|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Leser
|
Sv: Sender syke barn i barnehagen
Må bare kommentere statisikken. Slik den fremlegges i VG høres det ut som om noen barn blir sendt i barnehagen uasett a eller b. Jeg oppfatter tallene dithen at selv om 40% av foreldrene aldri er hjemme med sykt barn, betyr ikke det at ingen er hjemme med barna. Mannen min var arbeidsledig i ca 2 mnd (+ en oppsigelsestid på 3 mnd med veldig lite arbeid) og i den perioden var ikke jeg hjemme med barna i det hele tatt. (Og nå hører det med i historien at da han begynte i en timesbasert jobb tok jeg alt fraværet og fikk kommentar på det fra min arbeidsgiver.
|
|
|
#2 |
|
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sender syke barn i barnehagen
Det tenkte jeg også på. Vi bruker besteforeldre/tanter/onkler når vi kan, og turnustrikser når vi kan det. Det blir ikke registrert "sykt barn dag" da, men det betry jo ikke at barnet er alene hjemme eller syk i barnehagen. Tynn og overforenkla statistikk.
|
|
|
#3 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Sender syke barn i barnehagen (VG)Jeg er enig i at fiskedasken bør gå til krevende arbeidsgivere og litt til sløve fedre og mødre som tror de er de eneste. Selv kjenner jeg ikke personlig til noen av alternativene - heldigvis.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Sender syke barn i barnehagen (VG)Fedrene er ikke så sløve som dere tror, det er flere fedre enn mødre som er hjemme med syke barn: http://www.ssb.no/vis/magasinet/slik...-10-26-01.html |
|
|
|
|
|
#5 |
|
villende
|
Sv: Sender syke barn i barnehagen (VG)Kjipe arbeidsgivere er nok en del av problemet, ja. På samme måte som det at det nok ikke er helt uvanlig at mor tar ut sine sykedager først fordi det er så ”vanskelig” for far. Vi har hittil praktisert deling av dager evt. at vi deler dagen i to hvis begge har ting som man bør være til stede på/frister og det er mulig å få det til. Dessuten stiller moren min opp hvis det virkelig kniper. Men jeg har forståelse for at det ikke gjelder alle. Å sende barn som nettopp har hatt omgangssyke til dagmamma eller barnehage tror jeg nok bunner i litt uvitenhet også. Det er mange som dessverre ikke er klar over at det er smittsomt 48 timer etter man er blitt frisk. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Sender syke barn i barnehagen (VG)Jeg forstår at arbeidsgivere kan være vanskelige. Men menn har også sine dager, likevel tenker jeg at en del menn ikke tar seg så mye fri som de burde. At enkelte menn i høyere stillinger ikke anser det som mulig å ta seg fri fra jobben er vel ikke helt uvanlig.
|
|
|
#7 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sender syke barn i barnehagen (VG)Akkurat det med barn med vannkopper så er det et vesentlig poeng å holde dem hjemme til vannkoppene er inntørket ettersom man utsetter barnet for bakterer i vannkoppene slik at barnet får brennkopper.
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske? Sist redigert av Veronal : 04-03-07 kl 01:03. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
anglofil
Sv: Sender syke barn i barnehagen (VG)Ja nettopp, det var ikke noe koselig aa see disse syke barna med aapne vannkopper i bhagen og de var slettes ikke i form. Det er ogsaa viktig at barn faar hvile naar de har vannkopper selv om de har god almentilstand. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sender syke barn i barnehagen (VG)
Se DET var nytt for meg. :noterer:
|
|
|
#10 |
|
Fortynnet
|
Sv: Sender syke barn i barnehagen (VG)Jeg syns det er synd at barn blir sendt i barnehagen når de har kastet opp om natten. Jeg vet godt at det hender at de blir friske igjen etter å bare ha kastet opp en gang, men sånne ting er så smittsomt... Sist redigert av Filifjonka : 04-03-07 kl 11:45. Årsak: tastefeil |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Sender syke barn i barnehagen (VG)Jeg reagerte på det som sto i artikkelen at "hun måtte ringe foreldre hver uke fordi barnet var blitt sykt", som om dét var forkastelig av foreldrene. Det er ikke lett å se om barnet er litt trett eller sur, eller om det kanskje muligens får feber om 3 timer, er det vel? Min erfaring er at Sneipen er i full form helt til han plutselig får feber (også er han plutselig frisk igjen). I forhold til døgnets våkne timer er det ikke akkurat merkelig om mange sykdommer slår gjennom mens barnet er i barnehagen.
|
|
|
#12 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sender syke barn i barnehagen (VG)Tor det er en veldig sammensatt problemstilling. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Fortynnet
|
Tror du virkelig ikke at det fins noen som gjør det? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei. Jeg tror at hvis folk gjør slikt så er det fordi de er i en fortvilet skvis og ikke ser er annen løsning. Jeg er kanskje litt godtroende og naiv... |
|
|
|
|
|
#15 |
|
anglofil
Unnskyld meg men jeg kjenner da virkelig folk som uten problemer innrommer at de heller vil vaere paa jobb en hjemme med sykt barn ...... |
|
|
|
|
|
#16 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Sender syke barn i barnehagen (VG)De fleste foreldre ser når barna er syke og blir hjemme.
|
|
|
#17 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Nattrangler
Sv: Sender syke barn i barnehagen (VG)Jeg har aldri sendt barn som jeg har vist har vært syke i barnehage eller skole. og ved feber så har jeg latt de ha et feberfri døgn hjemme før de har gått i barnehage/skole igjen, ved omgangssyke så har det gått gått 48 timer,
|
|
|
#19 |
|
Pauset
|
Sv: Sender syke barn i barnehagen (VG)Jeg tror nå at de fleste mennesker i dette land har høy arbeidsmoral. Det er vi sosialisert inn i gjennom vår familie og oppdragelsen vi fikk. |
|
|
|
![]() |
|
|