|
|||||||
| Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Avfallssortering - hvordan er det hos dere?
Ja, det er dårlig. Men om de kommer opp med det, så bør de også endre på dunksystemet som vi har. Jeg nekter nærmest å ha en stor stygg dunk til i gårdsplassen.
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: Avfallssortering - hvordan er det hos dere?Papp i egen søplekasse i oppgangen.
|
|
|
#3 |
|
Langøret
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Avfallssortering - hvordan er det hos dere?Vi har restavfall,våtorganisk og papp/papirdunker,pluss gjennomsiktig søplesekk til plast. Våtorganisk blir hentet hver 14.dag,resten 1 gang i måneden. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Avfallssortering - hvordan er det hos dere?Vi har fått nye felles søppelbrønner ute, og har en til restavfall, plast og mat som dette:
|
|
|
#5 |
|
Pauset
|
Sv: Avfallssortering - hvordan er det hos dere?Papp går i egen beholder, resten i samme. Hender jeg legger glass i glasskontaineren oppi gata her. Jeg har ikke fått med meg at man kildesorterer noe mer utover dette i Oslo? Jeg sorterer gjerne mer om jeg vet at det er noe poeng. Får man kjøpt posene til å sortere i noe sted? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Avfallssortering - hvordan er det hos dere?Vi brenner det meste.
|
|
|
#7 |
|
Pauset
|
Er det miljøvennlig å brenne det selv altså? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Vi brenner selvsagt ikke hjemme.
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Hvor har de CO2-rensing på forbrenningsanlegg? Hvordan gjør de det?
|
|
|
#10 |
|
From Gokk With Love
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Alta
![]() ![]() ![]() |
Sånn er det her også, bortsett fra at det er tømming annen hver uke. I tillegg har vi en stor, rød pose for bølgepapp/stor kartong som kan settes ved siden av dunken. Synes det er et greit system.
|
|
|
#11 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Sv: Avfallssortering - hvordan er det hos dere?Tre dunker ute til restavfall, papp/papir og glass/metall, i tillegg til en rull plastsekker til plast. Restvafall hentes 1 gang i uken, resten 1 gang hver 4.uke (ikke samme uken da). En utfordring å huske å sette ut plastsekken. Ellers blåser ofte søppeldunkene ned og det er trangt i skapet under vasken med tre avfallsdunker, men ellers synes jeg det fungerer veldig fint. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Avfallssortering - hvordan er det hos dere?Jeg trodde faktisk det var lik sortering i hele landet jeg...Her er det en søppeldunk for papir,en for våtorganisk avfall og en for restavfall. Så sorterer vi plast som hentes i en stor blank pose en gang i md. Glass og metall leverer vi selv.
|
|
|
#13 |
|
ctrl+z
|
Sv: Avfallssortering - hvordan er det hos dere?Optisk sortering her også, blir hentet hver uke. Egne poser for plast, egne for matavfall og så er det en for restavfall. Papp, glass og hermetikk må kjøres bort.
|
|
|
#14 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Avfallssortering - hvordan er det hos dere?Mat, papir og rest. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
sukk
Jeg startet faktisk en tråd her inne om akkurat det da de innførte sortering her hos oss. Det jeg har endt opp med foreløpig er et sett med tre små plastdunker fra Clas Olson som passer akkurat inn i skapet under vasken. I tillegg har jeg en kurv til papp og papir på kjøkkengulvet (bør kanskje stå i gangen). Vi sorterer da i fire ulike dunker, ikke fem. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Men har du poser som passer til alle? Jeg gidder ikke vaske dunken i ett sett. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
sukk
Jeg bruker vanlige bæreposer fra Rema og krøller dem nedi. I utgangspunktet hadde jeg ikke trengt bæreposer til glass/metall-avfallet, det skal jo kastes uten plastposen rundt og skylles av først, men jeg er som deg, jeg gidder ikke vaske dunker unødig. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Vi har stor skuff med fire dunker. Tre store og en liten. Plast, rest og glass/metall i hver sin store, og matavfallet i den lille. Vi kaster ikke mye matavfall og det bør uansett tømmes ofte pga lukt. Papir har vi i en plastkasse i nederste hylle i kosteskapet, nær gangen (hvor vi sorterer posten).
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Avfallssortering - hvordan er det hos dere?Har 5 dunker utenfor her.
|
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Der er en fordel ved å bo i borettslag. Vi må vel og merke gå litt lenger med posene våre, opp til tunets felles bosshus, men da slipper vi å tenke på å kjøre dem frem, det gjør faktisk tømmefolka selv, de henter dem inni det huset, men jeg tror han som har ansvar for å vaske dem i ettermiddag også var innom der i gårkveld og sorterte slik at de som gjelder restavfall kom fremst. (siden vi altså har tømming av restavfall i dag) Så slipper vi altså å vaske dem også.
|
![]() |
|
|