|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?
Beklager, jeg leste bare første innlegg, resten skummet jeg bare. Det var ikke meningen å være unyttig.
![]() |
#2 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?Hun er allerede 26 år, og begynner å studere nå.... så derfor jeg er litt "effektiv" i tankegangen.
![]() |
#3 |
maler
|
Er det du som er effektiv eller er det hun? Om man studerer 3 eller 5 år er ikke så vanvittig forskjellig. Studietiden kan virke lang når man ser frem på den, men den er kort når man ser tilbake. Så hvis det man egentlig vil er et studium som tar 1-2 år lenger enn man hadde sett for seg, tenker jeg det er ganske dumt å la være på grunn av dette året.
![]() |
#4 |
*_*
|
![]() Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?Hvis hun er strategisk når hun bygger opp bachelorgraden sin, så kan hun peile seg inn på en del yrker der det er veldig nyttig med gode engelskkunnskaper. Men, som mange her er inne på, det var det med "bare" å ha en bachelor, da. Arbeidsmarkedet er trangt, så hvis hun er avhengig av å få en jobb kjapt etter at hun er ferdig - og vil at den jobben skal matche utdannelsen, så er det i hvert fall viktig at hun undersøker arbeidsmarkedet litt først. Og har hun noe fra før, som hun kan bygge videre på? Tidligere arbeidserfaring som vil telle positivt i tillegg til utdanningen, for eksempel?
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?Jeg har engelsk grunnfag og tok deretter årsstudium i engelsk for næringslivet på Norges Handelshøyskole. Der jobbet vi endel med oversettelse, de har dyktige forelesere der som gjør endel frilans arbeid innen oversetting, innenfor teknisk engelsk, juss og økonomi. Man trenger mye mer enn kun engelsk for å kunne oversette skikkelig, man skal forstå hva det er snakk om rett og slett! Jeg gikk så en annen vei og tok bachelor og master i økonomi og jobber nå innenfor det fagfeltet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
kamerat
|
![]() Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?Med engelsk i fagkretsen kan man bli hva som helst eller ingenting. De fleste humanistiske fag er jo sånn, utdannelsen er temmelig allmenn og lite spisset mot noe bestemt yrke. Men de gir en form for … eh … allmenndannelse som trengs i mange yrker. Man må bare finne ut hvordan man skal selge den inn. Og det er lurt å prøve å finne artige og relevante bijobber mens man studerer, det er ofte de som bestemmer hvilket yrke man ender opp med til slutt.
![]() |
#7 |
Textrovert
|
Nemlig. Jeg har bare språkrelaterte fag i fagkretsen, og var for feig, egentlig, til å torde å satse på hovedfag i anvendt språkvitenskap, som jeg egentlig hadde lyst til å ta. Jeg følte at alle hadde funnet en nisje, mens jeg bare vaset rundt. Så jeg safet og valgte master i oversettelse, noe jeg mente var mer håndfast. Og det var det jo. Jeg har en jobb med trives godt med, men lønna er lav, og jeg føler at det er svært lite annet jeg kan.
![]() |
#8 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?Hvorfor er engelsk det eneste kortet i hele verden? Om hun begynner å studere engelsk grunnfag og kommer seg inn i studiemiljøet, så er vel sjansen stor for at hun vil se muligheter til kombinasjon med andre fag som kan være nyttig med tanke på yrke. Hun bør oppsøke rådgiver i løpet av førtse halvår og stake ut kurs derfra.
![]() |
#9 |
Textrovert
|
Jeg er enig. Engelsk vil jo uansett bare vært et av flere fag hun må ta for å ta en grad. For meg er 26 år INGENTING, så jeg ser ikke helt hva du stresser med, jeg, heller.
![]() |
#10 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Det kan jo være at hun har barn, huslån etc som gjør at hun ikke kan studere i "evig tid"? Altså, det kan være at hun har mulighet til å studere en viss tid økonomisk, men er deretter avhengig av å få inntekt (god) ganske kjapt.
![]() |
#11 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?Nå er det lenge siden jeg tok engelsk grunnfag på Blindern, men jeg tok det som det siste faget i cand.mag.-graden. Og det angret jeg på fordi det ga en utrolig god innføring i akademisk arbeid og tankegang, så det burde jeg ha tatt som første fag! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
kamerat
|
![]() Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?Zoë har et veldig godt poeng, det er jo nettopp sånn det typisk er ved universitetet: Man begynner med et fag, blir kjent med folk, finner ut hva de skal ta og hva de ønsker seg, ser hva som funker med hva, hvem som får jobb hvor osv. Så lenge man tar studiet sitt alvorlig, går det som regel helt fint.
![]() |
#13 |
Borte
|
![]() Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?Man kan vel "bli" en hel masse med engelsk i fagkretsen skulle jeg tro. Kjenner blant annet et par stykker som er medarbeidere i selskaper som har internasjonale kundekretser der kommunikasjonen utelukkende foregår på engelsk. Jeg kan ikke se for meg mange arbeidsplasser som krever høyere utdanning der man ikke får bruk for engelskkunnskaper.
![]() |
#14 |
flisespikker
|
Engelskkunnskaper er ofte helt nødvendige, men det er ikke gitt at man får høyere lønn med engelsk i fagkretsen. Det er mange som har svært gode engelskkunnskaper uten å ha studert det som fag, så det er slett ikke sikkert arbeidsgiver vil lønne ekstra det å ha studert det.
![]() |
#15 |
Borte
|
Jeg vil jo tro at høy lønn vanligvis ikke er på toppen av argumentlisten når man velger språkfag i utgangspunktet.
![]() |
#16 |
Textrovert
|
![]() |
#17 |
flisespikker
|
Neida, for all del, men jeg oppfattet akkurat denne tråden som å dreie seg om hvor (økonomisk) matnyttig det ville være å studere engelsk, det var derfor jeg kommenterte den muligens tvilsomme lønnsomheten i det.
![]() |
|
|