|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
can-jur
|
Sv: Verdens matvareforbruk
Men hvorfor skal en liten potet være billigere enn en stor potet,(pr kg vel og merke) når de koster det samme å produsere?
|
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Produksjonskost har ikke noe særlig med prisen å gjøre. Peisen settes av hva folk er villige til å betale. Hvis det er lavere produksjonskost så må kostnadene ned, eller våren forsvinner. Her som 2.sortering er et biprodukt av 1.sortering så må pris og produksjonskost av de to ses i sammenheng slik at totalen går opp.
|
|
|
#4 |
|
Rockesøster
|
Unnskyld meg, men å le deg halvt ihjel ved hjelp av smileys virker direkte tåpelig i denne diskusjonen. Jeg har fått med meg at du driver gårdsbruk og er det slik du oppfører deg i saker som gjelder din profesjon så burde du tenker over hvordan det oppfattes. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Rockesøster
|
Sv: Verdens matvareforbrukOg jeg må forresten tillegge at de høye prisene på mat med god kvlitet nok gjør sitt til at veldig mange må fire på kravene og kjøpe elendige, mishandlede kyllinger fra Norsk kylling (Solvinge) i stedet for fra Holte gård, eller indrefilet fra Uruguay fra farmer som truer regnskogen og fra kyr som ikke har gode levekår i stedet for kjøtt fra norske kyr som har beitet ute og har hatt et godt liv. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
can-jur
|
Så du er med andre ord egentlig ikke villig til å betale for at den som produserer maten din, uavhengig av hvor og hvem, skal kunne ha samme levestandar som deg?
|
|
|
|
#8 |
|
Rockesøster
|
Det var kanskje litt dårlig formulert, beklager. Ikke akkurat skjeve agurker, men de som er veldig rynkete i endene eller ellers bærer preg av å være 2. sortering. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
can-jur
|
Sv: Verdens matvareforbrukSe der ja
|
|
|
|
#10 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Verdens matvareforbrukNå har jeg ikke sett hele klippet, men jeg kjenner ikke igjen den matkasteorgien fra da jeg selv jobba i butikk. Jeg har hatt ansvar for frukt og grønt på heltid et år, og jeg har kastet en god del. Butikken jeg jobba i hadde høyt trykk på f&g og lite svinn. Det tilskriver jeg gode rulleringsrutiner, innkjøpsrutiner og riktig behandling og oppbevaring av produktene. Vi hadde tre smale matavfallsdunker som ble tømt en gang per uke (disse var ikke alltid fulle). I disse ble det også kastet tørrvarer der emballasjen hadde revnet fx, eller kjøttprodukter utgått på dato. Disse matrestene gikk til grisefor (dunkene sto på en egen kjøle, så maten lå ikke og råtna før den ble sendt videre).
|
|
|
#11 |
|
can-jur
|
Dokumentaren tar utgangspunkt i vesten, ikke Norge og det er nok mye værre andre steder, uten at det gjør problemstillingen mindre intressant, synes jeg.
|
|
|
|
#12 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Verdens matvareforbrukMå man ikke alltid se på folks inntekt når man avgjør om maten er dyr eller billig? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Det kommer vel litt an på i hvilken sammenheng man ser det. Og det har vært vanlig spesielt fra landbruksorganisasjoner å kjøre dette argumentet til fulle, for klart, sammenlignet med inntekt er det ikke så mye som er dyrt i dette landet. Jeg mener likevel at man ikke kan se på det bare sånn i og med at vi sammenligner oss med land rundt oss. Og man sammenligner matvarepriser med priser på andre ting. Maten i Norge er dyrere enn den hadde behøvd å være, men jeg er ikke uenig i at den skal være det. Fordi kortreist mat er viktig.
|
|
|
#14 |
|
can-jur
|
Det er veldig mye som er dyrere i Norge enn det behøver å være fordi det er produsert med norske lønninger.
|
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Ja, og det er riktig at det skal være sånn (rent bortsett fra at det strengt tatt hadde vært en fordel å komme litt mer på nivå med andre land både på priser og lønnsnivå når man tenker på næringslivet). Poenget mitt var ikke at jeg synes maten er for dyr. Den burde kanskje til og med være dyrere. Men det er veldig vanskelig å nå frem med en argumentasjon som tar utgangspunkt i at maten er billig når det er veldg mange som er veldig uenig i akkurat det, nettopp fordi man sammenligner seg med andre. Ja, maten er dyr og ja, det bør være sånn.
|
|
|
#16 |
|
can-jur
|
Da er vi mer enige ja. Jeg har prøvd å selge inn i egen organisasjon mange ganger jeg, at det ikke er vi som trenger mer i lønn, bare alle andre som må tjene markant mye mindre
|
|
|
|
#17 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nettopp, maten skiller seg ikke ut i så måte. Vi subsidierer så mange tullinger her i landet og jeg skjønner ikke helt greia med at det er bøndene og maten man ofte henviser til når det er snakk om subsidier. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Bedreviter
|
Sv: Verdens matvareforbrukRettelse: Når jeg sier 15 %, så er det inkludert alt man får på dagligvare, slik som vaskemiddel, dopapir, bind og såpe. Dette er ikke med i SSBs oversikt, så da er vi sikkert nede i 12–14 %, vil jeg anta. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
can-jur
|
Sv: Verdens matvareforbrukDet med å kjøpe de stygge guløttene var altså ikke et seriøst forslag, det var for å få igang debatten, og det virket
|
|
![]() |
|
|