Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff - hvor mye frukt spiser dere og barna på en uke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: hvor mye frukt spiser dere og barna
Vi spiser frukt minst én gang daglig hjemme 31 33,33%
Vi spiser frukt minst to ganger daglig hjemme 11 11,83%
Vi spiser frukt på skole/barnehage/SFO minst en gang daglig 40 43,01%
-" - minst to ganger daglig 11 11,83%
Tilsammen spiser vi frukt 3 ganger eller mer per dag 11 11,83%
Vi spiser lite frukt. En gang eller mindre per dag. 10 10,75%
Istedet for frukt går det mye i fruktjuice. Jeg bekymrer meg ikke for syre/evt. sukker i juicen 3 3,23%
-"- . Jeg bekymrer meg for syre/sukker i fruktjuicen 11 11,83%
Fruktjuice er like bra som frisk frukt 4 4,30%
Fruktjuice er ikke like bra som frisk frukt 27 29,03%
Vi burde spist mer frukt 25 26,88%
Vi spiser nok frukt 25 26,88%
Barna spiser nok frukt 32 34,41%
Vi spiser mye frukt 16 17,20%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 93. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-11, 19:42   #21
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - hvor mye frukt spiser dere og barna på en uke?

Vi er ikke noe gode på frukt.

Ungene har et fruktmåltid om dagen i barnehagen. Knerten liker bare blå druer. Annen frukt vil han ikke ha. Snuppa spiser det når det blir servert. Jeg også. Vi bare serverer for sjelden. Mannen bryr seg heller ikke så mye om frukt.

Middagensleverandøren vår sier at de snart skal begynne med frukt også. Jeg tror vi skal teste ut det. Vi spiser mer hvis det bare er i hus.

Vi er heldigvis gode på grønnsaker. Knerten spiser ikke det heller, men der jobber vi mer aktivt med saken.

Gammel 10-04-11, 20:19   #22
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi spiser minst to frukter pr. dag. Mannen spiser som regel tre eller fire. En fruktbar familie.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 20:23   #23
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi spiser mye frukt. Barna og jeg har med frukt på jobb/skole hver dag, og yngstejenta får frukt/grønnsak på SFO i tillegg. Vi spiser også frukt på ettermiddagstid og flere ganger i uka spiser barna frukt som kveldsmat (helst om middagen er så sen at den kommer nær kveldsmåltidet).
Grønnsaker går det også mye av i heimen.

Vi har alltid epler, bananer og druer i hus, og supplerer med appelsin/clementin/pære/plomme/kiwi osv etter årstid og lyst.

Matbudsjettet vårt er nok høyt (uten at jeg har sjekket hvor mye vi bruker), stort inntak av frukt/grønt er en viktig årsak til det.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 20:31   #24
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi spiser ganske mye frukt. Barna får frukt til frokost og tremat i barnehagen, i tillegg har vi mye frukt hjemme. Jeg spiser frukt på jobb og endel hjemme. Minsten drikker en del juice, men jeg driver med avvenning/redusering (vanner den ut).

Gammel 10-04-11, 20:33   #25
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er egentlig periodefruktspiser. Akkurat nå er det lite frukt i butikkene som frister, bortsett fra pærer. Gleder meg til norske jordbær og bringerbær, og norske epler og plommer.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 20:46   #26
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Vi spiser mye frukt, vi spiser nok 2-3 stk frukt hver per dag, de tre yngste barna spiser frukt på skolen og i barnehagen i tillegg til det de får hjemme. Jeg kjøper som oftest den frukten som er på tilbud, og så får barna ønske seg andre typer frukt i tillegg.
Etter at jeg la om kostholdet mitt i høst har hele familien spist mer frukt, og også mye mer grønnsaker. Vi har alltid minst 2 ulike typer grønnsaker til middag.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 20:48   #27
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser nesten aldri frukt.
Pip derimot, forlanger noe i fruktboksen i skolesekken hver dag. Så jeg handler inn, og det som blir til overs etter at hun er dratt til faren (annenhver uke) ligger og råtner i kjøleskapet.

Hvis det hjelper for inntrykket, så drikker jeg ca 1 liter juice her dag. Og da snakker vi Tropicana, ikke Mills.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 21:03   #28
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Vi spiser 1-3 fruktmåltider om dagen. Banan, eple, pære, kiwi, melon og appelsin går det mest av.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 21:13   #29
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nok tror jeg er stikkordet. Jeg kjøper et par bæreposer i uka og det går med.

Gammel 10-04-11, 21:23   #30
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barna spiser mye frukt, vi voksne spiser ikke fullt så mye.
Barna har alltid oppskåret frukt og grønnsaker i matpakken. De har alltid gulrøtter og eple, og så legger vi gjerne med litt av det vi har i tillegg: banan, pære, druer, jordbær, kålrabi. De får også frukt utpå ettermiddagen på barnehagen og SFO.

I tillegg spiser de en del frukt her hjemme, og vi har gjerne oppskåret frukt til kaffen på ettermiddagen.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 21:24   #31
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jentene får oppskåret frukt og grønnsaker i matboksen hver dag. I tillegg får storesøster frukt på skolen (lillesøster vil ikke ha).

Vi har alltid fruktfat stående tilgjengelig hjemme, vanligvis med epler og pærer. Jeg fyller på med druer og små tomater, men det forsvinner først.

Jeg har også fruktfat på jobb og pleier å kjøpe epler, druer, små tomater og sukkererter til det.

Mannen spiser lite frukt, men siden vi alle spiser mye grønnsaker så føler jeg ikke at det er til noen særlig skade.

Vi drikker bare juice til frokost i helgene. Jeg er redd for syren og tennene og føler at vi får nok frukt ellers.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 21:26   #32
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi voksne kunne spist enda mer. Ungene også.
Jeg spiser vel frukt 3-4 ganger i uka vil jeg tro. Jeg elsket frukt da jeg var lita, så det er vel rett og slett sånn at jeg har lagt meg til mer usunne produkter å snackse på i stedet.
Mannen spiser frukt tre ganger i året eller noe sånt.

Ungene får alltid med frukt i matboksen på skolen. De får som regel juice å drikke til ett av dagens måltider, og jeg tenker at det absolutt ikke er så bra som ren frukt. Som regel oppmuntrer jeg ungene til å ta en frukt til kveldsmaten, men det er ikke hver dag de vil ha.

Gammel 10-04-11, 21:29   #33
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men bør man spise mest mulig frukt? Jeg føler ikke for min egen del at jeg har godt av å spise 4-5 fruktenheter om dagen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 21:40   #34
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Ungene har frukt i barnehage og på SFO, og jeg på jobben. Så vi får vel 1-2 enheter per dag. Hjemme har vi alltid epler og kiwi fremme, men det går ikke så veldig mye av det. Ungene mine er mye mer glade i grønnsaker, og kan godt spise 1/2 slangeagurk, 1 paprika og 1 fennikel i stedet for et eple.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 22:31   #35
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg svarte både at vi spiser mye og at vi burde spist mer. Kanskje ikke helt logisk. Jeg bærer meg i alle fall skakk på all frukten. Kjøkkenbenken er full. Vi prøver å ukeshandle, men går stort sett tomme for frukt. Alikevel synes jeg ofte at vi burde spist mer om ettermiddagene. Jeg forstår ikke alltid helt hvor alt blir av.

Vi får frukt på jobben, så jeg spiser minst en der daglig.

Gammel 10-04-11, 22:40   #36
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også med fjonka her. Det er godt med frukt, og det er vel ikke noe stort poeng å sette voldsomme begrensninger på det om man ikke har spesielle grunner til å være forsiktige med sukkeret, men det er vel ikke noen grunn til å stappe inn mer enn de 2 enhetene som er anbefalt heller? Å drikke en liter juice til dagen som noen nevnte, det må da være direkte usunt?

Gammel 11-04-11, 00:52   #37
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

En liter juice om dagen er definitivt veldig mye. 2 frukt er kjempefint, så hvis en spiser det er det ingen grunn til å skulle spise mer. Kommer litt an på om en også tenker bær her, det er ikke like søtt som annen frukt og har jo mange gode egenskaper. Men spiser en mye grønnsaker vil jeg si at det er viktigere enn at det på død og liv skal være 2 frukt eller mer. Det må jo være totalen som er viktig her, og variasjon?

Gammel 11-04-11, 09:20   #38
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men bør man spise mest mulig frukt? Jeg føler ikke for min egen del at jeg har godt av å spise 4-5 fruktenheter om dagen.

Det er et poeng her, hvert fall. Jeg har en som er fryktelig småspist, spiser omtrent ingenting av frokost eller middag. Men frukt går ned på høykant, så der har jeg ingen begrensninger.

Gammel 11-04-11, 10:51   #39
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

En liter juice om dagen blir vel litt i overkant, men jeg tror ikke noen tar skade av å spise mer enn et par frukter om dagen så lenge det ikke medfører at det blir for lite av noe annet. Mange spiser nok frukt. Det er grønnsaker de fleste har litt å gå på i forhold til.

Gammel 11-04-11, 11:10   #40
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Vi har ikke hjemmeboende barn lenger, er bare høvdingen og meg i husholdningen. Han spiser ikke så mye frukt, kanskje et par epler per dag. Jeg spiser veldig mye frukt, akkurat hvilken type frukt varierer både med årstid og hva jeg har lyst på. For tida ser det ukentlige forbruket mitt noenlunde slik ut: (basert på siste uke)

14 pærer
8-10 bananer
8-10 epler
1 beger blåbær
1 beger jordbær
1 Piel de sapio melon
3-4 kiwi
1 appelsin

Vi kjøper nesten aldri juice.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:53.