Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvor er det beste stedet i Norge å bo?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-11, 13:28   #1
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor er det beste stedet i Norge å bo?

På landet i Akershus. Kort vei til Oslo, kort vei til sjøen og fjellet, og med skogen rett utenfor døra. Stille og rolig, ungene kan løpe fritt.

Det eneste negative er kø til jobben, og dyre boliger (men vi har jo hus allerede, så jeg bryr meg ikke så mye, snill som jeg er)

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 13:51   #2
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det beste stedet å bo? Det er der de spennende og morsomme menneskene er. Om jeg ikke hadde bodd i Oslo ville jeg ha bodd i Kabelvåg i Lofoten.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 14:04   #3
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bor nær Bergen. Jeg er ikke særlig glad i klimaet her, så jeg tror det er bedre å bo på Østlandet enn på Vestlandet. Jeg vil gjerne ha vinter når det er vinter og sommer når det er sommer, og bo nær en stor by, men ikke for nære. Og så er det fint om det er varierte tilbud for barn og voksne der og helst skimuligheter om vinteren og bademuligheter om sommeren. Jeg tror jeg ville bodd i en småby på Østlandet, enten ved kysten eller i Mjøs-området.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 14:17   #4
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Nja, jeg synes det er best å bo her hvor vi bor pga av familie og tilknytning. Det er iallefall ikke vinterklimaet som holder meg her

Gammel 04-04-11, 14:19   #5
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg er foedt og oppvokst i Oslo - og synes det er en kjempefin by paa mange maater. Det er et fin klima og det aller aller meste er innen kort rekkevidde; alt paa ett sted rett og slett.

Naa bor jeg paa Soerlandet, naermere bestemt i Kristiansand. Det er en fhv. liten storby, akkurat passe stor - ikke en by som sluker deg, men heller ikke en by der alle kjenner alle og man kan vaere anonym dersom man oensker det. Vi har det meste innen rekkevidde, i tillegg til umiddelbar naerhet til hav og fjell, vi har lysloeyper og flott natur innover i landet, for ikke aa snakke om en vakker kyst - og naerhet til Danmark. Klimaet er ogsaa bra synes jeg; passende variert og med gode sommertemperaturer.

Gammel 04-04-11, 16:12   #6
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

For meg er det best å bo nært venner og familie og et sted både jeg og mannen har gode jobber vi trives i.
Bor i en liten by i Nordland og det er mye jeg savner med å bo her, men hovedkriteriene er fylt.
Vi bor langt fra konserter, billige utenlandsreiser, spennende spisesteder etc. og svært nært janteloven.
Allikevel er det et sted med et helt ok kulturtilbud og vi har både fjell og hav nært innpå oss.
Hvis jeg hadde vært alene og hatt tilgang på en spennende jobb som passet for meg hadde jeg flyttet til Trondheim. Når vi nå er flere om å ta avgjørelsen så blir vi boende her vi bor.

Gammel 04-04-11, 18:26   #7
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I nærheten av Oslo med bra kollektivdekning slik man ikke er avhengig av bil og samtidig bor ved marka slik at man ikke er avhengig av transport for å bruke marka.

Gammel 04-04-11, 18:41   #8
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

I Bergen!

Vi bor også utenfor de 7 fjell så er ikke plaget med luften om vinteren. Det tar 10 min og kjøre til sentrum. Vi har sjø, fjell og skog i umiddelbar nærhet. I tillegg til alle tilbuden som følger med å bo i Bergen.
Dessuten så syns jeg ikke vi har så gale klima heller. Litt mindre regn hadde vært bra kanskje... men jeg ville ikke byttet mot lange snøvintre for det er definitivt ikke noe for meg.

Gammel 04-04-11, 18:48   #9
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg trives veldig godt her på Østlandet og kunne ikke tenkt meg å bo lengre fra Oslo enn jeg gjør nå i allefall (15-20 min med bil). Om noe vil jeg gjerne flytte nærmere/til Oslo sentrum.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 19:29   #10
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg trives veldig godt på østlandet. Her vi bor nå har vi skogen 20 meter bak oss og byen foran oss. 300 meter til bhg og 1,5 km til skole. En halvtime til Sverige og en time til Oslo. Etter å ha bodd 7 år i Sverige vet jeg ihvertfall hvor jeg ikke skal bo igjen.

Gammel 16-05-11, 10:05   #11
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Et sted (som kanskje får bystatus om ikke alt for lenge ?) ca 30 min unna Oslo. Her har vi alt vi trenger, inkl stort shoppingsenter og utesteder/spisesteder. Kulturelt tilbud som er bra. Offentlig kommunikasjon er kanskje ikke det aller beste etter hva jeg har hørt, men det er der og siden jeg ikke kan benytte meg av det, pga at jeg er avhengig av bil i jobbsammenheng, så tenker jeg ikke noe over det.

Gangavstand til skole, barnehage, marka med skiløype 0g en kjapp sykkeltur/gåtur unna lysløype og "sentrum". 15 minutter å gå til nærmeste badested eller en biltur unna en innsjø med mange fine bademuligheter.

I tillegg bor vi i en liten sløyfe med gode naboer, og kun trafikk til husene. Så ungene kan uten problemer leke fritt i veien utenfor her.

15 min til nabobygda, hvor familien min bor (og som vi flyttet fra for 3 år siden....bygda altså .) Så om vi trenger barnepass, eller de eller vi vil svippe innom hverandre, så er vi kort kjøring unna hverandre.

Mannen sin bror med familie, bor 25 minutter den andre veien, og dermed også helt overkommelig.

Jobber i Oslo og kan telle på en hånd de siste 5 årene som jeg har vært der på fritiden......har jo alt vi trenger her .

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 14:06   #12
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sørlandet
Vi bor nærme Arendal (10 min med bil), vi bor landlig men sentralt, ungene kan løpe på utsiden å leke uten at jeg bekymrer meg for biler, vi har naboer med barn uten at det er typisk byggefelt, 2 min til bussen, 20 min gange til stort handelsområde og badestrand, 10 min gange til skole, 5-10 min gange til 4 barnehager, nærbutikk, div festivaler i byen og omegn, flott uteliv om sommeren, mange aktiviteter for barn og voksne både sommer og vinter, og jeg kunne skrevet så mye mye mer....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 12:37   #13
Sonar

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bor i Bergen og vil ikke flytte herfra. Her er venner og familie, vi trives veldig godt i det område vi bor.

Men begynner å bli litt klimalei merker jeg. Skulle vi ha flyttet,så tror jeg det hadde blitt sørlandet et sted. Men akk det blir en drøm, akkurat som jeg drømmer om å bo på bondegård.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 01:16   #14
Rose

Rose sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Bor litt utenfor bergen og trives verl egentlig her. Har det meste, ikke noe særlig jeg savner egentlig. Litt mindre regn kanskje Eller som andre sier, sommer når det er sommer og vinter når det er vinter. Hadde vært greit hvis vi hadde sluppet unna den voldsomme værforandringen som vi har en del av.

Gammel 08-07-11, 01:17   #15
Rose

Rose sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Hvis jeg skulle flyttet til noen steder så tror jeg kanskje jeg ville flyttet til kristiansand, syns det er så fint der

Gammel 04-04-11, 21:19   #16
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Grenlandskysten: Det er vakkert her. Våren kommer tidlig, og sommeren er lang og varm. Masse vakker natur, skjærgård med svaberg, strender og øyer + kort vei til fjellet. Samtidig mange muligheter for kulturopplevelser, konserter og uteliv. Passe nærhet til Oslo, og til mindre byer. Ok kollektivtilbud. Kort vei til Danmark, Sverige og Torp = hele verden. Boligene er billige, og det er grei barnehagedekning (-Har jeg inntrykk av. Det varierer vel fra kommune til kommune.) Etter hvert ser det ut til at det kommer til å bli et greit tilbud av private skoler (Internasjonal og flere Montesorrier), som alternativ til offentlig skole.

Eh, det er sikkert mere fint å si også, men plutselig gikk jeg litt tom.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 21:25   #17
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker Bergen

Bor 15 km fra sentrum og her er det skikkelig landlig, og likevel 3 minutters kjøring til IKEA.
Jeg har tre fjell i umiddelbar nærhet jeg kan gå rett opp på, og vi har to minutters kjøretur til strand og skjell. Om kveldene uler uglene, og når vi går søndagstur i strøket møter vi både lam, hest, kyr og ekorn. Og altså et kvarter til Torgalmenningen, Fløyen og Grieghallen.

Det eneste som mangler er sykehus i samme bydel

Gammel 04-04-11, 22:22   #18
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg liker Bergen

Ahh.. Bergen..
Bergen vil alltid være byen i mitt hjerte, men jeg bor for tiden i Gudbrandsdalen og trives godt her. Her har mannen sin familie og vi har mange gode venner. Vi har kort vei til byen, og har mange muligheter for aktiviteter med ungene i umiddelbar nærhet. (Lekeland, Hunderfossen, Lilleputthammer, badeland++)

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 21:42   #19
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Det beste stedet å bo er her i skogkanten hos meg. To minutter til butikken og 30 minutter til resten av verden. Passe langt fra Oslo, men toget kunne gjerne brukt litt kortere tid. Vi har frisk luft, fin natur, en og annen ulv, ikke for dyre hus og det er trygt og godt å vokse opp her. Det har jeg nemlig prøvd selv. Jeg vil ikke si hvor det er, for da kommer dere bare og vil bo her alle sammen.

Gammel 04-04-11, 21:44   #20
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Ekorn har vi forresten mer enn nok av, om det er noe å ha. Jeg tror jeg har en fire-fem i hagen til enhver tid. Bare si fra, jeg deler gjerne. Snø har vi fem måneder i året, men den er i alle fall kritthvit og pen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:10.