Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva kan man bli om man studerer engelsk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-11, 20:54   #1
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Her var vel noe av poenget at hun kun hadde 3, maks 4 år, til rådighet for å skaffe seg en utdannelse, og da har man ikke tid eller råd til den luksusen det er å prøve seg frem med noe man synes er artig først. Da bør det helst være noe matnyttig i enden av utdannelsen.

Beklager, jeg leste bare første innlegg, resten skummet jeg bare. Det var ikke meningen å være unyttig.

Gammel 14-02-11, 20:59   #2
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun er allerede 26 år, og begynner å studere nå.... så derfor jeg er litt "effektiv" i tankegangen.

Takk for mange flotte svar. Det hjelper veldig:

Gammel 14-02-11, 21:18   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Hun er allerede 26 år, og begynner å studere nå.... så derfor jeg er litt "effektiv" i tankegangen.

Takk for mange flotte svar. Det hjelper veldig:

Er det du som er effektiv eller er det hun? Om man studerer 3 eller 5 år er ikke så vanvittig forskjellig. Studietiden kan virke lang når man ser frem på den, men den er kort når man ser tilbake. Så hvis det man egentlig vil er et studium som tar 1-2 år lenger enn man hadde sett for seg, tenker jeg det er ganske dumt å la være på grunn av dette året.

Gammel 14-02-11, 21:13   #4
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Hvis hun er strategisk når hun bygger opp bachelorgraden sin, så kan hun peile seg inn på en del yrker der det er veldig nyttig med gode engelskkunnskaper. Men, som mange her er inne på, det var det med "bare" å ha en bachelor, da. Arbeidsmarkedet er trangt, så hvis hun er avhengig av å få en jobb kjapt etter at hun er ferdig - og vil at den jobben skal matche utdannelsen, så er det i hvert fall viktig at hun undersøker arbeidsmarkedet litt først. Og har hun noe fra før, som hun kan bygge videre på? Tidligere arbeidserfaring som vil telle positivt i tillegg til utdanningen, for eksempel?

Mitt inntrykk, som finn.no jobbsøk-abonnent, er at økonomi går igjen. Og saksbehnadling, så da vil juss, samfunnsfag eller administrasjon i en eller annen form være relevant.

Hvor skal hun i så fall gå? Jeg vet at oppbyggingen til en bachelor i språk ved UiO gir rom for å velge ganske bredt med tanke på emner.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 21:22   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har engelsk grunnfag og tok deretter årsstudium i engelsk for næringslivet på Norges Handelshøyskole. Der jobbet vi endel med oversettelse, de har dyktige forelesere der som gjør endel frilans arbeid innen oversetting, innenfor teknisk engelsk, juss og økonomi. Man trenger mye mer enn kun engelsk for å kunne oversette skikkelig, man skal forstå hva det er snakk om rett og slett! Jeg gikk så en annen vei og tok bachelor og master i økonomi og jobber nå innenfor det fagfeltet.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 23:12   #6
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med engelsk i fagkretsen kan man bli hva som helst eller ingenting. De fleste humanistiske fag er jo sånn, utdannelsen er temmelig allmenn og lite spisset mot noe bestemt yrke. Men de gir en form for … eh … allmenndannelse som trengs i mange yrker. Man må bare finne ut hvordan man skal selge den inn. Og det er lurt å prøve å finne artige og relevante bijobber mens man studerer, det er ofte de som bestemmer hvilket yrke man ender opp med til slutt.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 08:23   #7
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Med engelsk i fagkretsen kan man bli hva som helst eller ingenting. De fleste humanistiske fag er jo sånn, utdannelsen er temmelig allmenn og lite spisset mot noe bestemt yrke. Men de gir en form for … eh … allmenndannelse som trengs i mange yrker. Man må bare finne ut hvordan man skal selge den inn. Og det er lurt å prøve å finne artige og relevante bijobber mens man studerer, det er ofte de som bestemmer hvilket yrke man ender opp med til slutt.

Nemlig. Jeg har bare språkrelaterte fag i fagkretsen, og var for feig, egentlig, til å torde å satse på hovedfag i anvendt språkvitenskap, som jeg egentlig hadde lyst til å ta. Jeg følte at alle hadde funnet en nisje, mens jeg bare vaset rundt. Så jeg safet og valgte master i oversettelse, noe jeg mente var mer håndfast. Og det var det jo. Jeg har en jobb med trives godt med, men lønna er lav, og jeg føler at det er svært lite annet jeg kan.

Og finne relevante bijobber mens man studerer? Hmm, nuvel, det tror jeg kan være lettere sagt enn gjort. Jeg var spansklærer en stund, men utenom det så klarte jeg aldri å finne en bijobb som hadde noe som helst å gjøre med det faglige jeg drev med.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 08:35   #8
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor er engelsk det eneste kortet i hele verden? Om hun begynner å studere engelsk grunnfag og kommer seg inn i studiemiljøet, så er vel sjansen stor for at hun vil se muligheter til kombinasjon med andre fag som kan være nyttig med tanke på yrke. Hun bør oppsøke rådgiver i løpet av førtse halvår og stake ut kurs derfra.

Ellers virker du litt stresset på hennes vegne? Det er vel ikke verdens undergang å vente til man blir 26 med å studere? Mange begynner senere enn det? det høres litt klaustrofobisk ut at hun MÅ treffe riktig og det MÅ gennomføres på så og så lang tid. Om man har en tilleggsinntekt og slikt, er det vel ikke noen krise, selv for en 26 åring å prøve og feile bittelitt?

Gammel 15-02-11, 08:37   #9
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ellers virker du litt stresset på hennes vegne? Det er vel ikke verdens undergang å vente til man blir 26 med å studere? Mange begynner senere enn det? det høres litt klaustrofobisk ut at hun MÅ treffe riktig og det MÅ gennomføres på så og så lang tid. Om man har en tilleggsinntekt og slikt, er det vel ikke noen krise, selv for en 26 åring å prøve og feile bittelitt?

Jeg er enig. Engelsk vil jo uansett bare vært et av flere fag hun må ta for å ta en grad. For meg er 26 år INGENTING, så jeg ser ikke helt hva du stresser med, jeg, heller.

Gammel 15-02-11, 09:39   #10
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Hvorfor er engelsk det eneste kortet i hele verden? Om hun begynner å studere engelsk grunnfag og kommer seg inn i studiemiljøet, så er vel sjansen stor for at hun vil se muligheter til kombinasjon med andre fag som kan være nyttig med tanke på yrke. Hun bør oppsøke rådgiver i løpet av førtse halvår og stake ut kurs derfra.

Det kan jo være at hun har barn, huslån etc som gjør at hun ikke kan studere i "evig tid"? Altså, det kan være at hun har mulighet til å studere en viss tid økonomisk, men er deretter avhengig av å få inntekt (god) ganske kjapt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 11:13   #11
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nå er det lenge siden jeg tok engelsk grunnfag på Blindern, men jeg tok det som det siste faget i cand.mag.-graden. Og det angret jeg på fordi det ga en utrolig god innføring i akademisk arbeid og tankegang, så det burde jeg ha tatt som første fag!

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 09:13   #12
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Zoë har et veldig godt poeng, det er jo nettopp sånn det typisk er ved universitetet: Man begynner med et fag, blir kjent med folk, finner ut hva de skal ta og hva de ønsker seg, ser hva som funker med hva, hvem som får jobb hvor osv. Så lenge man tar studiet sitt alvorlig, går det som regel helt fint.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 11:21   #13
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan vel "bli" en hel masse med engelsk i fagkretsen skulle jeg tro. Kjenner blant annet et par stykker som er medarbeidere i selskaper som har internasjonale kundekretser der kommunikasjonen utelukkende foregår på engelsk. Jeg kan ikke se for meg mange arbeidsplasser som krever høyere utdanning der man ikke får bruk for engelskkunnskaper.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 12:16   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Man kan vel "bli" en hel masse med engelsk i fagkretsen skulle jeg tro. Kjenner blant annet et par stykker som er medarbeidere i selskaper som har internasjonale kundekretser der kommunikasjonen utelukkende foregår på engelsk. Jeg kan ikke se for meg mange arbeidsplasser som krever høyere utdanning der man ikke får bruk for engelskkunnskaper.

Engelskkunnskaper er ofte helt nødvendige, men det er ikke gitt at man får høyere lønn med engelsk i fagkretsen. Det er mange som har svært gode engelskkunnskaper uten å ha studert det som fag, så det er slett ikke sikkert arbeidsgiver vil lønne ekstra det å ha studert det.

Gammel 15-02-11, 12:22   #15
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Engelskkunnskaper er ofte helt nødvendige, men det er ikke gitt at man får høyere lønn med engelsk i fagkretsen. Det er mange som har svært gode engelskkunnskaper uten å ha studert det som fag, så det er slett ikke sikkert arbeidsgiver vil lønne ekstra det å ha studert det.

Jeg vil jo tro at høy lønn vanligvis ikke er på toppen av argumentlisten når man velger språkfag i utgangspunktet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 12:23   #16
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg vil jo tro at høy lønn vanligvis ikke er på toppen av argumentlisten når man velger språkfag i utgangspunktet.

:lavtlønnet:

Gammel 15-02-11, 12:27   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neida, for all del, men jeg oppfattet akkurat denne tråden som å dreie seg om hvor (økonomisk) matnyttig det ville være å studere engelsk, det var derfor jeg kommenterte den muligens tvilsomme lønnsomheten i det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:24.