|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: Datokjøring i Oslo
De må vel kjøre rundt da. Hvis man kan kjøre på ring tre (bare ikke innenfor), så kan man kjøre ned til Drøbak og ta tunnelen til Drammen.
|
|
|
#3 |
|
Populærkulturjunkie
|
Men ring 3 er jo innenfor bomringen? Det er vel faktisk ingen vei gjennom oslo Nord-Sør uten at man er innenfor bomringen så vidt jeg vet. Det er bom ved Alnabru, og veien skiller seg etter det. Samme på RV4 og Østre aker vei. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Hm, nei, da er jeg ikke sikker. Men det er vel mulig å kjøre rundt Oslo lenger ute også? Hvis man kommer fra Trondheim kan man ta av ved Jessheim og kjøre over Hønefoss til Drammen. Hvis man skal videre nedover i Akershus/Østfold kan man kjøre gjennom Fetsund og Ytre Enebakk.
|
|
|
#5 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Interessant spørsmål.
|
|
|
|
#6 |
|
~~~~~~~
|
da må dere pakke bilen på torsdag, kjøre den ut av ring 3 og ta bussen til bilen på fredag :flåsete, men løsningsorientert:
|
|
|
#7 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Wow. Du er smart. Mamma bor rett på utsien av bommen/ringen, så vi kunne parkert bilen hos henne og tatt t-banen dit. Det hadde faktisk ikke vært det minste problematisk (annet enn å ta en halvtime ekstra), men jeg er usikker på i hvilken grad det sparer miljøet.
|
|
|
|
#8 |
|
Aktiv
Medlem siden: Dec 2009
![]() |
Dersom man kopierer bergensmodellen, må man jo da kjøre rundt Oslo på nærmeste vei før sperresonen. F eks fra Gjøvik over mot Hønefoss. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Datokjøring i OsloDet blir nok noe greier ala piggdekkavgiften - tillitsbasert. Det skal jo ekstremt mye til å bli gjellet for å kjøre med piggdekk uten klistremerke eller blå paraply eller hva man nå er ment å ha også. Også blir det sikkert noe oblatsystem hvor man kan kjøpe oblat for å få frikort til å kjøre en dag likevel feks. Sånn ørten kroner - ganske mange - så kan du kjøre. I praksis blir jo det da til at man kjører på hytta som man har tenkt og gir beng. Du skal uansett ha bra uflaks for å få kjøreforbud på en fredag eller en av de store utreisedagene (da gjør de nok unntak - de skal på valg en gang disse politikerne her også). |
|
|
|
#10 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Hjemmekontor eller innfartsparkering. Og jeg tipper det kommer til å være ganske fullt på parkeringsplassen.
|
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Datokjøring i OsloEn slik ordningen slår ut urettferdig, og igjen kan man dra inn "Få Fattigfolket bort fra veien". For de med to biler kan løsningen lett omgås. Kontroll av dette vil for eksempel kunne skje i bomringer, hvor uansett alle biler nå fotograferes.
|
|
|
#12 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Datokjøring i OsloDe burde ta tungtrafikk, (supply-)båter (hvorfor i helsikes ligger de og spyr ut eksos i indre havn i Bergen?!) og dets like i første omgang.
|
|
|
#13 |
|
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja de målte jo samme luftforurensning på Danmarksplass sent på kvelden som midt i rushet. Problemet var vel mye vedfyring også.
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Datokjøring i OsloÅrsaken til at det ikke har vært innført i Bergen i år er vel at det i fjor var et spesielt værfenomen.
|
|
|
#15 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2011
![]() |
Sv: Datokjøring i Oslodet må vel finnes unntak for de som er avhengige av bil for å komme seg ut. De som har en eller annen funksjonsnedsettelse eller av andre årsaker trenger bilen mer enn andre. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Populærkulturjunkie
|
TT-kjøring var i hvert fall unnatt om jeg ikke husker feil. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Datokjøring i OsloJeg kjører alltid kollektivt, så for meg spiller det sånn sett ingen rolle.
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Datokjøring i OsloI oslo kan jo dette fungere fordi vi faktisk har et ganske godt fungerende kollektivtilbud, og en kultur for å bruke det. I motsetning til Bergen, der de blant annet har valgt å la biler bruke kollektivfeltene, slik at den ene fordelen bussene har, at de suser forbi køen, forsvinner.
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 26-02-11 kl 13:51. Årsak: Damn autocorrect! |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Princess Skids and Scars
|
Iphone? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Datokjøring i OsloMen jeg syns jo de kan begynne med å gjøre mer av det de allerede har gjort, og som faktisk har medført synkende bilbruk, tross økt befolkning. Bedre kollektivtrafikk, flere avganger, bedre materiell. Mye som gjenstår, men det går da rette veien.
|
![]() |
|
|