11, 17:25   #33
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

I see

Jeg kaller det lørdag.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 17:29   #34
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Om man skulle fjernet alle "tåpelige" ord og uttrykk og kun holdt seg til ordknappe, saklige beskrivelser hadde det blitt et fattig og kjedelig språk.

Det er jeg virkelig ikke enig i. En ting er å bruke forskjellige synonyme uttrykk, en helt annen ting er å bruke begrep som ikke nødvendigvis har noe med sammenhengen å gjøre. Det går an å ha et variert språk uten å slenge rundt seg med floskler. Aviser burde hvertfall passe seg for slike begreper, mener nå jeg.

Når det er sagt så er ikke englevakt et uttrykk jeg reagerer på, det er bare unaturlig for meg å bruke. Derimot reagerer jeg voldsomt når noen sier f.eks at "prosjektet var dødfødt" eller lignende. Det synes jeg er et utrolig fælt uttrykk.

Gammel 20-01-11, 17:32   #35
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

I see

Jeg kaller det lørdag.

Sitat:

Or what Charlie Sheen would call it... breakfast.

Gammel 20-01-11, 18:16   #36
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lampedrita er muligens et noe lokalt uttrykk.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 18:34   #37
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Det er jeg virkelig ikke enig i. En ting er å bruke forskjellige synonyme uttrykk, en helt annen ting er å bruke begrep som ikke nødvendigvis har noe med sammenhengen å gjøre. Det går an å ha et variert språk uten å slenge rundt seg med floskler. Aviser burde hvertfall passe seg for slike begreper, mener nå jeg.

Her snakker vi om to ting, vel? At aviser bør passe seg for klisjéer og floskler er jeg helt enig i. Men det ble vel referert til hva damen selv hadde sagt, eller tar jeg feil her?

Jeg diskuterer ut fra hvilke uttrykk vi tar i bruk i språket vårt - og ordtak, gamle ord og vendinger og idiomer synes jeg selvfølgelig folk fritt skal bruke.

Om jeg leste litt raskt og det er sånn at det er språket i aviser vi diskuterer, da er jeg helt enig i at en mindre flagrende og mer saklig stil er å foretrekke.

Gammel 20-01-11, 18:43   #38
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar det ikke for gitt at dama har sagt det altså, jeg har jobbet med nok journalister til å mene at slike uttrykk ofte kommer av seg selv. Sportsjournalistene er vel de jeg har mest fordommer mot, jeg dumpet en etter at han hadde skrevet "fikk hull på byllen" 37 ganger på 14 dager.

Gammel 20-01-11, 19:45   #39
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg kalte ungene mine prinsesser selv om jeg er hysterisk antiroyalist og repubikaner.

Englevakt er et utrykk, ikke en trosbekjenning.

Jeg bruker definitivt ikke ordet englevakt, det er for fjernt for meg. Jeg ser likevel at det er et helt ok uttrykk å bruke for andre.
Prinsesser, se det er noe helt annet. De finnes i følge min overbevisnig.

Sist redigert av Plipp : 20-01-11 kl 20:43. Årsak: "eglevakt" betyr kanskje noe annet?
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 19:49   #40
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg kunne funnet på å bruke ordet "englevakt," selv om jeg ikke kan komme på noen anledning hvor jeg faktisk har gjort det.

Og jeg sier som Zoë - skulle vi droppet alle ord og uttrykk bare fordi de høres dumme ut, ville vi stå igjen med et veldig nakent språk til slutt.

Og ja, jeg er helt enig i at aviser bør unngå de verste flosklene, og jeg får litt småmark av enkelte overskrifter VG stiller med til tider, men om dama sjøl sier hun har hatt englevakt, må hun vel få lov å siteres på det?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:53.