|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et spørsmål om lykkeJeg tror alle valgene man har i dag kveler en del personer. Har du det ikke bra, er det duin egen feil - du kunne valgt annerledes. Hva skal man velge og har man valgt rett? Burde man velge noe annet?
![]() |
#22 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Et spørsmål om lykke
Men 50tallshusmoren var jo også en luksushverdag - det var de familiene der mannen tjente så godt at kvinnen kunne være hjemme med hus og barn der dette var mulig å få til. På 1920-tallet måtte nesten alle kvinnene jobbe også, og barna gikk jo omtrent for lut og kaldt vann (eller de var med i gårdsarbeid osv).
![]() |
#23 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Et spørsmål om lykkeJeg tror faktisk jeg kan si med sikkerhet at min mann er lykkeligere enn både sin far og hans far igjen. De var menn med stor M; jobbet lange dager, tjente gode penger, var aldri til stede, og fikk aldri med seg at barna vokste opp.
![]() |
![]() |
#24 |
Skal rømme
|
Det er klart at det er flott at våre menn har muligheten til dette. Men jeg tror mange av fortidens menn ikke savnet dette, det var kvinneoppgaver, og mange av dem hadde det sikkert fint med jobbene sine også og arbeidsmiljøet og kameratene de hadde der. Jeg tror ikke en kan si så mye om hvem som er lykkeligst av andre folk altså.
![]() |
#25 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Et spørsmål om lykkeNei, jeg tror ikke alle nødvendigvis savnet det da, for de visste ikke hva de gikk glipp av. Men jeg tror mange av dem ser det i etterkant. Og om de var lykkelige med det de gjorde, så er jeg helt sikker på at de nærmeste ville opplevd dem som blidere og lettere å ha med å gjøre. They did not.
![]() |
![]() |
#26 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jul 2008
![]() |
Han er vel bare forunt denne gleden fordi du jobber da sikkert? Og da dermed kan ta seg råd til å unne seg sånt. Og du er lykkeligere fordi du nå har muligheten til å jobbe og ikke må være med barna hele tiden slik din bestemor måtte? Det du sier er altså at muligheten til å få det beste fra to verdener er nøkkelen til lykke? Det er meget mulig du har rett altså, det høres jo veldig logisk ut.
![]() |
#29 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Et spørsmål om lykkeAltså, det du sier stemmer nok for mange, men det passet relativt dårlig her i heimen.
![]() |
![]() |
#30 |
By the Sea
|
![]() Sv: Et spørsmål om lykkeJeg lurer på om det kan være lett å ha et litt naivt syn på tidligere tiders utfordringer?
![]() |
#31 |
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et spørsmål om lykkeGubba, nå satte min indre filosof i gang for alvor kjenner jeg. Dere har så mange gode og vettuge innspil. Min teori har vært at man var lykkeligere (eller like lykkelige) før fordi forventningene er mindre. Og at livet opplevdes roligere og med mindre jag fordi man ikke hadde så mye informasjon å forholde seg til.
![]() |
|
|