Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-07, 13:58   #1
Hønni

Hønni sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Jeg kommer aldri til å glemme da han viste skolebarna hvordan kyllingnuggets ble laget. SPY!

Opplys meg!

Det har ant meg hvor lite kylling det er i nuggets og har ikke spist det på mange år. Mine barn får det ikke.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 14:18   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Opplys meg!

Det har ant meg hvor lite kylling det er i nuggets og har ikke spist det på mange år. Mine barn får det ikke.

Det er stor forskjell på dette. Disse gatekjøkken-og mcdonaldsnuggetsene er skikkelig dårlige, men de du kjøper i Sverige i poser kjenner du har masse god kyllingkjøtt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 13:05   #3
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dessverre ikke overraskende lesning.

Gammel 02-03-07, 14:26   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er trist lesing, men jeg blir faktisk ikke overrasket etter ved selvsyn å ha sett hva diverse britiske foreldre forer barna sine med... :huff:

(F.eks. guttungen til en kompis av meg, med bl.a. kjent ADHD som vokser opp med cola og choko-pops...)

Gammel 03-03-07, 16:07   #5
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Her står det mer:

http://www.nytimes.com/2006/10/18/wo...rssnyt&emc=rss

(NB: Artikkelen over har 2 sider)

Gammel 02-03-07, 18:10   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trist lesning.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 23:59   #7
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er litt sjokkert her over hvor generaliserende folk skriver her. Ja kostholdet her i England blandt the workingclass er helt forferdelig men herregud, vi ligger laaaaangt etter UK naar det kommer til utvalg organic kafeer, farmers markets, fantatisk tilbud i matbutikker osv. Herregud, vi er som en Sovietstat i forhold .....

I barnehagen til lillemor her i London i dag spiste de bonner, ris, ferske kyllingbryst og masse oppskjaert frukt .... i gaar spiste de salmon fish cakes og masse gront. Fersk frukt saltat til dessert hver dag. Hun har et MYE sunnere kosthold i barnehagen her en de traurige forferdelige brodmaaltidenen vi har hjemme...

Husk at det er TO samfunn her i England og desverre har white trash english workingclass blitt god tv underholdning de siste aarene. Men jeg kjenner da mange folk hjemme ogsaa som spiser like mye dritt hver dag men det er vel ogsaa mye takket vaere det elendige tilbudet vi har hjemme.

Vel det var utlop for litt frustrasjon fra meg. Naa skal jeg opp til Tesco og fraatse i fantastisk utvalg av okologisk god og sunn mat til en billig penge.

God helg

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 00:25   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lisa: Det er klart at dettte er et klassefenomen. Det er det i hele verden: Det er de fattige og uutdannede som er overvektige, stort sett. Og dette problemet er økende.

Problemet i England er todelt: For det første så er det lite tvil om at mye tradisjonell engelsk mat er fityrstekt, feit og søt. For det andre, så har man et mye mer markert klasseskille enn vi er vant til å se, en mye større underklasse og med en mye mer massiv uvitenhet enn det vi kan forestille oss. Det gir jo også utslag som Europas høyeste tall på tenåringsgraviditeter.

At middelklassen lukker ørene og tenker det gjelder jo "bare working class" hjelper vel ikke akkurat på!

Gammel 03-03-07, 10:45   #9
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Lisa: Det er klart at dettte er et klassefenomen. Det er det i hele verden: Det er de fattige og uutdannede som er overvektige, stort sett. Og dette problemet er økende.

Problemet i England er todelt: For det første så er det lite tvil om at mye tradisjonell engelsk mat er fityrstekt, feit og søt. For det andre, så har man et mye mer markert klasseskille enn vi er vant til å se, en mye større underklasse og med en mye mer massiv uvitenhet enn det vi kan forestille oss. Det gir jo også utslag som Europas høyeste tall på tenåringsgraviditeter.

At middelklassen lukker ørene og tenker det gjelder jo "bare working class" hjelper vel ikke akkurat på!

Selvfolgelig har de et mye mer markert klasseskille her som i aller hoyeste grad bare er et okende skille. Men jeg vil ikke at problemet ikke blir tatt paa alvor. Dette med kosthold er bare en av mange ting de prover aa gjore noe med. Det vil ta enormt lang tid, etter min mening er det en umulig task men de maa jo noe gjore.

Poenget mitt var at det blir helt idiotisk naar folk saa bombastisk sier og tror at det er slik i Storbritannia. jeg bor midt i Oslo og vi begynner aa faa et bedre tilbud hjemme ogsaa men vi ligger saa utrolig langt etter naar det gjelder f.eks tilgjenglighet og satsning paa okologisk mat og fersk mat generelt. Her faar de naa kun okologisk juice, brod osv paa mange skoler saa bilde maa balanseres litt.

Det er som sagt god underholdning aa see dumme folk gjore dumme ting og de sitter og ler av det her akkurat som dere gjor hjemme. Det bilde av modre som gir barna mat gjennom skolegaarden har vaert paa mange tabloid aviser her ogsaa.

Gammel 03-03-07, 22:33   #10
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spiser ikke på puber? Er du klar over hvor god og SUNN mat man kan få på en engelsk pub? *savner lammesteken med bakte poteter og hauger med grønnsaker*

Du er jaggu meg en snobb.

Gammel 03-03-07, 22:48   #11
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Spiser ikke på puber? Er du klar over hvor god og SUNN mat man kan få på en engelsk pub? *savner lammesteken med bakte poteter og hauger med grønnsaker*

Du er jaggu meg en snobb.

Svaert sjelden jeg spiser paa pub, husker ikke sist gang men det var vel fish and chips for mange aar siden .....

Javisst er jeg en snobb i matveien, saa absolutt men det har med gubben sitt yrke aa gjore, vi er veldig heldige

Gammel 03-03-07, 22:50   #12
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og litt motbydelig, må jeg si.

Gammel 03-03-07, 22:51   #13
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Hva er motbydelig? (utenom sure sitroner paa en lordsagskveld)

Gammel 03-03-07, 23:07   #14
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

I hele skottland? Oi!

Gammel 03-03-07, 23:13   #15
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

I hele skottland? Oi!

Vet ikke om de gjor det i hele Skottland men paa de fleste chippies tror jeg? Dette regner jeg med at du har peiling paa siden du liker ekkel fet motbydelig pub mat.

Gammel 04-03-07, 01:16   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eeegentlig synes jeg Lisa har et poeng. Vi nordmenn er raskt ute med å kritisere andre lands kostvaner, men er vi egentlig så mye bedre selv? Brødmat er faktisk ikke det sunneste, iallefall ikke når 3-4 av dagens måltider faktisk består av det, som jo er vanlig her. I andre land spises det oftest varm lunsj, gjerne salater, supper, eller enkle middager. I Norge har man denne trauste matpakken med 2-3 brødblingser mens vi snakker om hvor "variert" vi spiser.

Okei, nå ligger jo England på fedmetoppen, og det av en grunn. Men mon tro hva britene hadde tenkt om oss om de hadde sett den norske versjonen av "Du er hva du spiser"?

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 11:37   #17
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker Jamie. Han er herlig sjarmerende med en lespende iver over sunn mat som alle kan lage. Liker Gordon Ramsey. Han er meget bestemt og har en herlig sans for detaljer og deliktasser. Nigella derimot har jeg ikke sansen for i det hele tatt. Minner meg litt for mye om kan-jeg-dyppe-deg-i-smeltet-sjokolade-og-slikke-den-av-deg-mens-jeg-stønner-høyt-type-matlaging som jeg ikke har sansen for. Hun lager sikkert god mat, men jeg orker ikke se programmene hennes. Irriterer meg sånn over hennes vesen, at jeg ikke klarer å følge med på det hun lager.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 12:13   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Jeg liker Jamie. Han er herlig sjarmerende med en lespende iver over sunn mat som alle kan lage. Liker Gordon Ramsey. Han er meget bestemt og har en herlig sans for detaljer og deliktasser. Nigella derimot har jeg ikke sansen for i det hele tatt. Minner meg litt for mye om kan-jeg-dyppe-deg-i-smeltet-sjokolade-og-slikke-den-av-deg-mens-jeg-stønner-høyt-type-matlaging som jeg ikke har sansen for. Hun lager sikkert god mat, men jeg orker ikke se programmene hennes. Irriterer meg sånn over hennes vesen, at jeg ikke klarer å følge med på det hun lager.

Enig med Amylin. Jeg har riktignok ikke sansen for den serien hvor han reiser rundt og har show, men matprogrammene og skoleprogrammene har jeg satt pris på. Jeg skjønner ikke at man mener han er arrogant og latterliggjørende? Ikke mer enn andre kokker iallefall.

Lisa, jeg syns du lider litt av "nordemnn-i-utlendighet" syndromet, hvor alt er så teit og provinsielt med Norge, og alt bare er så mye bedre, utviklet og urbant der du er. Å si at det er pussig at Jamie er poppis i Norge blir for teit, vi snakker om en fyr som er ganske kjent og poppis i hele verden. Deriblant Storbritannia. Syns du er litt jantete nå.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 12:24   #19
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Enig med Amylin. Jeg har riktignok ikke sansen for den serien hvor han reiser rundt og har show, men matprogrammene og skoleprogrammene har jeg satt pris på. Jeg skjønner ikke at man mener han er arrogant og latterliggjørende? Ikke mer enn andre kokker iallefall.

Lisa, jeg syns du lider litt av "nordemnn-i-utlendighet" syndromet, hvor alt er så teit og provinsielt med Norge, og alt bare er så mye bedre, utviklet og urbant der du er. Å si at det er pussig at Jamie er poppis i Norge blir for teit, vi snakker om en fyr som er ganske kjent og poppis i hele verden. Deriblant Storbritannia. Syns du er litt jantete nå.

Jamie er ikke arrogant? Han staar jo og ler og slenger spydigheter om folkene han liksom skal belaere med sine gode matvaner. Ille var det med disse dinnerladyene som han ikke engang klarte aa laere aa lage pasta fordi "these people are too stupid for their own good" som han sa. Det komiske er jo at Jamie er en Essex boy og cockey selv og da blir det enda dummere.

Hva annet en mat har jeg kommentert i forhold til Norge / UK? Du paastar jeg sier alt blir saa dumt i Norge? Vaer saa snill og opplys meg hva annet jeg har sagt blir teit og provinsielt med Norge.

Gammel 04-03-07, 12:31   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jamie er ikke arrogant?

Ikke mer enn andre kokker, sier jeg. Som f. eks. Gordon Ramsey.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Hva annet en mat har jeg kommentert i forhold til Norge / UK? Du paastar jeg sier alt blir saa dumt i Norge? Vaer saa snill og opplys meg hva annet jeg har sagt blir teit og provinsielt med Norge.

Det var ikke helt det jeg sa, men har desverre ikke tid til å forklare deg akkurat nå.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:49.