Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff - er du redd for å bli matforgiftet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du ofte blitt matforgiftet, og er du redd for det?
Har sjelden/aldri blitt syk av mat, og er ikke bekymret for det. 119 80,95%
Har sjelden/aldri blitt syk av mat, men er bekymret. 8 5,44%
Har flere ganger blitt syk av mat, er bekymret for det og tar forholdsregler. 5 3,40%
Har flere ganger blitt syk av mat, men bekymrer meg lite for det. 15 10,20%
Deltakere: 147. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-11, 22:47   #21
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff - er du redd for å bli matforgiftet?

Nei, ikke egentlig redd, men jeg er kanskje litt forsiktig med maten når jeg er ute og reiser, skeptisk til iskrem i varme strøk og sjekker nok at kyllingen er gjennomstekt.
Har blitt ordentlig matforgiftet bare en gang, i Marrakech, men det gikk jo over etter et par dager det også.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 22:47   #22
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Finni, her.

Nei.
Ellers har jeg blitt skikkelig matforgiftet en gang, for mange år siden, og var syk i et par døgn. Det var på en datidens mest "inn" resturantene i Stavanger.

Hvor da? :nysgjerrig:

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 22:48   #23
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten, det var en lang stund jeg ikke bestilte is i kjeks i italia, bare i beger, etter å ha fått en kjeks full av insekter en gang. :urk:

Gammel 10-04-11, 22:52   #24
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er temmelig fryktløs og har spist deilige ting på rare steder. Jeg er kun blitt matforgiftet en eneste gang og det var kjøtt i fløtesaus i Spania.

Gammel 10-04-11, 23:02   #25
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser ikke kuleis i Norge hvis kiosken ser uhygienisk ut og isen ser ut som den har vært smeltet og frosset igjen. Mye kjipt på den fronten. Det visuelle betyr mye for meg når jeg skal spise, det som ser udelikat og ufriskt ut er det som får meg til å styre unna.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 23:36   #26
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Nei jeg er ikke redd for det. Men nå når f.eks det blir tilbaketrukket salatblandinger unngår jeg de en liten stund.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 23:45   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har relativt sart mage, og er derfor ganske forsiktig. I tillegg til å ha blitt matforgiftet et par ganger kan jeg reagere på fet mat, sterk mat eller mat med melk i. Jeg spiser sjeldent om jeg vet det er langt til en do. Roadtripper i rare land er dermed ypperlige slankekurer for meg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 07:31   #28
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Nei, men jeg forsøker virkelig å redusere risikoen til et minimum når jeg er på trekking. En ting er å bli matforgiftet mens man bor på hotell og har både seng og do innen rekkevidde, en helt annen sak er å slite seg oppover bratte fjellsider i timevis mens man slåss mot diare, kvalme og energitap. Det er ikke mye moro. Derfor tar jeg det jeg kan ta av forholdsregler; vaksinasjon, vannrensetabletter, unngå matvarer av egg, melk, rå grønnsaker, og spise det som er vanlig på stedet jeg oppholder meg. Skrelle min egen frukt, drikke mye te og suppe.

Jeg er aldri redd for å bli matforgiftet på fast feriebosted. Magen min tåler ganske mye innen norsk bakterieflora, tror jeg, i hvert fall har jeg aldri mageknip og tåler alt fra mengder med ukokt kål til eplekart.

Jeg ble faktisk alvorlig matforgiftet da jeg var barn. Ble så syk at jeg mistet bevisstheten, midt i Rødehavet og det på et skip uten lege ombord. Vet ikke hvor lenge jeg lå slik, men jeg var i hvert fall i stand til å stå på beina da vi nådde Kuwait. Der måtte jeg innom sykehuset en tur, men bortsett fra at jeg måtte gjennom et stort, hvitt telt og ta tempen i munnen, - noe jeg motsatte meg på det sterkeste da jeg selvsagt ikke ville ha noe i munnen som hadde vært innom rompa til tusenvis av andre - husker jeg ikke stort fra det besøket. Måtte følges opp av legen hjemme i lang tid etterpå.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 07:35   #29
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg sier at jeg ikke er redd for å bli matforgiftet, betyr ikke det at jeg ikke tar en del forholdsregler i områder der jeg vet det er økt fare for f.eks. giardia eller annet snacks som kan gjøre deg langtidssyk. Jeg er jo ikke dum heller.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 07:46   #30
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri opplevd å bli syk av mat (som jeg vet om) med ett unntak - da jeg brøt den for turen selvpålagte "ikke-spis-kjøtt" på et sted i Tibet for mange, mange år siden og spiste noe kyllinggreier fordi det var det vi fikk. DA var jeg sjuk da...

Sørger for å ha meg alt som skal til for god håndhygiene på tur og holder meg unna de verste matsortene da. Her hjemme tenker jeg ikke over det. (men spiser stort sett ikke kaker, siden det var der diskusjonen begynte)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 07:51   #31
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke redd. Jeg har blitt matforgiftet én gang, og det var en skrekkelig opplevelse, men det har ikke skremt meg. Jeg tar vanlige forholdsregler hjemme og på reise, og velger å satse på at det holder.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 08:22   #32
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke blitt dårlig av noe mat så lenge jeg kan huske og har ikke nevneverdige bekymringer i forhold til å bli det heller. Men jeg er allikevel nøye på at kjøtt etc. stekes godt før det spises, uansett egentlig, men kanskje spesielt når jeg er i utlandet osv.

Gammel 11-04-11, 08:31   #33
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har blitt matforgiftet på ordentlig (ikke sånn "syk i ukevis", bare "skikkelig dårlig i et døgn") bare én gang, og det var på en ganske bra restaurant i California. Etter det har jeg mistet litt lysten på å bestille kjøttdeigretter, men jeg er ikke redd for matforgiftning sånn ellers.

Gammel 11-04-11, 08:32   #34
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg var på Rhodos mens jeg var gravid med storebror, var jeg veldig forsiktig, men ellers har jeg ikke vært spesielt forsiktig, hverken i inn- eller utland. Jeg spiser ikke hva som helst altså, men er kun forsiktig med sånt som guidebøker og annen informasjon legger vekt på.

I Norge tar jeg for gitt at ting er på stell. Kanskje litt naivt, men det har gått fint så langt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 08:33   #35
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er jeg ikke, og stort sett spiser jeg det meste.

Gammel 11-04-11, 08:38   #36
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vill og gal å spiser alt jeg kommer over. Har overlevd muggene lefser hos en gammel tante og vi spiser kjøtt fra dyr vi har slaktet selv, ute i gårdsplassen, uten gjennomsteke, drikker melk rett fra kua og har egene høner.
Har vært matforgiftet noen få ganger og da har det vært via mat som skal være trygg.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 08:54   #37
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarte å stemme feil. Jeg har sjelden blitt matforgiftet og er ikke bekymret og så klarte jeg å stemme at jeg var bekymret.

Jeg har opplevd å bli veldig syk i Afrika. Da hadde jeg vært veldig forsiktig, men tilslutt ble jeg dårlig likevel, og da var jeg faktisk fryktelig dårlig. Det er noe av det vondeste jeg har vært med på. Men ellers har jeg spist mye rart og har holdt meg frisk, så jeg tror på å utsette magen for små sjokk av og til, så klarer den de større også.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 09:02   #38
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den eneste gangen jeg har blitt matforgiftet, var etter å ha spist i kantinen i kommunehuset i Bærum.
Når jeg er ute og reiser, tar jeg selvsagt forholdsregler, men jeg spiser det jeg har lyst på.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 09:15   #39
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er nok i øvre del av forsiktighetsskalaen, noe som bunner i en generell frykt for smitte og matforgiftninger, og at jeg er allergiker som trenger å vite noe om hva jeg spiser og hvordan den er tilberedt.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 09:23   #40
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har følsom mage, men mest pga. ting jeg ikke tåler (laktose, skalldyr), og ellers er jeg fryktløs. Jeg trodde ved et par anledninger at jeg ble matforgiftet, men det viste seg å være at jeg ikke tåler noe som helst med skalldyr, noe som må ha utviklet seg over tid, ettersom jeg har elsket skalldyr hele livet. Matforgiftning er som regel ikke i tankene mine i det hele tatt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:06.