Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Maria Amelie uttransporteres i dag

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-11, 13:45   #21
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Maria Amelie uttransporteres i dag

Det er rart at noe riktig kan føles så feil.
Det er klart hun skulle sened ut på lik linje med alle andre i hennes situasjon.
Men, de skulle sluppet å havne i den situasjonen.
Jeg håper denne saken virkelig får de til å endre reglene, for alle....

Reglene bør endres for de som kommer hit med foreldrene sine, de bør få sin sak behandlet når de fyller 18 år.
Det bør bli regelendringer for de som er her i x-antall år, mange i påvente av at saken deres skal ferdigbehandles. Etter flere år i landet bør de faktisk få bli.

Gammel 24-01-11, 13:45   #22
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes generelt at man bør sleppe litt på det at de som har vokst opp i landet skal få være her.

Og så synes jeg moralsk sett at asylsøkere skal innrømmes den moralske retten til å prøve å leve et godt liv.

Det er en ting at f.eks Maria Amelie har vært her ulovlig. Men man kan ikke sidestille det at hun som 18-åring, som har fått hørt av foreldrene hele oppveksten at om hun drar tilbake til Russland så blir hun kidnappet eller drept, IKKE pakket sammen tingene sine og dro frivillig tilbake, med kriminalitet?

Det er direkte umoralsk, fornedrende, menneskefiendtlig å i det hele tatt tenke og mene at hun har gjort noe kriminelt for det, da setter man krav til andre som man overhodet ikke hadde kommet til å oppfylle selv. Jeg ser glatt at det er et problem med mindreårige asylsøkere, men man skal innrømme dem moralsk rett til å gjøre sitt beste for å kunne ha et godt liv.

Det er en av de tingene som er bra med den amerikanske grunnloven, at det er nedfelt som en egen rettighet,

Sitat:

We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness.

Gammel 24-01-11, 13:58   #23
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er en ting at f.eks Maria Amelie har vært her ulovlig. Men man kan ikke sidestille det at hun som 18-åring, som har fått hørt av foreldrene hele oppveksten at om hun drar tilbake til Russland så blir hun kidnappet eller drept, IKKE pakket sammen tingene sine og dro frivillig tilbake, med kriminalitet?

Det er direkte umoralsk, fornedrende, menneskefiendtlig å i det hele tatt tenke og mene at hun har gjort noe kriminelt for det, da setter man krav til andre som man overhodet ikke hadde kommet til å oppfylle selv. Jeg ser glatt at det er et problem med mindreårige asylsøkere, men man skal innrømme dem moralsk rett til å gjøre sitt beste for å kunne ha et godt liv.

Hør, hør! Og til Fnattens siste innlegg også.

Gammel 24-01-11, 14:03   #24
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Og ja, denne saken har fått fram andre saker som ellers hadde vært vanskelig å få fram.

Nei, dette stemmer foreløbig ikke... Men ja, jeg håper at vi i Norge kommer dithen. Akkurat DET tror jeg Maria Amelie bryr seg katten om akkurat nå. Med rette.

Jeg er ikke HELT overbevist om at hun kommer til å engasjere seg veldig sterkt i andres saker når hennes sak er ordnet (ja, for det tror jeg faktisk den blir), men man kan jo håpe at et eller annet politisk parti hyrer henne som rådgiver i asyl-og innvandringspolitiske spørsmål. Hun har jo erfaring.

Gammel 24-01-11, 14:07   #25
Slettet bruker
Passiv

Standard

Fnatten - jeg har min andel fakkeltog på baken, så jeg skjemmes ikke over å ikke omsette engasjement i praksis. Jeg har flere tiår med tendens til å gå i tog eller argumentere eller på andre vis prøve å få frem det jeg tror er riktig.

Det jeg virkelig ønsker er å få vite mer om hva som har skjedd med feks barnefamiliene vi sender hit og dit. Jeg skulle ønske media kunne lage noen kjempeoppslag på hva som skjer når de går av et fly i Afghanistan med tomme hender og intet annet enn utmerkede norskkunnskaper mange av dem.

Og jeg har en enorm sympati med mennesker som er på flukt. Alle sammen. Jeg bare ser ikke hva som skal gjøre Amelies sak annerledes.

Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 14:23   #26
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er trist at vi har et samfunn som gjør slikt.

Jeg synes det er rått og umenneskelig for ALLE barn av asylsøkere som bor i Norge i årevis og som blir sendt til et land de kjenner dårlig.

Jeg er helt enig med Fnatten i dette. Lovmessig har det ikke skjedd noe galt i denne saken, men etisk sett syns jeg det er på en tide med en kraftig gjennomgang av lovene som regulerer asyl her i landet.

Gammel 24-01-11, 14:35   #27
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Signerer Hattifnatten.

Gammel 24-01-11, 14:38   #28
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har forsøkt å få vite hva som har skjedd med noen afghanere jeg kjente. Jeg har ikke klart det.
Maria Amelies sak er ikke annerledes enn andres, men saken hennes har fått medieoppmerksomhet og den oppmerksomheten synes jeg vi må bruke til noe konstruktivt framfor å bare snakke om alle som har det verre og la saken renne ut i sanden.

Nettopp fordi mange har det verre bør Maria Amelie få bli. Det ville være vanskeligere å begrunne utsendelse av en afghaner om MA hadde fått bli.

Akkurat det vet jeg flere har erfart. Og akkurat det bekymrer meg forbi grensen til kvalme og angst. Jeg synes som et minimum at man må ha en sjekk etter utsending av ihvertfall familier med barn etter en stund for å se om det går bra. Gjør det ikke det må man stoppe utsendelse.

Og nettopp fordi mediesaken dreier seg om MA så er jeg stygt redd for at folk vil ende med å mene at denne utsendelsen er grei - alle utsendelser er greie - hakuna matata, ingen bekymringer.

Vi trenger virkelig, virkelig, virkelig noen saker med utsendte og hva som skjedde etterpå.

Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 14:41   #29
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

At hun nå har reist synes jeg er helt på sin plass. Så håper jeg at de får god hjelp i Moskva, slik at de er trygge, og videre at hun får søkt og godkjent arbeidstillatelse her, så hun kan komme tilbake.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 14:44   #30
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig enig med Fnatten & Esme.

Gammel 24-01-11, 14:47   #31
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser ikke mye på TV, men har de siste dagene sett at andre saker har blitt trukket fram. Senest i går var det fortellinger som gjorde sterkt inntrykk på meg på TV.
I en avis jeg leste ble en annen skjebne tatt opp. Dette var bare i går. Det var skjebner som virket mer tragiske enn skjebnen til Maria Amelie. Jeg tror ikke disse hadde fått den plassen i media hvis ikke det hadde vært for at hennes sak har satt situasjonen til de papirløse på dagsorden.

Jeg synes det er ganske drøyt av deg å synse om hvem og hva Maria Amelie bryr seg katten om og ikke.

Slike enkeltstående saker så man på TV innimellom før Amelie-saken også uten at de fikk noe særlig mer mediadekning av den grunn, og ikke noe særlig mer engasjement enn at man blir litt fortvilet tilskuer som tv-titter. Tviler sterkt på at den historien med den afghanske barnefamilien vi så på TV i går vil få noe særlig mer dekning enn det den fikk akkurat i går. Slike saker er pågående HVER dag i Norge.

At Maria Amelie bryr seg katten om, mente jeg mer som en tanke om at AKKURAT nå har hun helt andre ting å tenke på enn tanken på andre papirløse. Hun sitter på flyet til Moskva. Hun tenker nok mest på hva som venter henne der vil jeg anta. Det synes jeg er forståelig. Noe annet ville være veldig spesiellt.

Gammel 24-01-11, 15:03   #32
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og så synes jeg moralsk sett at asylsøkere skal innrømmes den moralske retten til å prøve å leve et godt liv.

Ja hva er det egentlig, den moralske høyhesten over "lykkejegere"?

Jeg synes det må være en vel så viktig menneskerett å kunne være trygg for at ens barn får mat, klær og utdanning, som det å fritt kunne ytre sine politiske meninger. De som risikerer forfølgelse pga meninger har et alternativ - å tie stille om meningene sine. De som ser barna sine sulte har det ikke.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 15:05   #33
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er trist at vi har et samfunn som gjør slikt.

Jeg synes det er rått og umenneskelig for ALLE barn av asylsøkere som bor i Norge i årevis og som blir sendt til et land de kjenner dårlig.

Maria Amelie vil klare seg, men jeg synes selve saken er ille.

Ja, det er ille. Og jeg tror liksom ikke det går an å forholde seg nøytralt til denne saken heller. Berørt blir man.
Jeg tror også at Maria Amelie vil klare seg, fordi hun er såpass ressurssterk og har gode kontakter og et godt nettverk virker det som.

Men vi har jo flere barn av asylsøkere, som er født her i landet, og bodd her i mange mange år. Som også blir sendt ut, eller risikerer å bli sendt ut.
Det må være fryktelig vanskelig å forholde seg til.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 15:11   #34
Elin

Elin sin avatar

Standard

Ingen gikk i fakkeltog for disse fire barna

Sendt til Kinshasa i Kongo etter 6 år i Norge

Fathia Ahmed Omar....

Jeg synes det er SVÆRT vesentlig at man ser på praksisen i andre saker. Det er nemlig svært relevant all den tid regelverket ikke er nevneverdig forandret.... Så vidt meg bekjent så sender ikke Norge tilbake til Hellas lenger etter dommen i Strasbourg, men sånn bortsett fra det så er vel ikke saken til MA mer unik eller verre. Kanskje nesten tvert i mot. I tilfellene over er menneskene sendt tilbake til land i krig og uro, en mor med sykt barn osv.
Jeg håper saken til MA vil fore til endringer i lover, regler og prosedyrer. Straks. Først da har det, etter min mening, vært hennes kamp verdt.

Gammel 24-01-11, 15:20   #35
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Det er ille at Norge sender ut dem som kom til Norge som barn. Hvordan skal Maria Amelie eller noen av de andre da de blir 18 år velge og dra tilbake til det land som deres forelder en gang har valgt og flykte fra?

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 15:22   #36
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg blir litt kvalm av argumenter som "tenk på alle de som...."
Ja tenk! Det er en del av oss som har tenkt og arbeidet med slike saker i åresvis. Vi har besøkt mindreårige vettskremte i kirkeasyl, engasjert oss i amnesty. Noen jobber frivillig på krisesentre og ser hvilken nød det kan være.
De som roper høyest "tenk på alle de som" og "hvor var fakkeltogene?" er ikke de som har jobbet med dette.

De gangene det har vært snakk om engasjement for asylbarn, har dere reagert? Har dere stilt opp? Hvis ikke synes jeg dere kan ryke og reise med argumenter som "hvor var alle fakkeltogene?" Dere laget ingen fakkeltog.

Jøssenavn.

Nei, jeg gikk ikke i fakkeltog lite lite som jeg gikk i fakkeltog for MA. Er man ikke berettiget til å mene at lover og regler skal følges, og å påpeke at haugevis av folk ser ut til å reagere særdeles inkonsekvent?

Gammel 24-01-11, 15:33   #37
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis jeg forstår flere i denne tråden korrekt, så er dere for innvandring generelt? Dvs at enhver som mener de vil få et bedre liv i Norge har rett til å komme hit og i en del tilfeller/alle tilfeller bør de få bli?

Greit nok å ha et slikt liberalt syn på innvandring, men hvor mange hundretusen har vi grunnlag for å ta imot? For skulle vi hatt et åpent regelverk ville jo folk kommet i horder. Jeg skjønte ikke helt hva man mener med at Norge burde sjekke at folk har det bra etter ankomst i landet. Hva er "bra"? Millioner lever i fattigdom i verden er fattigdom det samme som å ikke ha det bra? Eller mener dere å sjekke at de ikke er blitt fengslet for sine meninger? (Som i og for seg kan være kjekt å sjekke ut)

Hvem snakker om sultne barn vs meninger? De menneskene med de mest sultne barna har ikke penger til å komme seg til Norge.

Og når vi snakker om "barn" så bør det etter min mening selvsagt også her utvises skjønn. Barn er per definisjon enhver under 18 år. Etter mitt skjønn er det milevis forskjell på en 4-åring og en 17,5-åring.

Og USA lever jo ikke veldig bokstavelig etter grunnloven sin, med tanke på alle meksikanerne som deporteres og arresteres på grensen de forsøker å rømme usett over.

Litt overrasket over en del utsagn i denne tråden. Jeg synes det er mye fin og flott moralsk tekning, men ting skal da være praktisk gjennomførbart og konsistent også?!

Og for ordens skyld; jeg har i mange år vøært med i Amnesty, siden det ble trukket frem som et vektig moment mht om man hadde rett til å uttale seg. Jeg har tilogmed sittet i et Amnestystyre. *himle*

Gammel 24-01-11, 15:46   #38
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er ikke for innvandring generelt heller. Jeg skjønner jo at det ikke går. Men jeg skulle gjerne sett at vi gir mer hjelp og bedre hjelp der det trengs.

Jeg vet faktisk ikke hva som er svaret, kjenner jeg. :gammel og desillusjonert radikaler:

Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 15:56   #39
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hvis jeg forstår flere i denne tråden korrekt, så er dere for innvandring generelt? Dvs at enhver som mener de vil få et bedre liv i Norge har rett til å komme hit og i en del tilfeller/alle tilfeller bør de få bli?

Ja, jeg er i grunnen for at alle som har lært seg norsk mer eller mindre flytende, skaffet seg en utdannelse, kan forsørge seg selv, har (tilbud om) en jobb og generelt kan være en berikelse for landet skal få lov til å bli. :enkel:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 16:02   #40
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, jeg er i grunnen for at alle som har lært seg norsk mer eller mindre flytende, skaffet seg en utdannelse, kan forsørge seg selv, har (tilbud om) en jobb og generelt kan være en berikelse for landet skal få lov til å bli. :enkel:

Fair enough. Det vil da altså lønne seg å stikke av fra asylmottak og ligge i skjul lengst mulig - særlig hvis man i tillegg har barn under 18 år som man ønsker å gi en sjanse til å bli i landet. For hvem gidder vel å bo på mottak og dra ut når man får beskjed om det, før man har rukket å lære seg norsk?

(Selvsagt synd for analfabete gamlemor at dette kan være litt vanskelig å få til for henne, eller for 3-åringen som må bo i åresvis i skjul mens foreldrene jobber svart)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:36.