Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hjelp meg å finne stuegulv

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-11, 13:35   #21
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg å finne stuegulv

Jeg fikk ikke bambusparketten min etter vanskaden nå (prisforskjell for oss på 6000,- vs. 40.000,-). Men jeg fikk hvitlasert eik i stedet, og det er jammen griselekkert det også!

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 13:44   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Hvis det er noen trøst ser du alt på mørke gulv også. Virkelig. Mellomfargede gulv er det beste når det kommer til støv, type vanlig eikeparkett.

Det finnes litt mørkere bambusgulv også, sånn som disse:

Men det lyse er penest.

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Jeg fikk ikke bambusparketten min etter vanskaden nå (prisforskjell for oss på 6000,- vs. 40.000,-). Men jeg fikk hvitlasert eik i stedet, og det er jammen griselekkert det også!

Hva betyr det at det er lasert? Er det lakket?

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Jeg har hatt lyst gulv (lønn), mørkt gulv (valnøtt) og gråmalt furugulv, og ville styrt unna blankt og lyst gulv for alt i verden. Alle flekker, smuss og støv syntes veldig godt.

Hm, du også. Men det er jo så fiiiiint. Nå så har vi det originale tregulvet fra 1850, og det er så mørkt og gyllent og ikke noe fint lenger. I tillegg er det bare i halve stua, den andre halvparten mangler gulv. Hadde det vært gulv over det hele hadde vi nok bare slepet det ned, og lakket det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 13:45   #23
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Lakket ja, og matt. I motsetning til f eks hvitoljet, som da må oljes og vedlikeholdes hvert år. Ikke fullt så gøy. Det er griselekkert! Bilder kommer i vannskadetråden min, men dog ikke før rett etter helgen, tror jeg.

Gammel 09-02-11, 13:48   #24
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Vi har hvitpigmentert eikeparket som er lakket med matt lakk i stua. Det er veldig pent.
Jeg ønsket meg oljet, hvitpigmentert eik, men det krever endel vedlikehold (må oljes en gang i året), så da var valget relativt enkelt.

Gammel 09-02-11, 13:53   #25
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville gått for det lyse altså. Ingen tvil i mitt hjerte! Så får du heller kjøpe deg en sånn ministøvsuger for å ta unna det verste. Det er gull for late sjusker som meg selv iallefall Ikke er de dyre heller :reklamerer:

Gammel 09-02-11, 14:45   #26
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Har du ikke ryddet enda?

Vi hadde lyst gulv i den forrige leiligheten, og det var virkelig både stygt (etter noen år) og upraktisk.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 14:54   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Har du ikke ryddet enda?

Vi hadde lyst gulv i den forrige leiligheten, og det var virkelig både stygt (etter noen år) og upraktisk.

Nei, siden vi pusser opp gangen så ligger det fremdeles esker og jakker og sko og what not utover stua. :innrømmer:

Hvordan ble det stygt? Slitt? Bambus er jo veldig hardt da, og skal være slitesterkt.

Gammel 09-02-11, 16:13   #28
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Det satte seg skitt i alle mulige slags hakk og riper vi ikke visste at var der. Og det var umulig å få vekk. Belegget etter forrige eiers grønnsåpevask lagde i tillegg fine skygger og alt støv vistes. Alt.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 18:15   #29
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Hvis du ender opp med bambusen du så på over her trenger du i allefall ikke bekymre deg for hverken hakk, riper eller at det skal gulne.

Gammel 09-02-11, 18:35   #30
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har eik med hvit matt lakk. Føles som oljer men vedlikeholdes som lakk. Altså minimalt med jobb. Det skjuler nesten all skitt og støv. Utrolig fornøyd med det. Hadde mørk kirsebær før og der syntes absolutt alt!

Gammel 09-02-11, 18:48   #31
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hvis du ender opp med bambusen du så på over her trenger du i allefall ikke bekymre deg for hverken hakk, riper eller at det skal gulne.

Den helt lyse gulner vel litt? Vet du omtrent hvor mye? Jeg mener jeg leste om rotering av tepper og slikt.

Jeg sitter og titter på gulvet vårt nå, og det er karamellfarget, omtrent som den andre bambusen jeg viste. Det er for mørkt. Jeg må undersøke nærmere med skitt i sprekkene, for det høres ikke så delikat ut. Men jeg vil så gjerne ha det helt lyse! :sutre:

Gammel 09-02-11, 19:14   #32
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Jeg mente jeg leste at bambus ikke gulner, jeg! Karamell bambus er ikke like fint.

Gammel 15-02-11, 10:04   #33
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Vi skal legge bambusgulv i nyhuset (likt det siste du viser, bare i en litt mørkere nyanse), og bestiller herfra: http://www.smee.se/home.php

I følge mannen som har gjort research og bestilling, så blir prisen da sånn ca 200 kr/kvm.

Dette gulvet ble avbestilt i siste liten, fordi vi oppdaget at det ikke var et "flytende" gulv, men måtte limes fast i underlaget. Det var visst fordi det er bambus hele veien gjennom, og ikke et slags underlag nederst som det er på vanlig parkett. Hvorfor dette var en dealbreaker, er jeg ikke helt sikker på, men jeg har hørt argumenter som at det dermed tar lengre tid å legge (vi skal flytte inn medio mars), og at det stiller større krav til et perfekt underlag. I tillegg blir det mindre fleksibelt i et gammelt trehus som beveger seg ørlite.

Så akkurat nå er vi litt i limbo igjen ...

Har du kommet noe lengre, Tallulah?

Gammel 15-02-11, 10:21   #34
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Bambusgulv som må limes er ikke så bra. Grunnen til det er at det er så mye spenn i bambus, så det brukes veldig mye lim for å lime det, og kvaliteten blir dårligere på det ferdiglagte gulvet.

Gammel 15-02-11, 12:23   #35
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Kort innpå om lys gulv og skitt som vises.

Vi har matt, lyst gulv (om enn i laminat) og jeg synes ikke at det ser noe plagsomt mye mer skittent ut enn det mørke, glansfulle gulvet vi hadde før. Jeg er faktisk veldig fornøyd med det. Så jeg er ikke med på at skitt synes bedre på lyst enn på mørkt gulv. Men det er fullt mulig at det også har noe å gjøre med at det lyse gulvet vårt er matt og det mørke var ganske glanset.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 12:26   #36
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Bambusgulv som må limes er ikke så bra. Grunnen til det er at det er så mye spenn i bambus, så det brukes veldig mye lim for å lime det, og kvaliteten blir dårligere på det ferdiglagte gulvet.

Hm, se der, ja. Enda flere argumenter.

Egentlig, egentlig, er Drømmegulvet mitt klassisk enstavs eikeparkett i fiskebeinsmønster. Men det må også hel-limes, tar lang tid og er dyrt. *sukk*

Gammel 15-02-11, 19:44   #37
Curly
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2010
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Må komme med en innskytelse til. Lyse gulv virker mye kaldere enn f.eks "vanlig" eikeparkett. Sliter med å få den varme følelsen i stua.
*irritere seg enda mer over vår lyse parkett*

Gammel 15-02-11, 19:50   #38
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg syns det er helt greit med kalde farger, så akkurat det ser jeg på som et pluss. Siden det er såpass mørkt og trangt tror jeg ikke det gjør noe. I tillegg har vi mange fargerike detaljer som liver opp.

Gammel 15-02-11, 21:48   #39
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Åh, jeg er også overlykkelig over det rene, kalde, hvite inntrykket stua har fått etter at vi fikk lys parkett! Jeg har også fargerike detaljer som varmer og liver opp.

Gammel 24-02-11, 21:27   #40
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Jeg var på Bauhaus i dag, og der hadde de et nydelig lyst bambusgulv. Jeg husker selvsagt ikke produsenten, men prisen mener jeg lå på drøye 400 kr/kvm.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:24.