Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Barnehagemat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-11, 23:16   #21
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehagemat

Og ja, vi drømmer om kokk i barnehagen.

Gammel 21-03-11, 23:20   #22
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vår barnehage får maten levert av CAteringbyrå 3 ganger i uka. Det var en prøveordning som nå ser ut til å ha blitt fast. Ungene digger maten.

Vi betaler ikke noe mer enn tidligere da det ble servert enkel varmmat.

Gammel 21-03-11, 23:42   #23
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Barnehagen har egen kokk som lager at fra grunnen. Varm lunsj alle dager. God og variert mat inkludert ting som moussaka, laks i form, tandori kylling og forskjellige supper. Vi får månedsplan over lunsjmenyen. Om man ønsker så kan de spise frokost i barnehagen - brødskiver med variert pålegg og litt grønt. Ellers får de knekkebrød/brødskiver og frukt til 2-maten. Betaler 490kr måneden for mat og turpenger.

Gammel 22-03-11, 00:10   #24
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bean, her.

Barnehagen har egen kokk som lager at fra grunnen. Varm lunsj alle dager. God og variert mat inkludert ting som moussaka, laks i form, tandori kylling og forskjellige supper. Vi får månedsplan over lunsjmenyen. Om man ønsker så kan de spise frokost i barnehagen - brødskiver med variert pålegg og litt grønt. Ellers får de knekkebrød/brødskiver og frukt til 2-maten. Betaler 490kr måneden for mat og turpenger.

Høres veldig bra ut. Som vanlig virker det som om dette avhenger av personalets eget engasjement og matvaner. Dessverre.

Gammel 22-03-11, 00:58   #25
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Synes egentlig det er utrolig at barn som kanskje er i barnehage 9 timer per dag ikke alltid får varmmat jeg..

I vår barnehage måtte vi ha med all mat til alle måltider selv. Men ved bursdager, hadde de varmmat som de laget i barnehagen og bursdagsbarnet fikk velge.

Men det var tragisk å måtte sende med brødmat for hele dagen, så ofte ble det middagsrester om det var noe som funket til å varme opp igjen. Personalet varmet da maten i micro, heldigvis.

Nå går snuppa i 1 klasse og på den private SFO`en hun går på, har de varmmat hver dag hele måneden. Veldig godt og variert, alt fra suppe, fisk, kjøtt, kylling osv.....Får måltidsplan for hele måneden om gangen (men den følges ikke slavisk). Vi er iallefall veldig godt fornøyd med dette .......fine SFO`en vår

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 07:11   #26
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Vi betaler 250 el 300 i kostpenger.

Da får de all mat i barnehagen:
Frokost - nystekt brød, pålegg, havregryn, melk etc.
Lunsj - Varierer veldig, innimellom varmmat, mest brød med pålegg. På tur griller de pølser, fiskekaker etc.
2 måltid - brød, knekkebrød, yoghurt m musli, varmmat, vafler, kanelsnurrer, pizzasnurrer, boller, pasta med kjøttboller etc etc, frukt, fruktsalat etc.
Ca klokka 4 er det frukt.

Vi er veldig fornøyde.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 08:32   #27
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Høres veldig bra ut. Som vanlig virker det som om dette avhenger av personalets eget engasjement og matvaner. Dessverre.

Personalets eget engasjement og matvaner? Hva er dette for slags tull å si? Det handler jo mer om barnehageeiers vilje til å sørge for at det er bemanning nok til også å fokusere på å lage varme måltider hver dag(Om varme måltider er et must). I den barnehagen jeg jobber i, har vi rett og slett ikke kapasitet til å stå på kjøkkenet flere timer pr dag for å lage mat, sånn er desverre hverdagen selv om nok både jeg og andre som jobber i barnehagen kunne ønsket noe annet. Nei, få tilbake kjøkkenassistent eller kokker i barnehagene, slik at sunn og varm mat kan prioriteres. I vår barnehage så sørger vi for variert pålegg, at det er agurk, tomat, paprika tilgjengelig og rett og slett gjør det beste ut av situasjonen.

Gammel 22-03-11, 09:40   #28
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Vi betaler 300 i mnd, da blir det servert 5 frokoster, 4 smøremåltid og frukt og knekkebrød til ettermiddagsmat. Aldri varmmat, da de ikke har ressurser til dette og ikke ønsker å ta tid fra ungene.
Ellers er jeg enig med Polarjenta, det er ikke bevilget nok ressurser og penger til dette med varmmat, og når en voksne skal gå og lage varmmat blir det lite voksne igjen på barna. Det burde absolutt vært bevilget penger til kjøkkenpersonale som lagde varmmat.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 09:41   #29
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Varm mat krever kjøkkenpersonale ja, og ingen tvil om at det tar tid og ressurser som i hverdagen ofte ikke eksisterer i mange barnehager. I barnehagen til Knerten har de i alle fall ikke kjøkkenpersonale. De har ansatte som er dedikerte, for all del, men tiden deres kan bare brukes et sted. Enten på kjøkkenet, eller med ungene på avdelingen.

(Noen ganger synes jeg de har merkelige matprioriteringer, men det er nå så... Som da pizza når det skal være fiskegrateng. Jeg har enda ikke helt skjønt hvorfor ungene satt rundt et bord og spiste french fries når jeg hentet Knerten den dagen han hadde vært på teater. (Altså, forklaringen var at det var turkosematen deres som de ikke hadde rukket å spise på tur. 1)Jeg skjønner ikke hvorfor 2-3-åringer trenger frenchfries som turkosemat på teater og 2)jeg skjønner i alle fall ikke hvorfor de trenger spise den når de kommer tilbake, fordi de ikke rakk spise den på turen...) Den dagen han kom hjem og fortalte at han hadde spist kjeks som en av de ansatte hadde bakt innbiller jeg meg at hun må ha bakt dem hjemme, for de har ikke tid til å gjøre slikt i en hektisk hverdag med sykemeldte ansatte, men bakt har hun i alle fall gjort. en eller annen gang.)

Jeg synes det er veldig fint at de får varm mat i barnehagen, jeg skulle dog gjerne visst litt bedre hva de får, og og en vag overbevisning om at de får det de skal, det jeg hører mest om er nemlig pølser, pizza og pasta... skulle gjerne sett at de fikk den lapskausen og den fiskegratengen med grønnsaker som det sto om også. Jeg skjønner at det nok krever litt mer tid og personale, så aller helst ønsker jeg at de hadde hatt det. Tid og ressurser til å lage skikkelig varmmat, i alle fall en gang i uka.

Gammel 22-03-11, 10:01   #30
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Egen kokk i bhg som lager varmmat hver dag. Brød til frokost hver dag,men havregrøt hver onsdag. Lunsj er ofte fisk 3 ganger i uka, pasta en dag og grøt på fredager. Mellommåltid ca 15,da er det knekkebrød, yoghurt, frukt e.l. Betaler 250 kr i md.

Gammel 22-03-11, 10:07   #31
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Varm mat krever kjøkkenpersonale ja, og ingen tvil om at det tar tid og ressurser som i hverdagen ofte ikke eksisterer i mange barnehager. I barnehagen til Knerten har de i alle fall ikke kjøkkenpersonale. De har ansatte som er dedikerte, for all del, men tiden deres kan bare brukes et sted. Enten på kjøkkenet, eller med ungene på avdelingen.

(Noen ganger synes jeg de har merkelige matprioriteringer, men det er nå så... Som da pizza når det skal være fiskegrateng. Jeg har enda ikke helt skjønt hvorfor ungene satt rundt et bord og spiste french fries når jeg hentet Knerten den dagen han hadde vært på teater. (Altså, forklaringen var at det var turkosematen deres som de ikke hadde rukket å spise på tur. 1)Jeg skjønner ikke hvorfor 2-3-åringer trenger frenchfries som turkosemat på teater og 2)jeg skjønner i alle fall ikke hvorfor de trenger spise den når de kommer tilbake, fordi de ikke rakk spise den på turen...) Den dagen han kom hjem og fortalte at han hadde spist kjeks som en av de ansatte hadde bakt innbiller jeg meg at hun må ha bakt dem hjemme, for de har ikke tid til å gjøre slikt i en hektisk hverdag med sykemeldte ansatte, men bakt har hun i alle fall gjort. en eller annen gang.)

Jeg synes det er veldig fint at de får varm mat i barnehagen, jeg skulle dog gjerne visst litt bedre hva de får, og og en vag overbevisning om at de får det de skal, det jeg hører mest om er nemlig pølser, pizza og pasta... skulle gjerne sett at de fikk den lapskausen og den fiskegratengen med grønnsaker som det sto om også. Jeg skjønner at det nok krever litt mer tid og personale, så aller helst ønsker jeg at de hadde hatt det. Tid og ressurser til å lage skikkelig varmmat, i alle fall en gang i uka.

Men om du lurer på hva som er varmmat, så spør. Noe verre enn det er det jo ikke. Og dersom du ønsker noe annet, så foreslå det. Når det gjelder hva barn sier og hva som er sant, så er det jo faktisk ikke alltid det henger sammen. Mine barn kan godt finne på å fortelle at de har spist pølser til varmlunsj, og det selv om jeg faktisk jobber i samme barnehage og vet at de har spist noe helt annet.

Gammel 22-03-11, 10:34   #32
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

pølsene og pizzaen er det de voksne som har fortalt om, så jeg tror nok at det stemte at det var det de fikk de dagene.

Ja, jeg kan spørre, det bare faller meg ikke inn der og da. (Mye fordi det å få en av de foksne i tale ved henting er et lite prosjekt i seg selv, somregel er vi heldig om de svarer når jeg oppfordrer ham til å si "hade") så jeg kommer gjerne på det når jeg er kommet hjem. Kanskje husker jeg det i dag? Tirsdag er varmmat-dagen, nemlig.

Gammel 22-03-11, 10:50   #33
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

pølsene og pizzaen er det de voksne som har fortalt om, så jeg tror nok at det stemte at det var det de fikk de dagene.

Ja, jeg kan spørre, det bare faller meg ikke inn der og da. (Mye fordi det å få en av de foksne i tale ved henting er et lite prosjekt i seg selv, somregel er vi heldig om de svarer når jeg oppfordrer ham til å si "hade") så jeg kommer gjerne på det når jeg er kommet hjem. Kanskje husker jeg det i dag? Tirsdag er varmmat-dagen, nemlig.

Om de har en ukeplan kan du jo spørre om de kan skrive på der hva de serverer, om den f.eks henger i garderoben kan de jo og skrive det på samme dag hva de har servert, så ser foreldrene det når de henter.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 10:53   #34
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

De har varmmat daglig. Enten grøt eller suppe. I tillegg har de smøremat på ettermiddagen. Barnehagen har egen ansatt som tar seg av kjøkkentjenesten. De lager også endel mat ute på grua året rundt.
To dager i uka har de middag som de kjøper kjøper fra Adventsykehjemmet i nærheten. Der er de helt rå på matlaging og det er virkelig prima saker barna får servert derfra !
Jeg betaler rundt 300,- mnd. i matpenger.

Gammel 22-03-11, 10:58   #35
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Men det betyr jo ikke at det bare er pølser og pizza? Vi har det vi også, men i tillegg har vi mye annet.

Gammel 22-03-11, 11:17   #36
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Barna mine får ett måltid i barnehagen pr. dag. Vanligvis brødmat med diverse pålegg og melk + varmmat en gang i uken. De må selv ta med frokost (mine spiser hjemme) og ettermidagsmåltid/frukt. På turdager må de ha dobbelmatpakke hjemmefra (men det hender likevel at barnehagen tar med pølser og annen mat på tur).

Dette er hovedregelen, men den følges ikke slavisk. De hender ofte at de har flere måltider med varmmat i uka. Det er personalet med hjelp fra noen av barna som står for matlagingen og det er variert, sunn mat.

Mamma til to skjønne jenter.

Sist redigert av Mandino : 22-03-11 kl 11:43.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 11:30   #37
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Men det betyr jo ikke at det bare er pølser og pizza? Vi har det vi også, men i tillegg har vi mye annet.

Selvsagt er det ikke bare det.

Men altså, det var ved nyttår vi fikk vite at de har varm mat, fordi det kom felles månedsplan for de to avdelingene (mye sykemeldinger, var visst lettere å skrive dem samlet, og bare for hver ting markere hvilken avd det gjaldt) og da sto der varm mat, og hva. Vi lurte på om det bare gjaldt stor avd, siden vi aldri hadde hørt om det (men hadde sett det på stor avds månedsplan før jul) men fikk fort avklart at de fikk varm mat. Etter at de i feb ikke klarte holde seg til menyen, har de i mars gått over til å bare skrive varm mat (tipper flere har reagert på at fisk ble pizza (smilende og "skrytende" fortalt av ansatt, Knerten hadde spist så godt til lunsj. Flott, jeg var spent på den fiskegratengen, er min reaksjon, men fortsettelsen hennes er "Ja, alle likte jo pizza....") og i ammetåka må jeg ærlig si at jeg ikke har tenkt så mye over den maten før denne tråden...

Men det er varm mat i dag, kanskje jeg skal bry meg litt...

Gammel 22-03-11, 11:32   #38
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror vi betaler 150-200 kr i matpenger. Barnehagen har stort kjøkken, som brukes mye. De baker sammen med barna osv. Egen kjøkkenansatt.

Frokost må medbringes, men resten av måltidene, inkludert turmat, lages i barnehagen. De har varmmat minst én gang i uka, oftest flere ganger.

Gammel 22-03-11, 11:42   #39
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Vi betaler 300 i matpenger og barnehagen holder all mat. Frokost er grovt brød med skinke/makrell/leverpostei/ost + diverse grønt tre dager i uka. Havregrøt to ganger i uka. Lunsj er brødmat fire ganger i uka, varmmat en gang i uka (ingen kokk, ingen catering). Fruktmåltid kl. 14, med brødskive/knekkebrød i tillegg for de som ønsker det. Kvaliteten på varmmaten vet jeg forøvrig veldig lite om så langt, siden minsten er såpass fersk barnehagegutt, men vi er i alle fall veldig fornøyde med å slippe matpakker.

Gammel 22-03-11, 12:03   #40
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Personalets eget engasjement og matvaner? Hva er dette for slags tull å si? Det handler jo mer om barnehageeiers vilje til å sørge for at det er bemanning nok til også å fokusere på å lage varme måltider hver dag(Om varme måltider er et must). I den barnehagen jeg jobber i, har vi rett og slett ikke kapasitet til å stå på kjøkkenet flere timer pr dag for å lage mat, sånn er desverre hverdagen selv om nok både jeg og andre som jobber i barnehagen kunne ønsket noe annet. Nei, få tilbake kjøkkenassistent eller kokker i barnehagene, slik at sunn og varm mat kan prioriteres. I vår barnehage så sørger vi for variert pålegg, at det er agurk, tomat, paprika tilgjengelig og rett og slett gjør det beste ut av situasjonen.

Det der er delvis tull. Mye handler om å integrere mat i hverdagen. Dersom man setter vekk pulvekaffen og pepsi max flaskene på personalmøtet og heller setter seg ned og utaarbeider en egen plan for å gjøre mat og matlaging til tema, så er det faktisk mulig å SPARE penger OG få noe annet enn tørre, næringsfattinge blingser og pulvermat. Dette handler veldig mye om matINTERESSE blant de ansatte. Har man ansatte som er fornød med hveteboller fra 10-kronerspose til lunsj så kan man ikke forvente seg underverker.

Men selvsagt, det ALLER beste hadde vært om det forelå detaljerte forskrifter fra myndighetene om krav til matkvalitet for å få lov til å drive barnehage. Slik det er i dag har man bare noe gode råd. Praksisen er sjokkerende variabel, dessverre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:23.