|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnehagematVi betaler 180 kr i mnd i tur og matpenger (tror jeg). De får frukt og melk hver dag og varm mat en gang i uka, ellers er det medbrakt som gjelder. Barna får velge middag (det går på rundgang), og den som velger er med på butikken for å handle, og er med å lager maten. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Salt in the rainbow
|
Sv: BarnehagematBetaler 300,- i matpenger, og da får de 3 brødmåltider og 2 varme måltider i uka, pluss melk. De varme måltidene er som regel grønnsakssuppe, lapskaus eller fisk med grønnsaker og ris. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Curlingkone
|
Sv: BarnehagematI barnehagen jeg jobber serveres det frokost. Havregrøt eller brødskive med variert pålegg. Vi har aldri egg da vi har en allergiker der, men prøver å variere så godt vi kan, og med agurk og diverse som pynt.
|
|
|
#4 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: BarnehagematVår barnehage får maten levert av CAteringbyrå 3 ganger i uka. Det var en prøveordning som nå ser ut til å ha blitt fast. Ungene digger maten.
|
|
|
|
#5 |
|
Erfaren
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnehagematBarnehagen har egen kokk som lager at fra grunnen. Varm lunsj alle dager. God og variert mat inkludert ting som moussaka, laks i form, tandori kylling og forskjellige supper. Vi får månedsplan over lunsjmenyen. Om man ønsker så kan de spise frokost i barnehagen - brødskiver med variert pålegg og litt grønt. Ellers får de knekkebrød/brødskiver og frukt til 2-maten. Betaler 490kr måneden for mat og turpenger.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnehagemat
Høres veldig bra ut. Som vanlig virker det som om dette avhenger av personalets eget engasjement og matvaner. Dessverre.
|
|
|
#7 |
|
Tittel og tittel....
|
Personalets eget engasjement og matvaner? Hva er dette for slags tull å si? Det handler jo mer om barnehageeiers vilje til å sørge for at det er bemanning nok til også å fokusere på å lage varme måltider hver dag(Om varme måltider er et must). I den barnehagen jeg jobber i, har vi rett og slett ikke kapasitet til å stå på kjøkkenet flere timer pr dag for å lage mat, sånn er desverre hverdagen selv om nok både jeg og andre som jobber i barnehagen kunne ønsket noe annet. Nei, få tilbake kjøkkenassistent eller kokker i barnehagene, slik at sunn og varm mat kan prioriteres. I vår barnehage så sørger vi for variert pålegg, at det er agurk, tomat, paprika tilgjengelig og rett og slett gjør det beste ut av situasjonen.
|
|
|
|
#8 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnehagematBarna mine får ett måltid i barnehagen pr. dag. Vanligvis brødmat med diverse pålegg og melk + varmmat en gang i uken. De må selv ta med frokost (mine spiser hjemme) og ettermidagsmåltid/frukt. På turdager må de ha dobbelmatpakke hjemmefra (men det hender likevel at barnehagen tar med pølser og annen mat på tur).
Mandino Mamma til to skjønne jenter. Sist redigert av Mandino : 22-03-11 kl 11:43. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: BarnehagematVi betaler 250 el 300 i kostpenger.
|
|
|
|
#11 |
|
Erfaren
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnehagematVi betaler 300 i mnd, da blir det servert 5 frokoster, 4 smøremåltid og frukt og knekkebrød til ettermiddagsmat. Aldri varmmat, da de ikke har ressurser til dette og ikke ønsker å ta tid fra ungene. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: BarnehagematVarm mat krever kjøkkenpersonale ja, og ingen tvil om at det tar tid og ressurser som i hverdagen ofte ikke eksisterer i mange barnehager. I barnehagen til Knerten har de i alle fall ikke kjøkkenpersonale. De har ansatte som er dedikerte, for all del, men tiden deres kan bare brukes et sted. Enten på kjøkkenet, eller med ungene på avdelingen.
|
|
|
#13 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnehagematEgen kokk i bhg som lager varmmat hver dag. Brød til frokost hver dag,men havregrøt hver onsdag. Lunsj er ofte fisk 3 ganger i uka, pasta en dag og grøt på fredager. Mellommåltid ca 15,da er det knekkebrød, yoghurt, frukt e.l. Betaler 250 kr i md.
|
|
|
#14 |
|
Tittel og tittel....
|
|
|
|
|
#15 |
|
Sv: Barnehagematpølsene og pizzaen er det de voksne som har fortalt om, så jeg tror nok at det stemte at det var det de fikk de dagene.
|
|
|
#16 |
|
Erfaren
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Om de har en ukeplan kan du jo spørre om de kan skrive på der hva de serverer, om den f.eks henger i garderoben kan de jo og skrive det på samme dag hva de har servert, så ser foreldrene det når de henter. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Tittel og tittel....
|
Men det betyr jo ikke at det bare er pølser og pizza? Vi har det vi også, men i tillegg har vi mye annet.
|
|
|
|
#18 |
|
Selvsagt er det ikke bare det.
|
|
|
#19 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: BarnehagematJeg tror vi betaler 150-200 kr i matpenger. Barnehagen har stort kjøkken, som brukes mye. De baker sammen med barna osv. Egen kjøkkenansatt.
|
|
|
|
#20 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: BarnehagematVi betaler 300 i matpenger og barnehagen holder all mat. Frokost er grovt brød med skinke/makrell/leverpostei/ost + diverse grønt tre dager i uka. Havregrøt to ganger i uka. Lunsj er brødmat fire ganger i uka, varmmat en gang i uka (ingen kokk, ingen catering). Fruktmåltid kl. 14, med brødskive/knekkebrød i tillegg for de som ønsker det. Kvaliteten på varmmaten vet jeg forøvrig veldig lite om så langt, siden minsten er såpass fersk barnehagegutt, men vi er i alle fall veldig fornøyde med å slippe matpakker.
|
![]() |
|
|