|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er dette en ok ide?? (konfirmant, bunad, arv)Høres ut som en fin ide. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er dette en ok ide? (konfirmant, bunad, arv)Jeg er kjempe-sentimental, og synest det å få bruke en slik bunad den dagen må jo være stort! Så jeg synest ideen din var veldig god. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Er dette en ok ide?? (konfirmant, bunad, arv)Jeg syns det høres ut som en god ide. Mamma hadde tenkt å la barnebarnet sitt arve sin bunad til konfirmasjonen, men etter å ha tenkt litt så fant hun ut at hun kunne tenke seg å fortsette å bruke bunaden en stund til, så hun skal heller sy bunad til barnebarnet. Det betyr at jeg vel får muligheten til å arve mammas bunad etterhvert, men jeg vet ikke jeg, mulig jeg bare lar den gå videre til tanteskatten min
|
|
|
|
#5 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Er dette en ok ide? (konfirmant, bunad, arv)Som født inn i en bunadsfamilie hadde jeg fortsatt en stor jentebunad ved konfirmasjonen. Min egen nye fikk jeg til lillesøsters konfirmasjon, da hun trengte bunad og jeg selv var ferdig utvokst. Den passer fortsatt.
|
|
|
#6 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er dette en ok ide? (konfirmant, bunad, arv)
Akkurat slik holder jeg på å gjøre det. Storesøster fikk bunad som 9-åring, og planen er at bunaden skal "vokse" med henne slik at hun kan bruke den til konfirmasjonen og forhåpentligvis enda et par år. Og i disse dager holder min mor på å sy bunad til Neststørstesøster. Så får de heller få voksenbunad noe senere enn konfirmasjonsalder. De har forskjellige bunader, og jeg ser at det nok er lettere å la enkelte bunader "vokse" med barnet enn andre bunader. Sist redigert av ElinM : 12-05-11 kl 14:05. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Er dette en ok ide? (konfirmant, bunad, arv)Jeg er også født inn i en bunadsfamilie, men på en tid da bunader kunne fås med godt sømmon. Min mor broderte den, min tante monterte den, og ja, hun satte av så mye stoff i bredden og høyden at der er mye å gå på for å sy den ut, siden jeg jo var en spinkel fjortenåring da jeg fikk den.
|
|
|
#8 |
|
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Er dette en ok ide? (konfirmant, bunad, arv)Vedlig bra plan - mye morsommere med en arvet bunad enn en ny! |
|
|
|
|
|
#9 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Er dette en ok ide? (konfirmant, bunad, arv)Jeg har alltid vært av den sentimentale typen. Jeg ville blitt veldig glad for en arvet bunad sydd av min egen bestemor også da jeg stod til konfirmasjon.
|
|
|
|
#10 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Er dette en ok ide? (konfirmant, bunad, arv)Tanken er god syns jeg, men jeg er litt skeptisk til hvordan det vil løses i praksis den perioden dere begge skal bruke bunaden om hverandre.
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Er dette en ok ide? (konfirmant, bunad, arv)Jeg ville også latt datteren arve bunaden, men ikke med noen klausul om at du skal ha bruksrett. Arver hun den, er det hennes bunad som hun får bruke når hun vil. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Slik gjorde jeg det da min datter fikk overta min. Da ble den hennes, og jeg låner evnt kun hvis hun ikke vil ha den på selv. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
|
Enig med Lhi-Mhy. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Det var hennes forslag at vi kan dele på den, om det blir så hun skal ha den i konfirmasjonen, så vi får se. Akkurat den biten tar vi som det kommer. Jeg mistenker vel sterkt at jeg ikke får den på meg i så mange år fremover.
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Er dette en ok ide? (konfirmant, bunad, arv)Jeg arvet også min etter mamma, med sølv og det hele, og den var min til fri benyttelse fra den dagen jeg fikk den i hende. |
|
![]() |
|
|