Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnehagen er ingen kennel (barneombudet og www.dagbladet.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-07, 21:05   #1
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehagen er ingen kennel (barneombudet og www.Dagladet.no)

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Vi er heldige og har en supermormor som henter tidlig ganske ofte, og som også har anledning til å ha Vesla hele dager hvis hun er litt småforkjøla og sliten. Derfor slipper hun barnehagen de dagene som kanskje er tyngst og mest slitsomme.

... Jeg kjenner at jeg savner å ha supermormor og morfar (og superfarmor- og farfar og for den saks skyld) i nærheten. Ikke fordi jeg akkurat sliter meg ut på jobbing, men fordi jeg ser hvor godt jenta mi trives sammen med dem og hvor lang lunte og god tid de har bestandig... og det hadde vært så utrolig deilig å bare plassere henne der en dag og gå på kino og andre kveldsaktiviteter som hun er for liten til....
....sukk....

Beklager avsporingen.....

Gammel 27-02-07, 12:35   #2
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har full bhg plass til storesøster, og til lillebror fra høsten, 50 timer på hver, har vel aldri brukt så lange dager, men det er greit å ha det om det skulle bli krise en gang.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 15:48   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnet er 8 timer og 15 minutter hos dagmamma hver dag. Mannen leverer og henter og bruker de 15 minuttene til å gå tur/retur dagmamma. Jeg har ikke anledning til å levere/hente - jeg jobber et godt rushtrafikkstykke unna.

I nykommunen, hvis vi får barnehageplass når vi flytter, så kan vi bytte på slik at en av oss leverer og en av oss henter. Da får barnet kortere dager, men foreløpig er ikke det et mål. Barnet stortrives.

Hva er så magisk med 7-8 timer, forresten?

Gammel 27-02-07, 16:01   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Iben er i barnehagen fra 5-8 timer, alt ettersom når jeg er ferdig på skolen. Det tar halvannen time å levere/hente, så det sier seg selv at dagen blir lenger enn den hadde trengt å være.

Gammel 27-02-07, 16:10   #5
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Mille er som oftest i bhg fra ca 9-15.30. noen ganger har hun 8timers dager fra 8-16, men oftest kun 6 timer.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 16:27   #6
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Lillesøster er i barnehagen fra 6-8 timer hver dag.

Når storesøster var 4 år gammel så var det en periode der hun var i barnehagen fra kl 07-17 hver dag, og det var alt for lenge. DEt var bare snakk om en måneds tid mens vi ventet på å få inn en ny ansatt, men da slet jeg virkelig med samvittigheten.

Gammel 27-02-07, 16:59   #7
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

8 timer om dagen 3-4 dager i uka. Jeg har nå gått ned i stilling. Litt bevisst fordi jeg syns hun var for mye i bhg. Før var hun 4-5 dager i uka.

Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 20:50   #8
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehagen er ingen kennel (barneombudet og www.dagbladet.no)

Jeg blir dårlig i magen av å svare på dette, men begge våre jobber er 100% og uten fleksitid. Ingen av oss har anledning til å jobbe redusert. Da må vi ta andre jobber. Vi jobber altså 8-16 og ungene er i bhg fra 07.40 - 16 hver dag. Nå har vi ordnet det slik at vi skal gå kl 15 to dager hver i uka, samt at jeg har fri annen hver fredag, men det viser seg å være vanskelig i praksis å gå kl 15. Folk legger gjerne møter mot slutten av dagen.

Jeg syns utspillet er greit, men det treffer meg midt i hjertet og jeg kan ikke gjøre noe med det.

Gammel 27-02-07, 20:52   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Storm er i barnehagen i ca. 8 timer hver dag.

Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 21:03   #10
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi prøver at jentene ikke skal ha for lange dager. Vesla på 1 år er som regel ca 6 timer hos dagmammaen. Storesøs på 5 år er som regel i barnehagen nærmere 8 timer. Hun stortrives ibarnehagen, og vil helst være der helt til stengetid Men de dagene hun er der lenge, kjenner jeg det litt på samvittigheten uansett...

Arbeider selv i barnehage, og helt generelt er det beste for barnet (spesielt de yngste) å ha full plass og kortere dager, enn deltid og lange dager. Har hatt mange småttiser som blir levert 07.30 og ikke hentet før 16.45. Da er de ofte veldig trette og slitne, og har vært det en stund....De større barna holder koken lengre, og leker og koser seg ofte hele dagen.

Men det er jo ikke lett for os foreldre å jobbe 100%, og samtidig ha barna korte dager i bhg. 6 timers dag må i så måte være ideelt for småbarnsforeldre...

Gammel 27-02-07, 22:25   #11
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Arbeider selv i barnehage, og helt generelt er det beste for barnet (spesielt de yngste) å ha full plass og kortere dager, enn deltid og lange dager. Har hatt mange småttiser som blir levert 07.30 og ikke hentet før 16.45. Da er de ofte veldig trette og slitne, og har vært det en stund....

Sånn har jeg tenkt også. Jeg jobber 80% nå og det var aldri noe tema med en fridag, poenget var å få kortere dager og bedre tid i hverdagen. Vi er veldig heldige som får det til.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 22:59   #12
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har begge flexitid. Stort sett leverer sambo jentene hver morgen i 8.30 tiden og jeg henter dem kl 15. De fleste barnehagedagene deres blir under 7 timer. Vi er fornøyd med den ordningen

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 23:02   #13
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I perioder er hun rett som det er 8 timer i barnehagen, og noen dager mer. Sånn er det for mange, tror jeg. Heldigvis har mannen mulighet til å flexe litt og i perioder har jeg mindre, da er hun 7 timer i barnehagen ca.

Av og til tar jeg fri (les: utsetter problemene til etter leggetid ) og henter henne tidlig, men det er sjelden populært... Ja, ja. Vi ble ikke foreldre for å bli populære uansett...

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 20:52   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sneipen leveres rett før 8 og hentes litt etter 16, så det blir litt over 8 timer. Vi jobber på samme sted og har bare 1 bil, så det er vanskelig å kjøre én henter/én leverer-trikset. Jeg skulle gjerne kunne hentet ham litt tidligere - på den annen side er det på slutten av dagen de er ute, og han elsker den tiden.

Nå som jeg skal være hjemme en dag i uken, blir det nok noen late morgener og tidlige hentinger. Det samme i permisjonen, håper jeg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 21:08   #15
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

S er i barnehagen mellom 7.5 og 8 timer hver dag. Da jobber jeg 90%, vi står opp grytidlig - begge har reisevei til jobb.
Dersom han skulle vært der kortere, hadde mannen måtte komme på jobb etter 9 og det er ikke så aktuelt uansett stillingsprosent. Vi prioriterer dessuten at vi kan møtes til middag motfor å redusere oppholdstiden hans der ytterligere - han har det utmerket og vil aldri hjem.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 21:10   #16
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine er 7.5 timer i barnehagen. De leveres 08.00 og hentes 15.30.

Gammel 28-02-07, 00:56   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

6-7 timer for det meste. I perioder opp mot 8 timer. Barnehagen er bare åpen 8 timer hver dag.

Vi har flekset på forskjellig vis oppigjennom: Ammefri, så permisjon, sykemelding i forbindelse med graviditet, ammefri igjen, jobbing hjemmefra om kvelden dann og vann, så det har vært korte perioder at vi har brukt hele åpningstiden.

Jeg syns 6 timer er helt ideelt, men sånn er nå en gang ikke hverdagen for de fleste.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:41.