|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjøp av bunad (Nedre Buskerud)
Jeg tror det er broderinger? Så i hvert fall slik ut på en prisoversikt jeg har hjemme. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kjøp av bunad (Nedre Buskerud)Vi har nettopp hatt konfirmant og kjøpt bunad. De siste årene fikk hun sølv til bursdag ogf jul både av oss og besteforeldre. Bunadsko kostet 299. Jeg fikk rådyre til konfirmasjonen og vokste en størrelse etterpå, så de ordentlige skoene får vente. Cape trenger man ikke i starten. Og konebelte er for koner, har jeg sagt til tenåringen. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nå også i farger
Takk. Men det konebelte dere snakker om, hva er det? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Epikur
|
Sv: Kjøp av bunad (Nedre Buskerud)Konebelte er det man *egentlig* skal få når man gifter seg. Ofte er det et bredt belte med masse sølv og stæsj. Mest vanlig på vestlandet, etter hva jeg kan forstå. Hver sånn firkant heter "støl".
|
|
|
#5 |
|
Epikur
|
Sv: Kjøp av bunad (Nedre Buskerud)Konfebunaden min passer. Den kan sys ut og inn fra str. 34 - 44. Men den er ikke opprinnelig sydd til min voksne kropp og jeg merket godt forskjell fra "sitter på" til "passer perfekt". Jeg fikk sydd ny vest til bryllupet i forfjor og den er som spyttet på. Konfebunaden har ikke vært som spyttet på siden 1989. den har passet, men ikke sittet perfekt.
|
|
|
#6 |
|
Nå også i farger
Sv: Kjøp av bunad (Nedre Buskerud)Åh, så det er ikke sikkert det er konebelte til Nedre Buskerud-bunaden en gang da? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
~~~~~~~
|
Nei, og jeg ser dere har broderinger i linningen og da skal man ikke ja konebelte.
|
|
|
#8 |
|
Nybegynner
Medlem siden: May 2011
![]() |
Sv: Kjøp av bunad (Nedre Buskerud)Jeg har selv grønn Nedre Buskerudbunad, og komplett sett består av følgende: |
|
|
|
![]() |
|
|