Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Maria Amelie uttransporteres i dag

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-11, 15:35   #1
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Maria Amelie uttransporteres i dag

Signerer Hattifnatten.

Gammel 24-01-11, 15:41   #2
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

At hun nå har reist synes jeg er helt på sin plass. Så håper jeg at de får god hjelp i Moskva, slik at de er trygge, og videre at hun får søkt og godkjent arbeidstillatelse her, så hun kan komme tilbake.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 16:33   #3
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis jeg forstår flere i denne tråden korrekt, så er dere for innvandring generelt? Dvs at enhver som mener de vil få et bedre liv i Norge har rett til å komme hit og i en del tilfeller/alle tilfeller bør de få bli?

Greit nok å ha et slikt liberalt syn på innvandring, men hvor mange hundretusen har vi grunnlag for å ta imot? For skulle vi hatt et åpent regelverk ville jo folk kommet i horder. Jeg skjønte ikke helt hva man mener med at Norge burde sjekke at folk har det bra etter ankomst i landet. Hva er "bra"? Millioner lever i fattigdom i verden er fattigdom det samme som å ikke ha det bra? Eller mener dere å sjekke at de ikke er blitt fengslet for sine meninger? (Som i og for seg kan være kjekt å sjekke ut)

Hvem snakker om sultne barn vs meninger? De menneskene med de mest sultne barna har ikke penger til å komme seg til Norge.

Og når vi snakker om "barn" så bør det etter min mening selvsagt også her utvises skjønn. Barn er per definisjon enhver under 18 år. Etter mitt skjønn er det milevis forskjell på en 4-åring og en 17,5-åring.

Og USA lever jo ikke veldig bokstavelig etter grunnloven sin, med tanke på alle meksikanerne som deporteres og arresteres på grensen de forsøker å rømme usett over.

Litt overrasket over en del utsagn i denne tråden. Jeg synes det er mye fin og flott moralsk tekning, men ting skal da være praktisk gjennomførbart og konsistent også?!

Og for ordens skyld; jeg har i mange år vøært med i Amnesty, siden det ble trukket frem som et vektig moment mht om man hadde rett til å uttale seg. Jeg har tilogmed sittet i et Amnestystyre. *himle*

Gammel 24-01-11, 16:56   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hvis jeg forstår flere i denne tråden korrekt, så er dere for innvandring generelt? Dvs at enhver som mener de vil få et bedre liv i Norge har rett til å komme hit og i en del tilfeller/alle tilfeller bør de få bli?

Ja, jeg er i grunnen for at alle som har lært seg norsk mer eller mindre flytende, skaffet seg en utdannelse, kan forsørge seg selv, har (tilbud om) en jobb og generelt kan være en berikelse for landet skal få lov til å bli. :enkel:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 17:02   #5
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, jeg er i grunnen for at alle som har lært seg norsk mer eller mindre flytende, skaffet seg en utdannelse, kan forsørge seg selv, har (tilbud om) en jobb og generelt kan være en berikelse for landet skal få lov til å bli. :enkel:

Fair enough. Det vil da altså lønne seg å stikke av fra asylmottak og ligge i skjul lengst mulig - særlig hvis man i tillegg har barn under 18 år som man ønsker å gi en sjanse til å bli i landet. For hvem gidder vel å bo på mottak og dra ut når man får beskjed om det, før man har rukket å lære seg norsk?

(Selvsagt synd for analfabete gamlemor at dette kan være litt vanskelig å få til for henne, eller for 3-åringen som må bo i åresvis i skjul mens foreldrene jobber svart)

Gammel 24-01-11, 21:47   #6
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Enig i dette. Men det virker som om grunntanken i asyl-/innvandringspolitikken er at alle invandrere må sees på som en byrde istedet for en ressurs. Og de som klarer å komme seg in i landet og søke opphold, blirplassert på asylmottak i årevis, på trygd, uten mulighet til å arbeide.

Gammel 24-01-11, 16:46   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er ikke for innvandring generelt heller. Jeg skjønner jo at det ikke går. Men jeg skulle gjerne sett at vi gir mer hjelp og bedre hjelp der det trengs.

Jeg vet faktisk ikke hva som er svaret, kjenner jeg. :gammel og desillusjonert radikaler:

Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 00:31   #8
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er ikke for innvandring generelt heller. Jeg skjønner jo at det ikke går. Men jeg skulle gjerne sett at vi gir mer hjelp og bedre hjelp der det trengs.

Jeg vet faktisk ikke hva som er svaret, kjenner jeg. :gammel og desillusjonert radikaler:

Ih, takk.

Gammel 25-01-11, 00:35   #9
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Her er bloggen til Maria Amelie med oppdagering fra i dag om noen skulle være interessert ....
http://mariamelie.blogspot.com/2011_01_01_archive.html

Gammel 25-01-11, 07:33   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ja, og det er vel det eneste argumentet jeg har hørt for at det faktisk skulle være en grunn for å hindre slike som MA å ta en utdannelse.

Næ - det blir for strengt igjen det og. Det er som du sier ikke noe stort problem heller. Og damen var kvalifisert så det holder såvidt jeg har skjønt. Utdannelsen gir henne bedre vilkår fremover nå uansett så det er henne vel unt altså. Men i prinsippet er det jo en eller annen som da ikke kom inn, men som kanskje kom inn året etter eller noe.

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Ih, takk.

Hm? Hva tror du egentlig at du kommenterte nå? Synes du det er et problem at man innser at absolutt alle som vil rett og slett ikke kan bo i Norge? Det er et stykke derfra til å være delvis rasist altså. Selv jeg som er gammel ultraradikaler skjønner at det ikke er plass til alle som kunne tenke seg å bo i Norge.

Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 09:45   #11
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har satt meg alt for dårlig inn i norsk asylpolitikk til at jeg kan uttale meg egentlig. Jeg bare undres av og til.

Jeg bodde i Oslo for en del år tilbake, og møtte av og til nordmenn som brummet over alle innvandrerene som "tok i fra dem jobbene". Jeg undret meg en del over dette for de jobbene det var snakk om var jobber nordmenn gjerne ikke ville ha. Renhold, renovasjon, drift av ulike restauranter, matlaging, assistentjobber på sykehus og sykehjem osv. Dette er yrkesgrupper det alltid har vært mangel på folk i, så jeg klarte ikke å se problematikken med å ta fra...

Hvor mange mennesker bor i Norge? Hvor mange er det egentlig plass til? På hjemstedet mitt bor det ca 400 mennesker i sentrum. Det er stor mangel på pleieassistenter, sykepleiere, renholdere, hjemmehjelper, leger osv i kommunen. Advokater fins ikke. Tannlegen går snart av med pensjon, det blir krise.

Ganske nettopp var det flom i Australia, noe som rammet en av Australias største byer, med TO MILLIONER innbyggere. I en by. Er det virkelig så problematisk med innvandring til Norge at vi ikke har mulighet for å ta imot noen mennesker til. Og er det nødvendig med ti ukers behandlings tid for søknad om arbeidsinnvandring når den det gjelder har et nettverk i Norge, snakker språket, har en god utdanning, kjenner landet, og har et ønske om å bidra til økt velferd for ikke bare de som bor her i dag, men også for andre som ønsker å flytte til landet.

Hva er det vi er redd for? At det etnisk norske skal forsvinne? At vi skal bli en minoritet i eget land?

Og hvorfor er det så viktig å tviholde på saksbehandlingstid. Jeg hørte på radioen i sted.... MA må bare ikke tro at hun går foran i køen... Neida. Om hun så gjorde så kanskje den saksbehandlingen hadde gitt håp også til andre som ønsker å bosette seg i det langstrakte landet vårt. Og som vi i fremtiden vil ha stort behov for når Norge består seg av flere pensjonister enn arbeidstakere.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 17:03   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er klart det er en fæl sak. Og det som er oppsiktsvekkende er at den vekker så utrolig mye mer engasjement i befolkningen enn like og vesentlig verre saker. Det er bra at vi får satt fokus på hva en utsendelse vil si for de som er involvert. At det ikke bare er snakk om kriminelle som har det helt greit der de kom fra, men redde mennesker med lang fartstid i Norge og som ikke har noe å reise tilbake til.

Samtidig kan jeg ikke se at det er noen annen mulighet enn å behandle henne etter det lovverket vi har. For hvis man hadde laget et eller annet hastevedtak på et unntak for henne er det ikke godt å si hva det hadde ført til av juridiske utfordringer i ettertid. Og vi kan virkelig ikke ha det slik at det lønner seg å gå i skjul for å sikre barna sine en fremtid i Norge. Jeg aner virkelig ikke hvordan man skulle ha laget et lovverk som både er humant nok til at vi egentlig kan leve med det, som ivaretar både de som omfattes av det og som ikke omfattes av det og som sikrer Norges behov for å begrense antallet asylsøkere.

Gammel 24-01-11, 17:15   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg lurer på om jeg skjønte noe kommunikasjonsgreier her nå. Oppfattes jeg feks slik at jeg mener at man skal gi beng i denne saken fordi det er andre som har det verre som vi heller ikke bryr oss med?

Det jeg mener er at det bør lages en sak, og den burde vært laget på et verre tilfelle. For å få frem hvilket problem en del returnerte ender i.

Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 17:18   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg lurer på om jeg skjønte noe kommunikasjonsgreier her nå. Oppfattes jeg feks slik at jeg mener at man skal gi beng i denne saken fordi det er andre som har det verre som vi heller ikke bryr oss med?

Det jeg mener er at det bør lages en sak, og den burde vært laget på et verre tilfelle. For å få frem hvilket problem en del returnerte ender i.

Jeg har ikke oppfattet deg slik i hvertfall. Og jeg mener at man fint kan kjøre frem hennes sak om den engasjerer, men jeg er veldig glad likevel for at det ikke gjøres noe hastevedtak man ikke ser omfanget av.

Gammel 24-01-11, 17:24   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også for at det ikke lages særunntak for MA. Jeg synes derimot at det burde vært mye lettere for både henne og alle andre som er i hennes situasjon å få oppholdstillatelse i Norge. Og jeg synes det er flott at det skapes blest om slike saker gjennom hennes sak nå!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 17:49   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jepp at vi har fått høre om flere saker nå er bra! Vi burde gjøre ettellerannet for å få saker etter retur også synes jeg.

Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 18:24   #17
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dama må ut av landet slik at Norge får gjort unna papirmølla si i fred. Det er jo helt latterlig, samtidig syntes jeg ikke mer synd på Maria enn alle de andre i omtrent samme situasjon. Må man ut av landet slik av vi får papirene i riktig rekkefølge, så gjelder dette også henne. Men lovgivningen er jo helt teit.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 18:39   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også for at det ikke lages særunntak for MA. Jeg synes derimot at det burde vært mye lettere for både henne og alle andre som er i hennes situasjon å få oppholdstillatelse i Norge. Og jeg synes det er flott at det skapes blest om slike saker gjennom hennes sak nå!

Jah, og ja. Og Fnatten:

En kronikk (av de veldig mange, så tilgi meg at jeg ikke husker hvem som skrev den, men den sto i det minste i Dagsavisen) skrev det svært treffende at saken om Maria Amelie ikke er viktig fordi hun er spesiell. Den er viktig fordi hun ikke er spesiell.

Sist redigert av Maverick : 24-01-11 kl 18:56.
Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 18:53   #19
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Er på linje med Pelle her kjenner jeg. Skulle så gjerne fraktet alle de som ikke har det så godt i hjemlandet sitt til Norge. Men da hadde ingen fått det godt i Norge heller. Så dermed må vi prioritere dem som har et beskyttelsesbehov - og det er jamen ikke lett å skille klinten fra hveten. Det skjærer i hjertet med mennesker som transporteres ut til et så utrolig mye dårligere liv i sitt hjemland enn her i Norge, men alternativet (Norge overflømmes) er heller ikke mye å trakte etter.

Rett og slett et uløselig dilemma kjenner jeg. Og jeg tror jeg havner på å fortsette å støtte SOS barnebyer og Redd Barna og håper at de barna jeg støtter kan klare å være en av mange ressurspersoner for å bygge opp sitt eget land der de er.

Gammel 24-01-11, 18:56   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

En (av de veldig mange, så tilgi meg at jeg ikke husker hvem som skrev den, men den sto i det minste i Dagsavisen) skrev det svært treffende at saken om Maria Amelie ikke er viktig fordi hun er spesiell. Den er viktig fordi hun ikke er spesiell.

Dette var godt sagt. Det er det som er det viktige egentlig, hun er ikke engang verst. Men hvordan man skal løse det så det blir til å leve med i fremtiden har jeg ikke noe svar på.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:03.