Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Verdens matvareforbruk

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-11, 11:22   #1
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens matvareforbruk

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Mener du det?
Edit: vi svarte på likt.

Jeg tror jeg skal endre innlegget mitt

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 12:29   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Med de prisene vi har på matvarer i dette landet er jeg ganske klar på at det jeg kjøper skal være av adekvat kvalitet, og ikke på noen måte være 2. sorteringsvarer.
Jeg kan godt kjøpe gulrøtter som er knekt, poteter som er i ymse størrelser (kvaliteten på poteter er et kapittel for seg selv, det er ufattelig dårlig kvalitet på potetene jeg kjøper, og ender med å klage på 3-4 av 10 poser), agurker som er rynkete osv,- men da skal prisen være tilsvarende nedsatt.
At myndigheter har en rar landbrukspolitikk og at butikkene ikke greier å balansere tilbud og etterspørsel føler jeg at ikke skal bli mitt problem.
I mitt eget hjem greier jeg helt fint å beregne innkjøp etter hva som forbrukes og utnytter rester og små "etterlatenskaper" så der har jeg også god samvittighet.

Men hvorfor skal en liten potet være billigere enn en stor potet,(pr kg vel og merke) når de koster det samme å produsere?

Med de prisene vi har på matvarer her i landet? :

Du mener norsk mat er dyr ja?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 12:42   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men hvorfor skal en liten potet være billigere enn en stor potet,(pr kg vel og merke) når de koster det samme å produsere?

Produksjonskost har ikke noe særlig med prisen å gjøre. Peisen settes av hva folk er villige til å betale. Hvis det er lavere produksjonskost så må kostnadene ned, eller våren forsvinner. Her som 2.sortering er et biprodukt av 1.sortering så må pris og produksjonskost av de to ses i sammenheng slik at totalen går opp.

Ellers mener jeg at det burde være mulig å få til bedre ordninger for datonær, men brukende mat.

Gammel 11-04-11, 13:03   #4
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Unnskyld meg, men å le deg halvt ihjel ved hjelp av smileys virker direkte tåpelig i denne diskusjonen. Jeg har fått med meg at du driver gårdsbruk og er det slik du oppfører deg i saker som gjelder din profesjon så burde du tenker over hvordan det oppfattes.

Ja, jeg mener at vi har relativt høye matvarepriser her i landet. Jeg kjøper mest mulig økologisk, kortreist og lokalprodusert mat ,med god kvalitet,- og jeg synes faktisk det er dyrt.
25 kr. kiloen for mandelpoteter, 400 spenn kiloen for indrefilet, 44 kr for 12 egg og 400 kroner kiloen for pinnekjøtt kaller jeg dyrt.
Det er klart at endel matvarer er temmelig billige, men gjennomgående er kvaliteten på disse så elendig at det rett og slett ikke frister.

Når jeg sier ikke vil betale samme pris for store og små poteter så er det på grunn av at det er utrolig stor forskjell i potetpakkene, og ved en middag der en skal bruke en hel pakke så sliter man med kokingen. Det er standarder for potetstørrelsen, de står på pakken, og avviker dette har jeg ingen problem med å klage på pakken og forlange en ny.

Gammel 11-04-11, 13:06   #5
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Og jeg må forresten tillegge at de høye prisene på mat med god kvlitet nok gjør sitt til at veldig mange må fire på kravene og kjøpe elendige, mishandlede kyllinger fra Norsk kylling (Solvinge) i stedet for fra Holte gård, eller indrefilet fra Uruguay fra farmer som truer regnskogen og fra kyr som ikke har gode levekår i stedet for kjøtt fra norske kyr som har beitet ute og har hatt et godt liv.
Desverre.

Gammel 11-04-11, 13:12   #6
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Unnskyld meg, men å le deg halvt ihjel ved hjelp av smileys virker direkte tåpelig i denne diskusjonen. Jeg har fått med meg at du driver gårdsbruk og er det slik du oppfører deg i saker som gjelder din profesjon så burde du tenker over hvordan det oppfattes.

Ja, jeg mener at vi har relativt høye matvarepriser her i landet. Jeg kjøper mest mulig økologisk, kortreist og lokalprodusert mat ,med god kvalitet,- og jeg synes faktisk det er dyrt.
25 kr. kiloen for mandelpoteter, 400 spenn kiloen for indrefilet, 44 kr for 12 egg og 400 kroner kiloen for pinnekjøtt kaller jeg dyrt.
Det er klart at endel matvarer er temmelig billige, men gjennomgående er kvaliteten på disse så elendig at det rett og slett ikke frister.

Når jeg sier ikke vil betale samme pris for store og små poteter så er det på grunn av at det er utrolig stor forskjell i potetpakkene, og ved en middag der en skal bruke en hel pakke så sliter man med kokingen. Det er standarder for potetstørrelsen, de står på pakken, og avviker dette har jeg ingen problem med å klage på pakken og forlange en ny.

Så du er med andre ord egentlig ikke villig til å betale for at den som produserer maten din, uavhengig av hvor og hvem, skal kunne ha samme levestandar som deg?

Og ja, jeg ler av de som mener vi har høy matvarepris i Norge. Mulig det er uprofft, men tross alt... Det er i samme kategori som å bære seg over høye bensin/strøm priser og NRK-lisensen.

Om potetene har forskjellig str så deler du bare de største, så koker de like raskt.....

Gammel 11-04-11, 11:17   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vil du ha nedsatt pris på skjeve agurker, Nextlife? Why?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 11:20   #8
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vil du ha nedsatt pris på skjeve agurker, Nextlife? Why?

Det var kanskje litt dårlig formulert, beklager. Ikke akkurat skjeve agurker, men de som er veldig rynkete i endene eller ellers bærer preg av å være 2. sortering.

Gammel 11-04-11, 11:19   #9
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Se der ja

Ja, det er fobrukers ansvar å ikke forvente ferskt brød i brøddisken 15 minutter før stengetid. Det er forbrukers ansvar å kjøpe og spise frukt og grønt som ikke er 100% størrelsesmessig. Det er forbrukers ansvar å skjønne at om man skal ha 40 forkjellige yoghurt sorter å velge i, så har det en HØY pris, som miljøet betaler.

Og nei, dette ansvaret kan ikke ligge hos forhandler, for forhandler har en eneste mål med sin butikk, nemlig å drive butikk...

Mulig det bør lovreguleres?
At butikkene feks får bøter for å kaste mat? At grossistleddet får bøter for å kassere mat, at råvareprodusentene bøtelegges for å ikke bruke alt som produseres?
Jeg har egentlig ikke noe tro på at dette kommer til å løse seg på noe vis, for det betyr at vi i vesten faktisk må begrense oss.....

Gammel 11-04-11, 13:06   #10
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg ikke sett hele klippet, men jeg kjenner ikke igjen den matkasteorgien fra da jeg selv jobba i butikk. Jeg har hatt ansvar for frukt og grønt på heltid et år, og jeg har kastet en god del. Butikken jeg jobba i hadde høyt trykk på f&g og lite svinn. Det tilskriver jeg gode rulleringsrutiner, innkjøpsrutiner og riktig behandling og oppbevaring av produktene. Vi hadde tre smale matavfallsdunker som ble tømt en gang per uke (disse var ikke alltid fulle). I disse ble det også kastet tørrvarer der emballasjen hadde revnet fx, eller kjøttprodukter utgått på dato. Disse matrestene gikk til grisefor (dunkene sto på en egen kjøle, så maten lå ikke og råtna før den ble sendt videre).

Å ta ut yoghurter 6 dager før utgangsdato gjør ikke norske butikker.

Gammel 11-04-11, 13:20   #11
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Nå har jeg ikke sett hele klippet, men jeg kjenner ikke igjen den matkasteorgien fra da jeg selv jobba i butikk. Jeg har hatt ansvar for frukt og grønt på heltid et år, og jeg har kastet en god del. Butikken jeg jobba i hadde høyt trykk på f&g og lite svinn. Det tilskriver jeg gode rulleringsrutiner, innkjøpsrutiner og riktig behandling og oppbevaring av produktene. Vi hadde tre smale matavfallsdunker som ble tømt en gang per uke (disse var ikke alltid fulle). I disse ble det også kastet tørrvarer der emballasjen hadde revnet fx, eller kjøttprodukter utgått på dato. Disse matrestene gikk til grisefor (dunkene sto på en egen kjøle, så maten lå ikke og råtna før den ble sendt videre).

Å ta ut yoghurter 6 dager før utgangsdato gjør ikke norske butikker.

Dokumentaren tar utgangspunkt i vesten, ikke Norge og det er nok mye værre andre steder, uten at det gjør problemstillingen mindre intressant, synes jeg.

Gammel 11-04-11, 13:11   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må man ikke alltid se på folks inntekt når man avgjør om maten er dyr eller billig?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 13:15   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Må man ikke alltid se på folks inntekt når man avgjør om maten er dyr eller billig?

Det kommer vel litt an på i hvilken sammenheng man ser det. Og det har vært vanlig spesielt fra landbruksorganisasjoner å kjøre dette argumentet til fulle, for klart, sammenlignet med inntekt er det ikke så mye som er dyrt i dette landet. Jeg mener likevel at man ikke kan se på det bare sånn i og med at vi sammenligner oss med land rundt oss. Og man sammenligner matvarepriser med priser på andre ting. Maten i Norge er dyrere enn den hadde behøvd å være, men jeg er ikke uenig i at den skal være det. Fordi kortreist mat er viktig.

Gammel 11-04-11, 13:18   #14
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det kommer vel litt an på i hvilken sammenheng man ser det. Og det har vært vanlig spesielt fra landbruksorganisasjoner å kjøre dette argumentet til fulle, for klart, sammenlignet med inntekt er det ikke så mye som er dyrt i dette landet. Jeg mener likevel at man ikke kan se på det bare sånn i og med at vi sammenligner oss med land rundt oss. Og man sammenligner matvarepriser med priser på andre ting. Maten i Norge er dyrere enn den hadde behøvd å være, men jeg er ikke uenig i at den skal være det. Fordi kortreist mat er viktig.

Det er veldig mye som er dyrere i Norge enn det behøver å være fordi det er produsert med norske lønninger.

Gammel 11-04-11, 13:21   #15
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig mye som er dyrere i Norge enn det behøver å være fordi det er produsert med norske lønninger.

Ja, og det er riktig at det skal være sånn (rent bortsett fra at det strengt tatt hadde vært en fordel å komme litt mer på nivå med andre land både på priser og lønnsnivå når man tenker på næringslivet). Poenget mitt var ikke at jeg synes maten er for dyr. Den burde kanskje til og med være dyrere. Men det er veldig vanskelig å nå frem med en argumentasjon som tar utgangspunkt i at maten er billig når det er veldg mange som er veldig uenig i akkurat det, nettopp fordi man sammenligner seg med andre. Ja, maten er dyr og ja, det bør være sånn.

Gammel 11-04-11, 13:25   #16
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ja, og det er riktig at det skal være sånn (rent bortsett fra at det strengt tatt hadde vært en fordel å komme litt mer på nivå med andre land både på priser og lønnsnivå når man tenker på næringslivet). Poenget mitt var ikke at jeg synes maten er for dyr. Den burde kanskje til og med være dyrere. Men det er veldig vanskelig å nå frem med en argumentasjon som tar utgangspunkt i at maten er billig når det er veldg mange som er veldig uenig i akkurat det, nettopp fordi man sammenligner seg med andre. Ja, maten er dyr og ja, det bør være sånn.

Da er vi mer enige ja. Jeg har prøvd å selge inn i egen organisasjon mange ganger jeg, at det ikke er vi som trenger mer i lønn, bare alle andre som må tjene markant mye mindre

Gammel 11-04-11, 13:23   #17
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettopp, maten skiller seg ikke ut i så måte. Vi subsidierer så mange tullinger her i landet og jeg skjønner ikke helt greia med at det er bøndene og maten man ofte henviser til når det er snakk om subsidier.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 13:27   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rettelse: Når jeg sier 15 %, så er det inkludert alt man får på dagligvare, slik som vaskemiddel, dopapir, bind og såpe. Dette er ikke med i SSBs oversikt, så da er vi sikkert nede i 12–14 %, vil jeg anta.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 14:04   #19
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Det med å kjøpe de stygge guløttene var altså ikke et seriøst forslag, det var for å få igang debatten, og det virket

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:29.