Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Syns du rapsolje har "nøytral smak"?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-11, 20:24   #21
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syns du rapsolje har "nøytral smak"?

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Det er vel greit til lavtemperaturgreier? Jeg bruker å surre løk og hvitløk i olivenolje til pastasaus, for da syns jeg smaken av olivenolje passer godt.

Samme gjør jeg også, men til 'skikkelig' steking av kjøtt bruker vi gjerne den blandingsoljen fra Vita og/eller smør.

Jeg så eller leste masse skryt av rapsoljen her om dagen av en anerkjent kokk, så jeg tenkte jeg skulle gi det en sjanse.

Men han snakket nok ikke om den som smaksnøytral - han kalte det nordens olivenolje.

Gammel 07-04-11, 20:25   #22
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker landlord sin rapsolje, den er helt nøytral i mine smaksløker, odelia sin smaker en del ja, og jo mer den er eksponert for lys jo mer smaker den.
Hvis jeg trenger noe mer nøytralt enn raps bruker jeg solsikkeolje, den er litt mer varmestabil på høye temperaturer synes jeg.
Olivenolje skal man ikke steke i, den skal vel heller ikke koke sånn optimalt sett, så om jeg skal ha den i varm mat så helles den i helt på slutten. Bruker mye olivenolje i couscous, pasta, bulgur, linser etc. Og kald på salater, i majones eller i dressinger.

Det er så mange spennende oljer på markedet nå, jeg vil prøve dem alle.

Gammel 07-04-11, 20:37   #23
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror det er rapsolje jeg bruker i gulrotkaka, da har jeg stort sett brukt en fra Eldorado. Kjenner ingen usmak.

Gammel 07-04-11, 20:46   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Hvor får jeg kjøpt kokkosolje?

Kokosolje får du kjøpt i helsekosten og dagligvarebutikker med godt utvalg, feks. Meny. Jeg bruker disse to (den brune til steking og bakst, og den grønne som kosttilskudd og i hjemmelaget konfekt der kokossmaken hører hjemme):

http://soma.no/produkter/cocosa/

Gammel 07-04-11, 20:47   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Det er så mange spennende oljer på markedet nå, jeg vil prøve dem alle.

Ja'a!! Har du prøvd hvitløksoljen fra Søstrene Grene? De har mange gode oljer, hvitløksoljen er favvis! Det er økologisk, kaldpresset olivenolje med hvitløkssmak. Jeg elsker å ringle den over pizza og enkelte pastaretter.

Gammel 07-04-11, 21:02   #26
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg bruker rapsolje kun når jeg skal steke noe. Jeg forsøkte å ha det i en kake en gang, men den måtte jeg bare kaste, den smakte grusomt emment av rapsoljen. I kaker bruker jeg helst smør eller melkefri margarin eller kokosolje/melk.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg bruker olivenolje i aïoli, solsikke- eller maisolje i kaker/muffins, jeg steker i Vita sin blandingsolje. Hvis jeg bruker rapsolje bruker jeg stort sett Landlord og den er helt nøytral i min bok.

Man bør vel ikke steke i olivenolje?

Man kan vel godt steke i varmpresset olivenolje? Hvorfor burde man ikke gjøre det?

Gammel 07-04-11, 21:07   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Rapsolje smaker gress.

Cocosa er fint å steke i, men jeg gjør det ikke, for det spruter. Jeg steker alltid i smør.

Skal jeg bruke nøytral olje, bruker jeg solsikkeolje, men jeg liker ikke å bruke det og det er i grunnen sjelden jeg har bruk for nøytral olje.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 21:09   #28
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Sesamolje på salat er så godt at det er til å dø litt på seg av.

Ja, men trøffelolje er enda bedre.

Gammel 07-04-11, 21:11   #29
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker den billigste rapsoljen på Meny, antakelig Eldorado eller First Price, og den smaker niks nada. Billig lønner seg.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 21:12   #30
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rapsolje smaker forferdelig. Jeg lærte en gang her inne at den skal stå i kjøleskap, så det kan hende det var fordi min sto på benken at den alltid smakte fisk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 21:13   #31
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Hysj! Jeg ble nettopp erklært sinnsyk som betalte 300 spenn for en liten flaske balsamico hos Oliviers.

Det er jo ikke sinnsykt, det er fornuftig.

Gammel 07-04-11, 21:15   #32
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja'a!! Har du prøvd hvitløksoljen fra Søstrene Grene? De har mange gode oljer, hvitløksoljen er favvis! Det er økologisk, kaldpresset olivenolje med hvitløkssmak. Jeg elsker å ringle den over pizza og enkelte pastaretter.

Nei har ikke smakt, men det står på tapetet etter trøffelolje.

Sesamolje på salat er så godt at det er til å dø litt på seg av.

Oooh ja det er kjempegodt!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Rapsolje smaker forferdelig. Jeg lærte en gang her inne at den skal stå i kjøleskap, så det kan hende det var fordi min sto på benken at den alltid smakte fisk.

Hæ? I kjøleskapet? Min står i kjøkkenskapet, men jeg passer på å ikke eksponere den for lys.

Gammel 07-04-11, 21:17   #33
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hæ? I kjøleskapet? Min står i kjøkkenskapet, men jeg passer på å ikke eksponere den for lys.

Jeg nektet også, men så leste jeg på etiketten. Det var olje fra Odelia.

Gammel 07-04-11, 21:20   #34
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Jeg nektet også, men så leste jeg på etiketten. Det var olje fra Odelia.

Så rart, de står jo ute i vanlige hyller i butikken.

Gammel 07-04-11, 21:22   #35
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Så rart, de står jo ute i vanlige hyller i butikken.

Ja, det har du rett i.

Gammel 07-04-11, 21:23   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det er vel noe med at flerumettet fett harskner relativt fort. Jeg har ikke oljene i kjøleskapet, foruten Udos Choice, men egentlig burde jeg vel det i og med at Udos Choice jo består av flerumettede fettsyrer og hvorfor skal da ikke de andre stå kaldt, spesielt når de er åpnet? Jeg har jo til og med nøtter i kjøleskapet for å holde dem friske.

Gammel 07-04-11, 21:25   #37
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kaldere oljer smaker jo mindre, da, men det hjelper ikke når det brukes i mat som varmes opp?

Gammel 07-04-11, 21:31   #38
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På flaskene til Odelia rapsolje står det "Oppbevares i kjøleskap etter at flasken er åpnet". :informerer:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 21:31   #39
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Ja, det har du rett i.

Snodig, jeg må sjekke litt kjenner jeg.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er vel noe med at flerumettet fett harskner relativt fort. Jeg har ikke oljene i kjøleskapet, foruten Udos Choice, men egentlig burde jeg vel det i og med at Udos Choice jo består av flerumettede fettsyrer og hvorfor skal da ikke de andre stå kaldt, spesielt når de er åpnet? Jeg har jo til og med nøtter i kjøleskapet for å holde dem friske.

Næh de harskner ikke så fort da! Men kanskje, jeg aner virkelig ikke. Jeg har hatt nøtter på kjøkkenbenken siden desember, de er like gode enda, så harskningen kan jo ikke skje veldig fort?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kaldere oljer smaker jo mindre, da, men det hjelper ikke når det brukes i mat som varmes opp?

Ja kalde oljer er en ting, men rapsolje til varmmat er jo ikke der. Hmm, interessant.

Gammel 07-04-11, 21:32   #40
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Næh de harskner ikke så fort da! Men kanskje, jeg aner virkelig ikke. Jeg har hatt nøtter på kjøkkenbenken siden desember, de er like gode enda, så harskningen kan jo ikke skje veldig fort?

Er ikke sikker altså, men jeg har i hvert fall lest flere steder at nøtter bør oppbevares i kjøleskap eller fryser. Udos Choice harskner fort men kanskje det har med sammensetningen å gjøre? Den står jo i kjøleskap i butikken også da.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:32.